Red Bull-kopstuk: "Verstappen maakt ons leven stuk gemakkelijker!"
Max Verstappen staat na acht races bovenaan in het strijd om de
wereldtitel bij de coureurs en Red Bull Racing topt het
constructeurskampioenschap. De verschillen zijn echter een stuk
kleiner dan in 2023 en dus moet alles op alles worden gezet om de
voorsprong te behouden. Een van de aspecten die dan nog meer naar
voren komt, is de strategie. Dat ziet ook Will Courtenay, hoofd
strategie bij Red Bull. Samen met Hannah Schmitz en Stephen Knowles
werkt hij aan de strategie voor de Oostenrijkse renstal. "Ik denk
dat de strategie de komende twee jaar een belangrijkere rol gaat
spelen, nu de andere teams dichterbij aan het komen zijn qua
performance. De strategie zal weer meer in het middelpunt komen te
staan", zo vertelt Courtenay in gesprek met Motorsport.com . De
strategisten proberen dan ook om de modellen en de processen steeds
te verbeteren. Ook de zeer snelle pitstops helpen bij een
effectieve strategie. "Het is fantastisch dat onze monteurs het zo
geweldig doen met de pitstops. Als we iemand met een undercut
voorbij willen gaan of een dubbele pitstop willen doen, kunnen we
erop vertrouwen dat alles soepel verloopt. Dat we zo kunnen bouwen
op onze pitcrew, maakt een enorm verschil." In China maakte Red
Bull bijvoorbeeld een dubbele pitstop. Waarom kiest het team
daarvoor? "We proberen elk weekend gewoon het maximale eruit te
halen", zo grapt Courtenay. "Er vindt echter altijd een zekere mate
van risicobeoordeling plaats. Je wil niet zomaar onnodige risico’s
nemen, want mocht het een keer verkeerd uitpakken, sta je wel een
beetje voor schut. Je bent daarom altijd bezig om beloning en
risico tegen elkaar af te wegen. En als blijkt dat het het risico
waard is, dan gaan we ervoor." Vele malen effectiever Verstappen
heeft daarbij altijd veel interesse in de strategie van het team.
"Het helpt heel erg om een coureur te hebben die zo’n grote
bandbreedte heeft dat hij tijdens het rijden mee kan denken over de
strategie. We denken natuurlijk overal tot in detail over na, maar
het is goed dat hij het ook allemaal in zijn hoofd heeft. Mochten
we namelijk van strategie willen veranderen of iets specifieks
willen bereiken zoals een langere stint om iemand met een overcut
voorbij te kunnen gaan, dan begrijpt Max meteen wat we voor elkaar
proberen te krijgen", zo vervolgt de hoofd strategie. "Doordat Max
en ook Sergio Perez altijd goed voor ogen hebben wat we als team
proberen te doen, kunnen zij op een bepaalde manier met de auto
gaan rijden waardoor er een grotere kans is dat ons plan ook lukt.
Coureurs die in staat zijn om over dit soort dingen na te denken,
maken ons leven een stuk gemakkelijker. En hoe beter de coureur,
hoe gemakkelijker het is om met de strategie te spelen en misschien
iets anders te proberen." Courtenay vervolgt: "Soms wil je
agressief zijn, een vroege pitstop maken en iemand met de undercut
voorbij proberen te gaan. Andere keren wil je dat een coureur goed
voor zijn banden zorgt, zijn stint verlengt en later naar de pits
gaat, zodat hij een bandenvoordeel krijgt en verderop in de race in
de aanval kan gaan. Als je coureurs hebt die dat begrijpen, goed
voor hun banden kunnen zorgen en echt hun best doen om de doelen te
halen die je ze geeft, wordt je strategie vele en vele malen
effectiever." Een van de races waarin Verstappen zich ten goede
bemoeide met de strategie was de GP van Hongarije van 2022. Hij zou
eigenlijk op de harde banden starten, maar dat plan ging niet door.
