Zo komen de Red Bull-meesterstrategieën voor Verstappen tot stand
In de afgelopen jaren in de Formule 1 is wel gebleken dat de
strategie allesbepalend kan zijn. Ferrari gooide meerdere goede
resultaten weg door een matige strategie, terwijl Max Verstappen
juist races heeft gewonnen door goede calls vanaf de pitmuur. Ook
al heb je de beste auto, je kunt de zege of een podiumplek
verspelen door de verkeerde keuzes te maken. Of door simpelweg de
verkeerde banden te kiezen. Bij Red Bull Racing lijkt dat allemaal
als vanzelf te gaan. Maar hoe gaat het strategieteam dan precies te
werk? "In de week voorafgaand aan een race beginnen we met het
verzamelen van heel veel data. Van de vorige edities van die race,
maar ook van de races die dit jaar al zijn gehouden. We stoppen
alles vervolgens in verschillende modellen om te kijken wat we van
de komende race kunnen verwachten", zo legt Will Courtenay, hoofd
strategie bij Red Bull, uit tegenover Motorsport.com . "Daarbij
gaat het tegenwoordig vooral om de prestaties van de banden, maar
er zijn ook andere factoren die van belang zijn, zoals hoe
gemakkelijk of moeilijk het is om in te halen op een circuit en
hoeveel tijd je in totaal kwijt bent aan een pitstop. Al die
informatie voeden we dus aan onze modellen en zo krijgen we een
idee van hoe de banden zich zullen gedragen en dergelijke." Op deze
manier heeft Red Bull al een idee wat ze kunnen verwachten op de
diverse circuits. Bandenslijtage, het weer en de safety car
Courtenay vervolgt zijn verhaal: "Zo ontstaat een beeld van welke
strategieën waarschijnlijk gebruikt zullen worden, dus of het
eenstopper of een tweestopper wordt en wat de beste banden zullen
zijn voor de race. Dit werk gaat verder tijdens het raceweekend,
maar dan met de bandendata die we in de trainingen verzamelen. Zo
kunnen we onze berekeningen verder verfijnen en krijgen we nog wat
scherper op ons netvlies wat de beste strategieën zullen zijn."
"Zodoende hebben we als het tijd is om te gaan racen een redelijk
goed idee van wat onze hoofdstrategie gaat zijn, maar ook in welke
situaties we onze strategie zullen aanpassen. Als de bandenslijtage
hoger is dan verwacht, kun je bijvoorbeeld besluiten om naar een
andere strategie overstappen. Of als de safety car de baan opkomt,
zou je daar ook op kunnen reageren", zo houden de stategisten alle
opties open. Daarbij wordt gebruik gemaakt van simulaties. "We
genereren een startopstelling op basis van wat we grofweg van de
kwalificatie verwachten en bootsen een race na aan de hand van hoe
we denken dat de banden zullen presteren. Daar doen we vervolgens
allerlei variaties op, zoals qua wie wanneer zijn pitstop maakt
tijdens de race. Zo krijg je dus een paar mogelijke races. Maar zo
simuleren we er miljoenen tijdens een raceweekend", aldus
Courtenay. "Ondanks alle willekeur zullen er een paar strategieën
steeds goed uit de bus blijven komen. Vervolgens kun je kijken
welke van deze strategieën de sterkere zijn en welke de zwakkere,
waarna je verder gaat met de sterkere opties." Hoofd koel houden Na
de hele voorbereiding volgt dan de race, waarin er als
vanzelfsprekend veel geschakeld moet worden. "Zelfs al lijkt het
een vrij oninteressante race en is het rechttoe rechtaan een
eenstopper, dan nog gebeurt er achter de schermen een hele hoop. We
zijn constant met elkaar in gesprek over wat we doen als er een
safety car komt, hoe het eruitziet qua weer en wat de situatie is
als we opeens een pitstop moeten maken vanwege bijvoorbeeld een
lekke band. We proberen alles altijd één stap voor te zijn, zodat
als er iets gebeurt, we al precies weten hoe we daarop reageren en
dus niet dan pas gaan nadenken over een beslissing." Zo probeert
Red Bull dus telkens voor te sorteren op wat er zou kunnen gebeuren
in een race. Red Bull is daarbij een team dat zich niet al te snel
van de wijs laat brengen, zeker niet op het gebied van strategie.
Hoe kan dat toch? "Eén van onze sterke kanten is dat we allemaal
erg goed met elkaar samenwerken. Niet alleen binnen de
strategiegroep, maar ook met de race-engineers, met Christian
Horner en met alle anderen die erbij betrokken zijn. We kunnen op
een goede, gedisciplineerde manier met elkaar discussiëren, dat
gesprek verloopt altijd op een manier die beheerst en productief
is." "Als het allemaal wat intenser en spannender dreigt te
worden, kan de communicatie gemakkelijk warrig en chaotisch worden.
