Wat de Red Bull-deal van Perez betekent voor de F1-rijdersmarkt
Daar waar het even rustig was tijdens Silly Season is dat deze week
totaal anders. Op maandag werd bekend dat de wegen van Alpine en
Esteban Ocon aan het einde van dit seizoen scheiden en een dag
later kwam het nieuws naar buiten dat Sergio Perez ook de komende
twee seizoenen voor Red Bull Racing blijft rijden. Daardoor liggen
beide coureurs bij de Oostenrijkse renstal voor de lange termijn
vast. Max Verstappen heeft een verbintenis tot en met 2028 bij Red
Bull, terwijl Perez dus een contract heeft getekend tot en met
2026. Daarmee rijden beide coureurs, als ze ze aan hun contract
houden, ook voor Red Bull in het F1-tijdperk met de nieuwe
reglementen die van kracht worden. Door de stap van Perez en Red
Bull is er bij de vijf topteams nog maar één zitje over voor komend
jaar. Daar waar Verstappen en Perez bij Red Bull zitten, komt Lewis
Hamilton Charles Leclerc vergezellen bij Ferrari. Bij McLaren
hebben Lando Norris en Oscar Piastri een langdurige verbintenis,
terwijl Fernando Alonso eerder dit seizoen bijtekende bij Aston
Martin. Van Lance Stroll is officieel niet bekend hoe lang zijn
contract doorloopt, maar er wordt vanuit gegaan dat de Canadees
'gewoon' bij het team van zijn vader blijft rijden. Dan houden we
alleen nog het zitje bij Mercedes over. Daar zal Andrea Kimi
Antonelli plaatsnemen naast George Russell. Hij gaat de grote
overstap maken door na één jaar in de Formule 2 meteen door te gaan
naar een topteam in de Formule 1. Bij Williams is Alexander Albon
zeker van zijn zitje en Nico Hulkenberg heeft een contract getekend
bij Stake F1/Audi. Grote verliezer De grote verliezer van de
contractverlenging van Perez is als vanzelfsprekend Carlos Sainz.
De Spanjaard gokte eerst op Aston Martin en had lijntjes lopen bij
Mercedes en Red Bull, maar Sainz lijkt overal naast te grijpen. Bij
Red Bull is nu in ieder geval geen ruimte meer en de kans dat hij
bij Mercedes of Aston Martin instapt, is zeer klein. En dus zal
Sainz de goede gok voor 2026 moeten maken met de nieuwe reglementen
die dan ingaan. Voor nu lijkt het erop dat Williams en Stake
F1/Audi de beste papieren hebben om de Spanjaard binnen te halen,
al had het kamp Sainz ook nog gesprekken met Haas en Alpine in
Monaco. Die twee teams lijken echter geen kans te maken op de
diensten van de Spanjaard. Sainz is dan ook nog altijd de spil in
Silly Season voor komend jaar en daar zullen veel teams ook op
inspelen. De coureurs van RB, Yuki Tsunoda en Daniel Ricciardo,
zullen stiekem nog hebben gehoopt op het stoeltje van Perez. Maar
door de aankondiging van dinsdagavond is die deur voor de komende
tijd ook gesloten. De vraag is dan ook of Tsunoda een vijfde
seizoen bij het zusterteam van Red Bull wil rijden. Daarnaast staat
Liam Lawson op de stoep bij RB, waarbij waarschijnlijk naar het
stoeltje van Ricciardo wordt gekeken. Zoals gezegd is er bij
Williams en Stake F1/Audi veel afhankelijk van wat Sainz gaat doen.
Bij Haas is wel duidelijk dat Oliver Bearman gaat instappen en bij
Alpine weten we in ieder geval dat Esteban Ocon niet verder gaat,
waardoor reservecoureur Jack Doohan er goed voor lijkt te staan.
