Montoya weet waar Ferrari Newey mee kan verleiden, stelt Red Bull-fans gerust
Vorige maand werd bekendgemaakt dat Adrian Newey begin 2025 na 19
jaar Red Bull zal verlaten. Newey loodste het team mede naar zeven
coureurstitels en zes constructeurstitels. Met Max Verstappen en
Red Bull die beide kampioenschappen ook op dit moment aanvoeren,
kunnen die aantallen dit jaar nog oplopen. Op dit moment zijn de
toekomstplannen van Newey nog onbekend. In een recente podcast met
zijn manager Eddie Jordan gaf hij aan eerst maar eens vakantie te
vieren, om daarna toch maar weer de draad op te pakken. Hij wordt
nadrukkelijk in verband gebracht met een overstap naar Ferrari,
zelfs al voor de officiële bekendmaking dat hij weggaat bij Red
Bull. Hij zou in een belangrijk puzzelstukje zijn in de jacht op
nieuwe kampioenschappen voor de Scuderia. Naar verluidt heeft
Newey in het verleden weleens verklaard er geen trek in te hebben
om naar Italië te verhuizen, maar Juan Pablo Montoya, die in 2005
en 2006 met Newey samenwerkte bij McLaren, denkt dat één voorwaarde
hem toch over de streep kan trekken. "Ik denk dat de enige reden
voor Newey om naar Ferrari te gaan de kans is om daar sportwagens
te bouwen", aldus de Colombiaan in gesprek met RacingNews365 . "Als
Ferrari zou zeggen 'jij bent hoogstpersoonlijk verantwoordelijk
voor de volgende lijn van vijf supercars én je bouwt een Formule
1-auto', dan zou hij meteen om zijn. Hij houdt ervan om het
onmogelijke na te streven." Gevolgen voor Red Bull Montoya verwijst
met bovenstaande indirect naar de Red Bull RB17 hypercar die Newey
op dit moment nog ontwikkelt: "Die auto's is naar verluidt helemaal
krankzinnig. Maar het is een Red Bull, géén Ferrari. Die badge
maakt toch een verschil, of je dat nu leuk vindt of niet." Hoewel
Newey geprezen wordt voor wat heeft bereikt, evenals voor het
gegeven dat hij in de ogen van Montoya 'een rustige, maar
vriendelijke kerel is', denkt Montoya niet dat Red Bull Newey al te
veel zal missen, ook al zitten er nieuwe, ingrijpende reglementen
aan te komen met onder andere nieuwe aerodynamica en een nieuwe
motor, die Red Bull nota bene zelf bouwt en ontwikkelt. "Ik zie Red
Bull de plank niet misslaan. Ze hebben werk te verzetten, maar ik
denk dat je de juiste mensen hebben aangenomen om de klus te kunnen
klaren."
jaar Red Bull zal verlaten. Newey loodste het team mede naar zeven
coureurstitels en zes constructeurstitels. Met Max Verstappen en
Red Bull die beide kampioenschappen ook op dit moment aanvoeren,
kunnen die aantallen dit jaar nog oplopen. Op dit moment zijn de
toekomstplannen van Newey nog onbekend. In een recente podcast met
zijn manager Eddie Jordan gaf hij aan eerst maar eens vakantie te
vieren, om daarna toch maar weer de draad op te pakken. Hij wordt
nadrukkelijk in verband gebracht met een overstap naar Ferrari,
zelfs al voor de officiële bekendmaking dat hij weggaat bij Red
Bull. Hij zou in een belangrijk puzzelstukje zijn in de jacht op
nieuwe kampioenschappen voor de Scuderia. Naar verluidt heeft
Newey in het verleden weleens verklaard er geen trek in te hebben
om naar Italië te verhuizen, maar Juan Pablo Montoya, die in 2005
en 2006 met Newey samenwerkte bij McLaren, denkt dat één voorwaarde
hem toch over de streep kan trekken. "Ik denk dat de enige reden
voor Newey om naar Ferrari te gaan de kans is om daar sportwagens
te bouwen", aldus de Colombiaan in gesprek met RacingNews365 . "Als
Ferrari zou zeggen 'jij bent hoogstpersoonlijk verantwoordelijk
voor de volgende lijn van vijf supercars én je bouwt een Formule
1-auto', dan zou hij meteen om zijn. Hij houdt ervan om het
onmogelijke na te streven." Gevolgen voor Red Bull Montoya verwijst
met bovenstaande indirect naar de Red Bull RB17 hypercar die Newey
op dit moment nog ontwikkelt: "Die auto's is naar verluidt helemaal
krankzinnig. Maar het is een Red Bull, géén Ferrari. Die badge
maakt toch een verschil, of je dat nu leuk vindt of niet." Hoewel
Newey geprezen wordt voor wat heeft bereikt, evenals voor het
gegeven dat hij in de ogen van Montoya 'een rustige, maar
vriendelijke kerel is', denkt Montoya niet dat Red Bull Newey al te
veel zal missen, ook al zitten er nieuwe, ingrijpende reglementen
aan te komen met onder andere nieuwe aerodynamica en een nieuwe
motor, die Red Bull nota bene zelf bouwt en ontwikkelt. "Ik zie Red
Bull de plank niet misslaan. Ze hebben werk te verzetten, maar ik
denk dat je de juiste mensen hebben aangenomen om de klus te kunnen
klaren."
