Red Bull werkt aan drie auto's voor Verstappen tegelijk

Adrian Newey wordt alom beschouwd als dé grootste Formule
1-ontwerper en hij gaat Red Bull verlaten. Een aderlating,
natuurlijk, maar hij laat Red Bull niet stuurloos achter. Newey
heeft een team om zich heen gebouwd, dat met Pierre Wache als meest
zichtbare kopstuk ook zonder de Brit moet kunnen overleven. Hoe
kijkt diezelfde Wache in gesprek met F1 naar de toekomst, waarin de
reglementen in 2026 flink op de schop gaan en waarin het dus zonder
Newey zit: "Het technische team is ontzettend gefocust op de auto
en de performance. Met de auto van dit jaar en de auto's die gaan
komen, werken we tegelijkertijd aan drie auto's, waarbij met name
2026 een flinke verandering vertegenwoordigt." En het vertrek van
Newey, hoe raakt dat het team? "Op persoonlijk vlak, mensen zijn
gesteld op Adrian en hij gaat weg.... maar we zijn allemaal
gefocust op het werk dat we te doen hebben." Newey vertrekt dan wel
in 2025 pas officieel, maar tot die tijd werkt hij voor Red Bull
enkel aan de hypercar, de RB17, en dus niet meer aan de Formule
1-bolides. Wache en zijn team staan voor het eerst helemaal op
eigen benen en werken gestaag naar 2026 toe. "We blikken steeds
vooruit, want hoe mee je nu al nadenkt over die nieuwe regels, hoe
beter je straks kunt voorsorteren op eventuele problemen", aldus
Wache. "Natuurlijk kunnen we pas begin volgend jaar écht beginnen
met het aerowerk voor 2026 (reglementair vastgelegd, red.), maar de
nieuwe motor (waar wel al volop aan gewerkt wordt. red.) vormt ook
een grote uitdaging voor ons. Het ziet er echter veelbelovend uit."
"Daar werken we dus aan, waarbij het vinden van de juiste balans
tussen die drie projecten de grootste uitdaging is."

Top Headlines

Oudere Top Headlines