Daardoor zullen er ongetwijfeld coureurs van de huidige grid
sneuvelen, maar hoe zich dat precies laat vertalen bij de kleinere
teams, zal zich pas later ontvouwen.
totaal anders. Op maandag werd bekend dat de wegen van Alpine en
Esteban Ocon aan het einde van dit seizoen scheiden en een dag
later kwam het nieuws naar buiten dat Sergio Perez ook de komende
twee seizoenen voor Red Bull Racing blijft rijden. Daardoor liggen
beide coureurs bij de Oostenrijkse renstal voor de lange termijn
vast. Max Verstappen heeft een verbintenis tot en met 2028 bij Red
Bull, terwijl Perez dus een contract heeft getekend tot en met
2026. Daarmee rijden beide coureurs, als ze ze aan hun contract
houden, ook voor Red Bull in het F1-tijdperk met de nieuwe
reglementen die van kracht worden. Door de stap van Perez en Red
Bull is er bij de vijf topteams nog maar één zitje over voor komend
jaar. Daar waar Verstappen en Perez bij Red Bull zitten, komt Lewis
Hamilton Charles Leclerc vergezellen bij Ferrari. Bij McLaren
hebben Lando Norris en Oscar Piastri een langdurige verbintenis,
terwijl Fernando Alonso eerder dit seizoen bijtekende bij Aston
Martin. Van Lance Stroll is officieel niet bekend hoe lang zijn
contract doorloopt, maar er wordt vanuit gegaan dat de Canadees
'gewoon' bij het team van zijn vader blijft rijden. Dan houden we
alleen nog het zitje bij Mercedes over. Daar zal Andrea Kimi
Antonelli plaatsnemen naast George Russell. Hij gaat de grote
overstap maken door na één jaar in de Formule 2 meteen door te gaan
naar een topteam in de Formule 1. Bij Williams is Alexander Albon
zeker van zijn zitje en Nico Hulkenberg heeft een contract getekend
bij Stake F1/Audi. Grote verliezer De grote verliezer van de
contractverlenging van Perez is als vanzelfsprekend Carlos Sainz.
De Spanjaard gokte eerst op Aston Martin en had lijntjes lopen bij
Mercedes en Red Bull, maar Sainz lijkt overal naast te grijpen. Bij
Red Bull is nu in ieder geval geen ruimte meer en de kans dat hij
bij Mercedes of Aston Martin instapt, is zeer klein. En dus zal
Sainz de goede gok voor 2026 moeten maken met de nieuwe reglementen
die dan ingaan. Voor nu lijkt het erop dat Williams en Stake
F1/Audi de beste papieren hebben om de Spanjaard binnen te halen,
al had het kamp Sainz ook nog gesprekken met Haas en Alpine in
Monaco. Die twee teams lijken echter geen kans te maken op de
diensten van de Spanjaard. Sainz is dan ook nog altijd de spil in
Silly Season voor komend jaar en daar zullen veel teams ook op
inspelen. De coureurs van RB, Yuki Tsunoda en Daniel Ricciardo,
zullen stiekem nog hebben gehoopt op het stoeltje van Perez. Maar
door de aankondiging van dinsdagavond is die deur voor de komende
tijd ook gesloten. De vraag is dan ook of Tsunoda een vijfde
seizoen bij het zusterteam van Red Bull wil rijden. Daarnaast staat
Liam Lawson op de stoep bij RB, waarbij waarschijnlijk naar het
stoeltje van Ricciardo wordt gekeken. Zoals gezegd is er bij
Williams en Stake F1/Audi veel afhankelijk van wat Sainz gaat doen.
Bij Haas is wel duidelijk dat Oliver Bearman gaat instappen en bij
Alpine weten we in ieder geval dat Esteban Ocon niet verder gaat,
waardoor reservecoureur Jack Doohan er goed voor lijkt te staan.
Daardoor zullen er ongetwijfeld coureurs van de huidige grid
sneuvelen, maar hoe zich dat precies laat vertalen bij de kleinere
teams, zal zich pas later ontvouwen.
