Coronel ziet Red Bull als 'opgejaagd wild': "Titel kan dan pas worden beslist"

Het gaat momenteel niet vanzelf bij Max Verstappen en Red Bull
Racing. Daar waar het in het begin van 2024 van een leien dakje
ging, is dat de laatste races zeker niet het geval. Daarbij maakt
Verstappen ook foutjes die we de afgelopen jaren praktisch nooit
hebben gezien, zoals dat hij tegen een paaltje aan reed in Miami en
de muur raakte in Monaco. "Op dit ogenblik moet hij er hard voor
vechten", zo is de even simpele als logische verklaring van Tim
Coronel in gesprek met RacingNews365 . "Hij staat wat meer onder
druk, hij moet er wat meer uitpersen. Dat is helemaal niet erg. De
auto is ook gewoon iets minder, want Perez staat nog verder naar
achteren. En als de auto wat minder is, dan ga je wat meer
forceren, waardoor je wel vaker een foutje maakt. Max is ook maar
gewoon een mens, maar wel een hele goeie die altijd het maximale
eruit haalt", zo vervolgt Coronel. Daarbij ziet de oudste Coronel
dat Verstappen vrij relaxed is ondanks zijn mindere resultaten.
"Hij weet dat hij het maximale eruit haalt. En als je dat van
jezelf weet ten opzichte van je teamgenoot, wat de tweede benchmark
is, dan hoef je je niet druk te maken. Je haalt er namelijk zoveel
meer uit dan hij. Dan weet je dat je zelf het maximale eruit
haalt." Er wordt dan ook logischerwijs vaker de vraag gesteld:
heeft Red Bull niet te veel risico genomen met de ontwikkeling van
de RB20? "Dat weet ik wel zeker, maar konden ze anders?", zo is het
duidelijke antwoord van Coronel. "Je krijgt minder
ontwikkelingstijd en er zijn intern wat veranderingen. Als ze een
andere keuze hadden kunnen maken, dan hadden ze die wel gemaakt.
Maar die konden ze blijkbaar niet maken." Toch is het nog niet echt
duidelijk hoe goed de Red Bull van dit jaar is. "De ware aard van
de auto komt pas vanaf Spanje naar boven", zo weet Coronel.
'Verstappen reguleert kampioenschap' Verstappen heeft momenteel 31
punten voorsprong in het rijderskampioenschap op Charles Leclerc.
Lando Norris staat op de derde plek, maar liefst 56 punten achter
de Nederlander. Komt er nog spanning in de strijd om de titel? "Ik
hoop voor iedereen van wel. Maar ik ben bang dat Max er altijd zo
op scherp zal zitten dat ze misschien wel wat dichter bij komen,
net zoals in de race, maar dat hij het reguleert. Er kan natuurlijk
een keer een kink in de kabel komen, dat hij een keer helemaal
uitvalt. En dan zal hij zeker weer in de aanval moeten gaan, maar
voorlopig reguleert hij hem."  Daarbij ziet Coronel Leclerc en
Norris als grootste concurrenten van de drievoudig wereldkampioen.
"Leclerc is natuurlijk best wel gedegen. Hij komt altijd wel
dichtbij, maar niet erover heen. Ik hoop dat hij door de jaren heen
minder nerveus is geworden en je ziet dat hij onder druk altijd wel
een beetje kraakt. En ik denk dat zijn ervaring hem in de toekomst
helpt dat hij minder snel gaat kraken." Toch hebben beide coureurs
nog geen ervaring met het rijden van een kampioenschap in de
Formule 1. Kan een van de twee dat volhouden? "Ik denk Norris daar
meer toe in staat is, maar dat komt omdat McLaren het beter voor
elkaar heeft. Die pakken de juiste uitdagingen aan en hoe dat team
is omgeturnd, dat vind ik zo mooi om te zien. Norris is dus de
grootste concurrent van Verstappen." Spanning tot laatste race? Dan
maken we de stap naar het constructeurskampioenschap. De
achterstand van Ferrari in dat kampioenschap is 24 punten, terwijl
McLaren op P3 staat. Het verschil tussen Red Bull en het team uit
Woking is echter al aanzienlijk, namelijk 92 punten. Volgens
Coronel is het 'heel vet' dat er weer een titelstrijd is. "Het is
heel makkelijk: ik denk dat McLaren nu de beste auto heeft. Het
team is namelijk zo goed als de tweede rijder. Oscar Piastri en
Norris zorgen ervoor dat ze gezamenlijk de meeste punten pakken.
Daarnaast zie je nu dat Ferrari nu heel sterk bezig is. Die twee
teams zijn nu wel punten aan het wegsnoepen bij Red Bull. Waarom?
Omdat Perez natuurlijk net weer een beetje aan de verkeerde kant
van de lijn zit. Maar ja, Red Bull kan niet anders", aldus Coronel.
"Ik ga ervan uit dat ze heel goed de knopen hebben geteld op welke
circuits hun chassis en hun filosofie van de auto het beste is. En
ik ga ervan uit dat dat een merendeel van de circuits is. Niet de
afgelopen twee, maar wel weer de aankomende. Want waar is Red Bull
heel erg sterk? Op de rechte stukken. We krijgen nu best weer wat
circuits met rechte stukken, net als vlakke banen." Coronel
vervolgt: "Ik denk dat het gewoon een kwestie van knopen te tellen
is. Je mag zoveel ontwikkelen en ik denk dat ze binnenkort wel met
een update gaan komen waarvan wij denken: oh ja, ze laten weer van
zich horen!" Al met al ziet de oudste Coronel toch nog wel een
serieuze uitdager van Red Bull, zeker als Sergio Perez zijn beste
vorm niet snel terugvindt. "Dan moet hij niet doen wat hij tijdens
de laatste paar races heeft gedaan. Ik denk dat McLaren dit jaar
nog weleens heel dichtbij gaat komen. Norris en Piastri reden eind
vorig jaar ook continu goed punten in de punten. Ik denk dat
McLaren de grootste concurrent is. Red Bull is nog wel te sterk,
maar wel opgejaagd wild. Het zou zomaar kunnen dat het
kampioenschap tot de laatste race gaat duren."

Top Headlines

Oudere Top Headlines