Silly Season: Sainz de sleutel voor kleinere teams
Carlos Sainz speelt een sleutelrol op de coureursmarkt van 2025.
Mercedes lijkt inmiddels geen mogelijkheid meer te zijn voor de
huidige Ferrari-coureur en ook Red Bull zou op het punt staan om
het contract met Sergio Perez te verlengen. Daardoor zal Sainz dus
niet herenigd worden met zijn voormalige teamgenoot Max Verstappen.
Toch heeft Sainz zelf ook nog altijd nergens getekend en dus
blijven de overige beschikbare F1-coureurs nog in de wachtkamer
staan. Zolang Sainz niet over een contract voor 2025 beschikt,
lijken veel Formule 1-teams namelijk geen keuze te willen maken
voor komend jaar. Voor nu lijkt het erop dat Williams en Stake
F1/Audi de beste papieren hebben om de Spanjaard binnen te halen,
maar tegelijkertijd voerde het Sainz-kamp in Monaco ook nog
gesprekken met Haas en Alpine. Die laatste twee teams lijken echter
geen kans te maken op de diensten van Sainz en dus volgt daar
mogelijk de eerste opening voor andere coureurs. Na eerder al Red
Bull, Mercedes en Visa Cash App RB te hebben bekeken , gaan we in
dit tweede deel in op de vier 'kleinere' teams die nog een plekje
vacant hebben. Ferrari, McLaren en Aston Martin worden niet
behandeld, aangezien zij hun coureurs al vast hebben liggen voor
komend jaar. Haas Onwijs veel namen worden genoemd bij het
Amerikaanse team. Zo horen we bijvoorbeeld vaak de namen Esteban
Ocon, Guanyu Zhou, Valtteri Bottas en zelfs Yuki Tsunoda voorbij
komen. Het blijft echter een beetje onduidelijk wie er nu echt in
beeld zijn bij Haas. Haas heeft dan nog altijd geen definitieve
keuze gemaakt, laat staan een duidelijke nummer één kandidaat voor
ogen. Duidelijk is wel dat Oliver Bearman de opvolger van de
vertrekkende Nico Hulkenberg wordt, maar voor het tweede stoeltje
is nog een hoop onduidelijk. Gaat Haas een risico nemen met twee
jonge coureurs of neemt het Amerikaanse team een ervaren kracht om
de jeugdigheid van Bearman op te vangen? Kevin Magnussen lijkt in
ieder geval geen optie meer te zijn voor het team. De vraag is nu
echter welke aanpak Haas zal hanteren. Gaat men zich vroeg op de
markt mengen en daardoor een hoge prijs moeten betalen voor een
coureur of gaat men afwachten welke coureurs er op het einde van de
stoelendans nog over blijven? Bij die laatste strategie gaat het in
ieder geval een klap minder geld kosten. Williams Een van de
tegenvallers qua prestaties dit seizoen is toch wel Williams, maar
qua geruchten levert het team topprestaties. Zo worden Adrian Newey
én Carlos Sainz aan het team gelinkt. Niet de minste namen voor een
team dat nog altijd geen basis heeft neergelegd om, net als
McLaren, met een klantenmotor toch de top kunnen bereiken. Williams
mag trots zijn dat men Alexander Albon heeft weten te behouden en
het zou een fantastische prestatie leveren wanneer men
daadwerkelijk Sainz weet te strikken voor 2025. Teambaas James
Vowles zal er dan ook alles aan doen om de Spanjaard binnen te
halen en pas een deur verder kijken wanneer Sainz het team een
definitieve nee zou geven. Bottas en Ocon lijken na Sainz de beste
kandidaten te zijn om een zitje bij Williams te krijgen in 2025.