Terwijl het juist op die momenten belangrijk is dat de juiste
informatie op het juiste moment bij de juiste mensen terechtkomt,
zodat het mee kan worden genomen in de besluitvorming. Het is van
belang dat iedereen duidelijk, beknopt en goed met elkaar blijft
communiceren, zodat we met een koel hoofd de juiste beslissingen
kunnen blijven nemen", zo sluit Courtenay af.
strategie allesbepalend kan zijn. Ferrari gooide meerdere goede
resultaten weg door een matige strategie, terwijl Max Verstappen
juist races heeft gewonnen door goede calls vanaf de pitmuur. Ook
al heb je de beste auto, je kunt de zege of een podiumplek
verspelen door de verkeerde keuzes te maken. Of door simpelweg de
verkeerde banden te kiezen. Bij Red Bull Racing lijkt dat allemaal
als vanzelf te gaan. Maar hoe gaat het strategieteam dan precies te
werk? "In de week voorafgaand aan een race beginnen we met het
verzamelen van heel veel data. Van de vorige edities van die race,
maar ook van de races die dit jaar al zijn gehouden. We stoppen
alles vervolgens in verschillende modellen om te kijken wat we van
de komende race kunnen verwachten", zo legt Will Courtenay, hoofd
strategie bij Red Bull, uit tegenover Motorsport.com . "Daarbij
gaat het tegenwoordig vooral om de prestaties van de banden, maar
er zijn ook andere factoren die van belang zijn, zoals hoe
gemakkelijk of moeilijk het is om in te halen op een circuit en
hoeveel tijd je in totaal kwijt bent aan een pitstop. Al die
informatie voeden we dus aan onze modellen en zo krijgen we een
idee van hoe de banden zich zullen gedragen en dergelijke." Op deze
manier heeft Red Bull al een idee wat ze kunnen verwachten op de
diverse circuits. Bandenslijtage, het weer en de safety car
Courtenay vervolgt zijn verhaal: "Zo ontstaat een beeld van welke
strategieën waarschijnlijk gebruikt zullen worden, dus of het
eenstopper of een tweestopper wordt en wat de beste banden zullen
zijn voor de race. Dit werk gaat verder tijdens het raceweekend,
maar dan met de bandendata die we in de trainingen verzamelen. Zo
kunnen we onze berekeningen verder verfijnen en krijgen we nog wat
scherper op ons netvlies wat de beste strategieën zullen zijn."
"Zodoende hebben we als het tijd is om te gaan racen een redelijk
goed idee van wat onze hoofdstrategie gaat zijn, maar ook in welke
situaties we onze strategie zullen aanpassen. Als de bandenslijtage
hoger is dan verwacht, kun je bijvoorbeeld besluiten om naar een
andere strategie overstappen. Of als de safety car de baan opkomt,
zou je daar ook op kunnen reageren", zo houden de stategisten alle
opties open. Daarbij wordt gebruik gemaakt van simulaties. "We
genereren een startopstelling op basis van wat we grofweg van de
kwalificatie verwachten en bootsen een race na aan de hand van hoe
we denken dat de banden zullen presteren. Daar doen we vervolgens
allerlei variaties op, zoals qua wie wanneer zijn pitstop maakt
tijdens de race. Zo krijg je dus een paar mogelijke races. Maar zo
simuleren we er miljoenen tijdens een raceweekend", aldus
Courtenay. "Ondanks alle willekeur zullen er een paar strategieën
steeds goed uit de bus blijven komen. Vervolgens kun je kijken
welke van deze strategieën de sterkere zijn en welke de zwakkere,
waarna je verder gaat met de sterkere opties." Hoofd koel houden Na
de hele voorbereiding volgt dan de race, waarin er als
vanzelfsprekend veel geschakeld moet worden. "Zelfs al lijkt het
een vrij oninteressante race en is het rechttoe rechtaan een
eenstopper, dan nog gebeurt er achter de schermen een hele hoop. We
zijn constant met elkaar in gesprek over wat we doen als er een
safety car komt, hoe het eruitziet qua weer en wat de situatie is
als we opeens een pitstop moeten maken vanwege bijvoorbeeld een
lekke band. We proberen alles altijd één stap voor te zijn, zodat
als er iets gebeurt, we al precies weten hoe we daarop reageren en
dus niet dan pas gaan nadenken over een beslissing." Zo probeert
Red Bull dus telkens voor te sorteren op wat er zou kunnen gebeuren
in een race. Red Bull is daarbij een team dat zich niet al te snel
van de wijs laat brengen, zeker niet op het gebied van strategie.
Hoe kan dat toch? "Eén van onze sterke kanten is dat we allemaal
erg goed met elkaar samenwerken. Niet alleen binnen de
strategiegroep, maar ook met de race-engineers, met Christian
Horner en met alle anderen die erbij betrokken zijn. We kunnen op
een goede, gedisciplineerde manier met elkaar discussiëren, dat
gesprek verloopt altijd op een manier die beheerst en productief
is." "Als het allemaal wat intenser en spannender dreigt te
worden, kan de communicatie gemakkelijk warrig en chaotisch worden.
Terwijl het juist op die momenten belangrijk is dat de juiste
informatie op het juiste moment bij de juiste mensen terechtkomt,
zodat het mee kan worden genomen in de besluitvorming. Het is van
belang dat iedereen duidelijk, beknopt en goed met elkaar blijft
communiceren, zodat we met een koel hoofd de juiste beslissingen
kunnen blijven nemen", zo sluit Courtenay af.
