Pirelli werkt aan nieuwe F1-band, speciaal voor stratencircuits
De volledige top 10 eindigde de GP van Monaco zoals ze begon. Geen
inhaalacties, in een treintje reden ze (na de bizarre crash bij de
start) in de rondte. Max Verstappen gaf na de race aan dat hij zich
eigenlijk had verveeld. Inhalen is immers haast niet te doen in
Monaco. Maar wat kan er gedaan worden om de GP van Monaco toch
spannend te maken? Onder meer wordt er naar de banden gekeken.
George Russell opperde dat bijvoorbeeld alleen op de softs moet
worden gereden in Monaco. "Ik heb het voorstel gehoord en ik heb
George erover gesproken", zegt Mario Isola tegen Motorsport . De
F1-baas van bandenleverancier Pirelli is er echter niet van
overtuigd. “Ik denk dat we de teams kunnen vragen om een simulatie
te maken en te kijken wat er gebeurt. Maar in 2018, toen ze op
zachtere banden reden als ik het me goed herinner, reden ze acht
seconden langzamer dan het potentieel van de banden. Een Formule
2-tempo." Alleen op softs rijden in Monaco zorgt volgens Isola niet
direct voor meer pitstops en dus meer actie op de baan. Isola denkt
dat coureurs dan juist nog meer hun voet van het gaspedaal gaan
halen om hun banden te sparen. "Het probleem in Monaco is dat je
niet kunt inhalen, dus je kunt 2, 3 of 4 seconden per ronde
vertragen en niemand kan je voorbij." Wat ziet Isola dan als de
oplossing voor Monaco? "Een breder circuit, maar je kunt geen
gebouwen vernietigen in Monaco. Het is een unieke race waar
eigenlijk alles al op zaterdag wordt beslist tijdens de
kwalificatie, tenzij er iets onvoorspelbaars of vreemds gebeurt.
Maar voor de rest van de stratencircuits, als we naar nog zachtere
banden gaan, kunnen we misschien de aanpak van de race een beetje
veranderen en een tweestopstrategie hanteren waar we er normaal één
hebben. Voor Miami en Las Vegas is dat mogelijk. Maar voor Monaco
denk ik eerlijk gezegd dat we weinig kunnen doen." Isola geeft aan
dat Pirelli na een bandentest op circuit Paul Ricard deze week
nagenoeg klaar is met de productie van de nieuwe banden voor
volgend jaar. Deze moeten oververhitting tegengaan. Speciaal voor
stratencircuits wordt er ook een nog zachtere band aan de reeds
bestaande compounds toegevoegd. “Het idee is om een nieuwe
C6-compound te introduceren. Een zachtere band omdat we op de
kalender steeds meer stratencircuits hebben en we zachtere
compounds nodig hebben."
inhaalacties, in een treintje reden ze (na de bizarre crash bij de
start) in de rondte. Max Verstappen gaf na de race aan dat hij zich
eigenlijk had verveeld. Inhalen is immers haast niet te doen in
Monaco. Maar wat kan er gedaan worden om de GP van Monaco toch
spannend te maken? Onder meer wordt er naar de banden gekeken.
George Russell opperde dat bijvoorbeeld alleen op de softs moet
worden gereden in Monaco. "Ik heb het voorstel gehoord en ik heb
George erover gesproken", zegt Mario Isola tegen Motorsport . De
F1-baas van bandenleverancier Pirelli is er echter niet van
overtuigd. “Ik denk dat we de teams kunnen vragen om een simulatie
te maken en te kijken wat er gebeurt. Maar in 2018, toen ze op
zachtere banden reden als ik het me goed herinner, reden ze acht
seconden langzamer dan het potentieel van de banden. Een Formule
2-tempo." Alleen op softs rijden in Monaco zorgt volgens Isola niet
direct voor meer pitstops en dus meer actie op de baan. Isola denkt
dat coureurs dan juist nog meer hun voet van het gaspedaal gaan
halen om hun banden te sparen. "Het probleem in Monaco is dat je
niet kunt inhalen, dus je kunt 2, 3 of 4 seconden per ronde
vertragen en niemand kan je voorbij." Wat ziet Isola dan als de
oplossing voor Monaco? "Een breder circuit, maar je kunt geen
gebouwen vernietigen in Monaco. Het is een unieke race waar
eigenlijk alles al op zaterdag wordt beslist tijdens de
kwalificatie, tenzij er iets onvoorspelbaars of vreemds gebeurt.
Maar voor de rest van de stratencircuits, als we naar nog zachtere
banden gaan, kunnen we misschien de aanpak van de race een beetje
veranderen en een tweestopstrategie hanteren waar we er normaal één
hebben. Voor Miami en Las Vegas is dat mogelijk. Maar voor Monaco
denk ik eerlijk gezegd dat we weinig kunnen doen." Isola geeft aan
dat Pirelli na een bandentest op circuit Paul Ricard deze week
nagenoeg klaar is met de productie van de nieuwe banden voor
volgend jaar. Deze moeten oververhitting tegengaan. Speciaal voor
stratencircuits wordt er ook een nog zachtere band aan de reeds
bestaande compounds toegevoegd. “Het idee is om een nieuwe
C6-compound te introduceren. Een zachtere band omdat we op de
kalender steeds meer stratencircuits hebben en we zachtere
compounds nodig hebben."