Logan Sargeant lijkt dan ook wel klaar binnen de Formule 1. Alpine
Over tegenvallers gesproken: Alpine. Het Franse team is als een van
de weinige meer achteruit gegaan dan vooruit en moet vrezen dat het
dit jaar onderaan eindigt. Pierre Gasly en Esteban Ocon leken
afgelopen winter een zekerheid te zijn wat betreft de rijderskeuze
van Alpine in 2025, maar nu we acht races achter de rug hebben,
ligt dat iets anders. De kans dat Ocon bij het team blijft in 2025
is na de Grand Prix van Monaco heel klein geworden. De Fransman
riskeert het zelfs om zijn zitje al tijdens het huidige F1-seizoen
te verliezen. Gasly en Ocon kunnen absoluut niet met elkaar door
één deur en dat vormt een steeds groter probleem voor Alpine. De
woede-uitbarsting van teambaas Bruno Famin in Monaco liet zien hoe
hoog de emoties binnen het team zijn opgelopen. Ook Gasly heeft nog
altijd geen contract getekend en dus is het nog onzeker wie er in
2025 zullen racen voor Alpine. Naast Gasly worden ook Bottas, Zhou
en Jack Doohan aan het team gelinkt. De laatstgenoemde coureur is
op dit moment al de reservecoureur bij Alpine en lijkt een coureur
te zijn die makkelijk kan instappen bij het team. Daarom is Doohan
de nummer één kandidaat om Ocon te vervangen , wanneer de situatie
tussen Ocon en het team verder zou escaleren. De tekst gaat verder
onder de afbeelding. Stake F1/Audi Audi heeft voor 2025 alvast één
gewenste kandidaat binnen in de naam van Nico Hulkenberg. De
Duitser speelt een belangrijke rol voor Andreas Seidl wat betreft
de ontwikkeling van de 2026-bolide. Seidl wil naast Hulkenberg ook
Sainz binnen halen, maar de Spanjaard heeft zijn keuze nog altijd
niet gemaakt. Aan het financiële aanbod van Audi zal het niet
liggen, goed ingevoerde bronnen in de paddock laten weten dat Sainz
een grote salarisverhoging zou mogen verwelkomen. Op 29-jarige
leeftijd gaat het Sainz echter niet alleen maar om het financiële
plaatje. De Spanjaard wil de kopman worden van een competitief
Formule 1-team en het is nog maar de vraag wanneer Audi dat zal
worden. Gezien de historie van Audi in de autosport zal het een
kwestie van tijd zijn voordat de Duitsers succesvol worden in de
Formule 1, maar Sainz wil in 2026 direct kunnen leveren. Het lijkt
onwaarschijnlijk dat Audi in 2026 al direct zal kunnen meestrijden
om podiumplekken en dus twijfelt Sainz nog altijd over een overstap
naar Audi. Mocht Sainz ervoor kiezen om niet naar Audi te gaan,
lijkt het Duitse merk voor Gasly of Tsunoda te willen gaan. Ook
deze coureurs staan dus in de wachtkamer, net als veel andere
coureurs. Allemaal zijn ze in afwachting van Sainz. De vraag is
echter wie er eerder een keuze gaat maken. Sainz of Audi? Voor nu
kan het dus nog veel kanten op voor 2025 en voeren veel coureurs
gesprekken met verschillende teams. Dat maakt de markt tot nu toe
gecompliceerd en dat zorgt voor veel speculaties. Sainz heeft
echter de sleutel in handen om de rijdersmarkt van het slot te
halen. Zodra de Spanjaard zijn keuze bekendmaakt, zullen de
aankondigingen elkaar snel gaan opvolgen.
Mercedes lijkt inmiddels geen mogelijkheid meer te zijn voor de
huidige Ferrari-coureur en ook Red Bull zou op het punt staan om
het contract met Sergio Perez te verlengen. Daardoor zal Sainz dus
niet herenigd worden met zijn voormalige teamgenoot Max Verstappen.
Toch heeft Sainz zelf ook nog altijd nergens getekend en dus
blijven de overige beschikbare F1-coureurs nog in de wachtkamer
staan. Zolang Sainz niet over een contract voor 2025 beschikt,
lijken veel Formule 1-teams namelijk geen keuze te willen maken
voor komend jaar. Voor nu lijkt het erop dat Williams en Stake
F1/Audi de beste papieren hebben om de Spanjaard binnen te halen,
maar tegelijkertijd voerde het Sainz-kamp in Monaco ook nog
gesprekken met Haas en Alpine. Die laatste twee teams lijken echter
geen kans te maken op de diensten van Sainz en dus volgt daar
mogelijk de eerste opening voor andere coureurs. Na eerder al Red
Bull, Mercedes en Visa Cash App RB te hebben bekeken , gaan we in
dit tweede deel in op de vier 'kleinere' teams die nog een plekje
vacant hebben. Ferrari, McLaren en Aston Martin worden niet
behandeld, aangezien zij hun coureurs al vast hebben liggen voor
komend jaar. Haas Onwijs veel namen worden genoemd bij het
Amerikaanse team. Zo horen we bijvoorbeeld vaak de namen Esteban
Ocon, Guanyu Zhou, Valtteri Bottas en zelfs Yuki Tsunoda voorbij
komen. Het blijft echter een beetje onduidelijk wie er nu echt in
beeld zijn bij Haas. Haas heeft dan nog altijd geen definitieve
keuze gemaakt, laat staan een duidelijke nummer één kandidaat voor
ogen. Duidelijk is wel dat Oliver Bearman de opvolger van de
vertrekkende Nico Hulkenberg wordt, maar voor het tweede stoeltje
is nog een hoop onduidelijk. Gaat Haas een risico nemen met twee
jonge coureurs of neemt het Amerikaanse team een ervaren kracht om
de jeugdigheid van Bearman op te vangen? Kevin Magnussen lijkt in
ieder geval geen optie meer te zijn voor het team. De vraag is nu
echter welke aanpak Haas zal hanteren. Gaat men zich vroeg op de
markt mengen en daardoor een hoge prijs moeten betalen voor een
coureur of gaat men afwachten welke coureurs er op het einde van de
stoelendans nog over blijven? Bij die laatste strategie gaat het in
ieder geval een klap minder geld kosten. Williams Een van de
tegenvallers qua prestaties dit seizoen is toch wel Williams, maar
qua geruchten levert het team topprestaties. Zo worden Adrian Newey
én Carlos Sainz aan het team gelinkt. Niet de minste namen voor een
team dat nog altijd geen basis heeft neergelegd om, net als
McLaren, met een klantenmotor toch de top kunnen bereiken. Williams
mag trots zijn dat men Alexander Albon heeft weten te behouden en
het zou een fantastische prestatie leveren wanneer men
daadwerkelijk Sainz weet te strikken voor 2025. Teambaas James
Vowles zal er dan ook alles aan doen om de Spanjaard binnen te
halen en pas een deur verder kijken wanneer Sainz het team een
definitieve nee zou geven. Bottas en Ocon lijken na Sainz de beste
kandidaten te zijn om een zitje bij Williams te krijgen in 2025.
