FIA luistert naar kritiek Verstappen en past plannen voor 2026 deels aan
Met de nieuwe reglementen in 2026 kan het hele speelveld in de
Formule 1 op zijn kop worden gezet. Het technische reglement is nog
niet vastgesteld, voor de motoren is dat bijna twee jaar geleden al
beklonken. Zo komt er een evenredige verdeling tussen een
verbrandingsmotor en elektrische aandrijving. Max Verstappen sprak
zich eerder al uit over de nieuwe motor. "Ik denk dat we nog steeds
met wat compromissen moeten dealen op bepaalde circuits waar je de
batterij veel gebruikt", zo vertelde Verstappen tegenover onder
meer RacingNews365. "Op sommige circuits zal het wat beter gaan en
op andere zoeken we waarschijnlijk meer het randje op. Natuurlijk
gaan mensen mijn argumenten proberen te weerleggen, maar ik denk
dat we er in 2026 wel achter zullen komen", zo vervolgde
Verstappen. Naar aanleiding van de woorden van Verstappen is er nu
het een en ander veranderd, zo meldt Motorsport-Magazin.com . Zo
wordt er gesproken over een hulpmiddel genaamd 'override mode' en
is er een speciale passage opgenomen over circuits waar je
grotendeels vol gas rijdt. Extra optie om in te halen "We willen
ervoor zorgen dat op circuits met hele lange rechte stukken het
vermogen iets gelijkmatiger over de rechte stukken wordt gebruikt
en dat niet alles in het begin wordt opgebruikt", zo vertelt de
technisch directeur van de FIA, Nikolas Tombazis, tegenover
hetzelfde medium. Op circuits waar ruim 3.500 meter vol gas wordt
gereden, zouden dan andere regels dan op 'normale' racebanen. Zo
mag het elektrische vermogen van de MGU-K op hogesnelheidsbanen
niet zo snel worden afgebouwd als normaal. Welke banen
uiteindelijk onder deze speciale regel vallen, zal later worden
bepaald. Momenteel kunnen Djedda, Silverstone, Spa, Monza, Bakoe en
Las Vegas worden getroffen. Het gaat om circuits die enerzijds
lange zijn en anderzijds veel lange rechte stukken hebben.
Daarnaast komt er dus ook de zogenaamd 'override mode'. Dit moet
niet worden verward met de 'overtake mode' die al beschikbaar is.
Met deze override modus kunnen piloten de power unit al inschakelen
als ze dringend stroom nodig hebben. Hierdoor kunnen ze de accu
leeg laten lopen, maar ze mogen niet meer dan de 120 kilowatt uit
de MGU-K halen. Daarnaast blijft de 'overtake mode' ook gewoon
gelden, maar is de 'override mode' er dus als extra hulpmiddel om
in te halen. Het is nog niet duidelijk wanneer, hoe vaak en hoe
lang de modus gebruikt kan worden.
Formule 1 op zijn kop worden gezet. Het technische reglement is nog
niet vastgesteld, voor de motoren is dat bijna twee jaar geleden al
beklonken. Zo komt er een evenredige verdeling tussen een
verbrandingsmotor en elektrische aandrijving. Max Verstappen sprak
zich eerder al uit over de nieuwe motor. "Ik denk dat we nog steeds
met wat compromissen moeten dealen op bepaalde circuits waar je de
batterij veel gebruikt", zo vertelde Verstappen tegenover onder
meer RacingNews365. "Op sommige circuits zal het wat beter gaan en
op andere zoeken we waarschijnlijk meer het randje op. Natuurlijk
gaan mensen mijn argumenten proberen te weerleggen, maar ik denk
dat we er in 2026 wel achter zullen komen", zo vervolgde
Verstappen. Naar aanleiding van de woorden van Verstappen is er nu
het een en ander veranderd, zo meldt Motorsport-Magazin.com . Zo
wordt er gesproken over een hulpmiddel genaamd 'override mode' en
is er een speciale passage opgenomen over circuits waar je
grotendeels vol gas rijdt. Extra optie om in te halen "We willen
ervoor zorgen dat op circuits met hele lange rechte stukken het
vermogen iets gelijkmatiger over de rechte stukken wordt gebruikt
en dat niet alles in het begin wordt opgebruikt", zo vertelt de
technisch directeur van de FIA, Nikolas Tombazis, tegenover
hetzelfde medium. Op circuits waar ruim 3.500 meter vol gas wordt
gereden, zouden dan andere regels dan op 'normale' racebanen. Zo
mag het elektrische vermogen van de MGU-K op hogesnelheidsbanen
niet zo snel worden afgebouwd als normaal. Welke banen
uiteindelijk onder deze speciale regel vallen, zal later worden
bepaald. Momenteel kunnen Djedda, Silverstone, Spa, Monza, Bakoe en
Las Vegas worden getroffen. Het gaat om circuits die enerzijds
lange zijn en anderzijds veel lange rechte stukken hebben.
Daarnaast komt er dus ook de zogenaamd 'override mode'. Dit moet
niet worden verward met de 'overtake mode' die al beschikbaar is.
Met deze override modus kunnen piloten de power unit al inschakelen
als ze dringend stroom nodig hebben. Hierdoor kunnen ze de accu
leeg laten lopen, maar ze mogen niet meer dan de 120 kilowatt uit
de MGU-K halen. Daarnaast blijft de 'overtake mode' ook gewoon
gelden, maar is de 'override mode' er dus als extra hulpmiddel om
in te halen. Het is nog niet duidelijk wanneer, hoe vaak en hoe
lang de modus gebruikt kan worden.
