Waarom het toekomstplan van Newey nog niet vast ligt

Het nieuws zat er al een tijdje aan te komen, maar sloeg toch in
als een bom: Adrian Newey vertrekt aan het einde van het seizoen
bij Red Bull. De topontwerper vond het na talloze successen mooi
geweest en gaf aan moe te zijn, terwijl hij naar verluidt ook niet
blij was met de situatie achter de schermen. Het rommelt namelijk
al het gehele jaar bij Red Bull. Er werd gelijk veel gespeculeerd
over zijn toekomst in de Formule 1. Waar Newey eerst zei dat hij al
dan niet tijdelijk van het leven en zijn familie ging genieten, gaf
hij niet veel later aan dat hij nog wel een paar jaar door wil
gaan. Toch ligt zijn toekomstplan nog altijd niet vast. Er waren
wel geruchten over aanbiedingen van teams, maar een bevestiging
volgde nog niet. Met name Ferrari zou op de handtekening van Newey
jagen. Teambaas Fred Vasseur is druk bezig om een hecht en sterk
team samen te stellen en Newey moet daar ook een plekje in krijgen.
Een dreamteam met onder andere Newey, Charles Leclerc en Lewis
Hamilton: wat wil je nog meer? Dat zal toch ook de gedachte van
Vasseur zijn. Twijfel? Maar waar de geruchten over een overstap
naar Ferrari een tijdje erg hardnekkig waren, is het nu een stuk
stiller. Newey lijkt te wachten en rustig een besluit te willen
nemen. Misschien speelt de interesse van andere teams ook mee in
zijn twijfel, want bijvoorbeeld Williams-teambaas James Vowles gaf
na berichtgeving van RacingNews365 openlijk toe dat hij gesprekken
voerde met Newey. Vowles bood hem zelfs een omgeving zonder
politiek aan... Van Aston Martin en Mercedes is het ook bekend dat
ze Newey hebben benaderd, al lijken zij tot nu toe geen grote rol
van betekenis te spelen. Als Newey al in de Formule 1 blijft, is
het aannemelijker dat Ferrari en Williams een grotere kans maken.
Vergeet in het geval van Williams ook niet dat Newey daar al heeft
gewerkt, terwijl de Brit er stiekem ook wel een beetje spijt van
had dat hij nooit voor Ferrari en met Hamilton had gewerkt. Twee
vliegen in één klap, het is mogelijk. Het belangrijkste punt is
echter dat Newey er nog altijd voor kan kiezen om een sabbatical te
nemen. Het lijkt erop dat hij de Formule 1 nog niet definitief
vaarwel zegt, maar tegelijkertijd is er ook geen druk om in 2025
gelijk ergens aan de slag te gaan. Zijn staat van dienst is
onomstreden en het is duidelijk dat de teams ook in 2026 nog voor
Newey in de rij staan. Als Newey er uiteindelijk toch voor kiest om
in 2025 al voor een nieuw team te gaan werken, kan hij overigens
wel direct invloed uitoefenen op de hagelnieuwe auto voor 2026. Dan
gaan de technische reglementen flink op de schop. Een mooiere
uitdaging is er niet voor een topontwerper, toch? Newey zal het
zelf uiteindelijk het beste weten.

Top Headlines

Oudere Top Headlines