Logan Sargeant lijkt dan ook wel klaar binnen de Formule 1. Alpine
Over tegenvallers gesproken: Alpine. Het Franse team is als een van
de weinige meer achteruit gegaan dan vooruit en moet vrezen dat het
dit jaar onderaan eindigt. Pierre Gasly en Esteban Ocon leken
afgelopen winter een zekerheid te zijn wat betreft de rijderskeuze
van Alpine in 2025, maar nu we acht races achter de rug hebben,
ligt dat iets anders. De kans dat Ocon bij het team blijft in 2025
is na de Grand Prix van Monaco heel klein geworden. De Fransman
riskeert het zelfs om zijn zitje al tijdens het huidige F1-seizoen
te verliezen. Gasly en Ocon kunnen absoluut niet met elkaar door
één deur en dat vormt een steeds groter probleem voor Alpine. De
woede-uitbarsting van teambaas Bruno Famin in Monaco liet zien hoe
hoog de emoties binnen het team zijn opgelopen. Ook Gasly heeft nog
altijd geen contract getekend en dus is het nog onzeker wie er in
2025 zullen racen voor Alpine. Naast Gasly worden ook Bottas, Zhou
en Jack Doohan aan het team gelinkt. De laatstgenoemde coureur is
op dit moment al de reservecoureur bij Alpine en lijkt een coureur
te zijn die makkelijk kan instappen bij het team. Daarom is Doohan
de nummer één kandidaat om Ocon te vervangen , wanneer de situatie
tussen Ocon en het team verder zou escaleren. De tekst gaat verder
onder de afbeelding. Stake F1/Audi Audi heeft voor 2025 alvast één
gewenste kandidaat binnen in de naam van Nico Hulkenberg. De
Duitser speelt een belangrijke rol voor Andreas Seidl wat betreft
de ontwikkeling van de 2026-bolide. Seidl wil naast Hulkenberg ook
Sainz binnen halen, maar de Spanjaard heeft zijn keuze nog altijd
niet gemaakt. Aan het financiële aanbod van Audi zal het niet
liggen, goed ingevoerde bronnen in de paddock laten weten dat Sainz
een grote salarisverhoging zou mogen verwelkomen. Op 29-jarige
leeftijd gaat het Sainz echter niet alleen maar om het financiële
plaatje. De Spanjaard wil de kopman worden van een competitief
Formule 1-team en het is nog maar de vraag wanneer Audi dat zal
worden. Gezien de historie van Audi in de autosport zal het een
kwestie van tijd zijn voordat de Duitsers succesvol worden in de
Formule 1, maar Sainz wil in 2026 direct kunnen leveren. Het lijkt
onwaarschijnlijk dat Audi in 2026 al direct zal kunnen meestrijden
om podiumplekken en dus twijfelt Sainz nog altijd over een overstap
naar Audi. Mocht Sainz ervoor kiezen om niet naar Audi te gaan,
lijkt het Duitse merk voor Gasly of Tsunoda te willen gaan. Ook
deze coureurs staan dus in de wachtkamer, net als veel andere
coureurs. Allemaal zijn ze in afwachting van Sainz. De vraag is
echter wie er eerder een keuze gaat maken. Sainz of Audi? Voor nu
kan het dus nog veel kanten op voor 2025 en voeren veel coureurs
gesprekken met verschillende teams. Dat maakt de markt tot nu toe
gecompliceerd en dat zorgt voor veel speculaties. Sainz heeft
echter de sleutel in handen om de rijdersmarkt van het slot te
halen. Zodra de Spanjaard zijn keuze bekendmaakt, zullen de
aankondigingen elkaar snel gaan opvolgen.
