Verstappen wil niet ingaan op 'illegale' Ferrari
Daar waar Max Verstappen met zijn Red Bull-Honda op de vrijdag nog prima mee kon komen met Ferrari, verloor hij tijdens de kwalificatie een volle seconde op de rechte stukken. De 'magische' Ferrari-motor zorgde ervoor dat Charles Leclerc naar zijn vierde poleposition op rij vloog.
Na afloop werd Verstappen gevraagd of hij denkt dat de Ferrari's legaal of illegaal zijn: "Daar ga ik geen antwoord op geven. Dat is aan de FIA om te onderzoeken." De snelheid van Ferrari doet velen de wenkbrauwen fronsen, te meer omdat klantenteams van Haas F1 en Alfa Romeo niet dezelfde onverklaarbare snelheid op de rechte stukken hebben. Zij rijden met dezelfde powerunit als het fabrieksteam van Scuderia Ferrari.
Recent lieten Red Bull-adviseur Helmut Marko en Mercedes-teambaas Toto Wolff zich ook uit over de verwonderlijke snelheid van Ferrari op de rechte stukken. Net als Verstappen verwezen beiden naar de FIA - zo lang deze geen onregelmatigheden vindt, wordt de Ferrari geacht legaal te zijn. Dat de concurrentie vraagtekens plaatst bij de pieken in vermogen en snelheid van de Ferrari-motor moge duidelijk zijn.
Het mysterie van Ferrari is voorlopig nog een groot geheim. Op GPS-data van de teams is duidelijk te zien dat er een onverklaarbare vermogenswinst is tijdens de kwalificatie. Deze is ook niet waarneembaar op alle rechte stukken. In 2018 plaatste de FIA al extra sensoren in de power unit van Ferrari, nadat er verdenkingen waren. Ook dit seizoen zijn er verdenkingen dat er 'iets' is met de software, waardoor de Italiaanse renstal extra vermogen weet te winnen uit de hybride systemen. De snelheid is echter alleen aanwezig tijdens de kwalificatie en niet tijdens grote delen van de race, waardoor de concurrentie Ferrari tijdens de races wel in de nek hijgt.
Voor alsnog lijkt het erop dat Ferrari 'iets' heeft gevonden waarmee het de concurrentie te slim af is, maar dat volledig binnen de grenzen (of mazen) van het Formule 1-reglement is.
Na afloop werd Verstappen gevraagd of hij denkt dat de Ferrari's legaal of illegaal zijn: "Daar ga ik geen antwoord op geven. Dat is aan de FIA om te onderzoeken." De snelheid van Ferrari doet velen de wenkbrauwen fronsen, te meer omdat klantenteams van Haas F1 en Alfa Romeo niet dezelfde onverklaarbare snelheid op de rechte stukken hebben. Zij rijden met dezelfde powerunit als het fabrieksteam van Scuderia Ferrari.
Recent lieten Red Bull-adviseur Helmut Marko en Mercedes-teambaas Toto Wolff zich ook uit over de verwonderlijke snelheid van Ferrari op de rechte stukken. Net als Verstappen verwezen beiden naar de FIA - zo lang deze geen onregelmatigheden vindt, wordt de Ferrari geacht legaal te zijn. Dat de concurrentie vraagtekens plaatst bij de pieken in vermogen en snelheid van de Ferrari-motor moge duidelijk zijn.
Het mysterie van Ferrari is voorlopig nog een groot geheim. Op GPS-data van de teams is duidelijk te zien dat er een onverklaarbare vermogenswinst is tijdens de kwalificatie. Deze is ook niet waarneembaar op alle rechte stukken. In 2018 plaatste de FIA al extra sensoren in de power unit van Ferrari, nadat er verdenkingen waren. Ook dit seizoen zijn er verdenkingen dat er 'iets' is met de software, waardoor de Italiaanse renstal extra vermogen weet te winnen uit de hybride systemen. De snelheid is echter alleen aanwezig tijdens de kwalificatie en niet tijdens grote delen van de race, waardoor de concurrentie Ferrari tijdens de races wel in de nek hijgt.
Voor alsnog lijkt het erop dat Ferrari 'iets' heeft gevonden waarmee het de concurrentie te slim af is, maar dat volledig binnen de grenzen (of mazen) van het Formule 1-reglement is.