"Max voelde onderweg naar de grid dat de harde band heel weinig
grip gaf”, aldus Courtenay. "Het was vrij koel die dag en daardoor
was de harde band een slechte om de race op te beginnen. Vervolgens
werd er heel snel geschakeld tussen Max, de engineers, Hannah op de
pitmuur en ons in de fabriek." "Doordat de harde band niet voor
ons leek te werken, besloten we naar de zachte compound over te
stappen. Hierdoor moesten we natuurlijk heel snel onze strategische
plannen aanpassen. Dat Max die race uiteindelijk won, was een
geweldig mooi verhaal voor ons. Het toonde aan dat we snel kunnen
reageren als dat nodig is", zo sluit hij af.
wereldtitel bij de coureurs en Red Bull Racing topt het
constructeurskampioenschap. De verschillen zijn echter een stuk
kleiner dan in 2023 en dus moet alles op alles worden gezet om de
voorsprong te behouden. Een van de aspecten die dan nog meer naar
voren komt, is de strategie. Dat ziet ook Will Courtenay, hoofd
strategie bij Red Bull. Samen met Hannah Schmitz en Stephen Knowles
werkt hij aan de strategie voor de Oostenrijkse renstal. "Ik denk
dat de strategie de komende twee jaar een belangrijkere rol gaat
spelen, nu de andere teams dichterbij aan het komen zijn qua
performance. De strategie zal weer meer in het middelpunt komen te
staan", zo vertelt Courtenay in gesprek met Motorsport.com . De
strategisten proberen dan ook om de modellen en de processen steeds
te verbeteren. Ook de zeer snelle pitstops helpen bij een
effectieve strategie. "Het is fantastisch dat onze monteurs het zo
geweldig doen met de pitstops. Als we iemand met een undercut
voorbij willen gaan of een dubbele pitstop willen doen, kunnen we
erop vertrouwen dat alles soepel verloopt. Dat we zo kunnen bouwen
op onze pitcrew, maakt een enorm verschil." In China maakte Red
Bull bijvoorbeeld een dubbele pitstop. Waarom kiest het team
daarvoor? "We proberen elk weekend gewoon het maximale eruit te
halen", zo grapt Courtenay. "Er vindt echter altijd een zekere mate
van risicobeoordeling plaats. Je wil niet zomaar onnodige risico’s
nemen, want mocht het een keer verkeerd uitpakken, sta je wel een
beetje voor schut. Je bent daarom altijd bezig om beloning en
risico tegen elkaar af te wegen. En als blijkt dat het het risico
waard is, dan gaan we ervoor." Vele malen effectiever Verstappen
heeft daarbij altijd veel interesse in de strategie van het team.
"Het helpt heel erg om een coureur te hebben die zo’n grote
bandbreedte heeft dat hij tijdens het rijden mee kan denken over de
strategie. We denken natuurlijk overal tot in detail over na, maar
het is goed dat hij het ook allemaal in zijn hoofd heeft. Mochten
we namelijk van strategie willen veranderen of iets specifieks
willen bereiken zoals een langere stint om iemand met een overcut
voorbij te kunnen gaan, dan begrijpt Max meteen wat we voor elkaar
proberen te krijgen", zo vervolgt de hoofd strategie. "Doordat Max
en ook Sergio Perez altijd goed voor ogen hebben wat we als team
proberen te doen, kunnen zij op een bepaalde manier met de auto
gaan rijden waardoor er een grotere kans is dat ons plan ook lukt.
Coureurs die in staat zijn om over dit soort dingen na te denken,
maken ons leven een stuk gemakkelijker. En hoe beter de coureur,
hoe gemakkelijker het is om met de strategie te spelen en misschien
iets anders te proberen." Courtenay vervolgt: "Soms wil je
agressief zijn, een vroege pitstop maken en iemand met de undercut
voorbij proberen te gaan. Andere keren wil je dat een coureur goed
voor zijn banden zorgt, zijn stint verlengt en later naar de pits
gaat, zodat hij een bandenvoordeel krijgt en verderop in de race in
de aanval kan gaan. Als je coureurs hebt die dat begrijpen, goed
voor hun banden kunnen zorgen en echt hun best doen om de doelen te
halen die je ze geeft, wordt je strategie vele en vele malen
effectiever." Een van de races waarin Verstappen zich ten goede
bemoeide met de strategie was de GP van Hongarije van 2022. Hij zou
eigenlijk op de harde banden starten, maar dat plan ging niet door.
"Max voelde onderweg naar de grid dat de harde band heel weinig
grip gaf”, aldus Courtenay. "Het was vrij koel die dag en daardoor
was de harde band een slechte om de race op te beginnen. Vervolgens
werd er heel snel geschakeld tussen Max, de engineers, Hannah op de
pitmuur en ons in de fabriek." "Doordat de harde band niet voor
ons leek te werken, besloten we naar de zachte compound over te
stappen. Hierdoor moesten we natuurlijk heel snel onze strategische
plannen aanpassen. Dat Max die race uiteindelijk won, was een
geweldig mooi verhaal voor ons. Het toonde aan dat we snel kunnen
reageren als dat nodig is", zo sluit hij af.
