Waarom Ferrari de ophangingsfilosofie zou kunnen veranderen
De Formule 1 gaat richting de zomer en de teams beginnen hun
aandacht te verleggen richting 2025, het laatste seizoen van de
huidige reglementen. Hoewel er geen grote veranderingen in
concepten worden verwacht, omdat de teams al met één oog gericht
zijn op de regelgeving voor 2026, kiezen sommige teams er wellicht
tóch voor om in 2025 te experimenteren. Dit om te testen of hun
concept voor 2026 effect heeft. Eén van de meest relevante en
bindende elementen bij het ontwerpen van een Formule 1-auto is
ongetwijfeld de keuze van de ophanging. Toen het huidige tijdperk
van F1-auto's met grondeffect in 2022 werd geïntroduceerd, gingen
Red Bull en McLaren tegen de stroom in en kozen voor een
voorwielophanging met trekstang ; de zogenaamde ' pull-rod '. Na
verloop van tijd begonnen andere teams de ongebruikelijke gedeelde
ophanging van Milton Keynes te kopiëren . Tijdens het weekend van
de Grand Prix van Monaco begonnen geruchten zich geleidelijk te
verspreiden over het concept van de Ferrari van volgend seizoen. Er
wordt aangenomen dat het Italiaanse team ook de 'pull-rod' aan de
voorkant zou willen gebruiken in plaats van de huidige 'push-rod';
een duwstang. Dit zou de Scuderia in lijn brengen met zijn twee
naaste rivalen. De tekst gaat verder na de afbeelding. De basis
leggen voor 2026? Velen zien in de vermeende beslissing van het
team uit Maranello, om van filosofie te veranderen en een
trekstangconstructie aan de voorkant te gaan gebruiken, een
aanwijzing voor de mogelijke komst van Adrian Newey als hij Red
Bull begin 2025 verlaat. RacingNews365 heeft daarentegen begrepen
dat Ferrari nadenkt over de keuze van de ophanging om - boven alles
- rekening te houden met de vereisten van de regelgeving voor 2026.
Hoewel deze regels binnenkort pas worden bevestigd, laat het zien
dat Ferrari al heeft nagedacht over welke weg het in wil slaan
wanneer de nieuwe reglementen van kracht worden. Door een trekkende
voorwielophanging te kiezen en het huidige systeem te laten vallen,
maakt Ferrari zich op voor de lange termijn door vroegtijdig een
keuze te maken. Kortom, het onderzoek naar en de ontwikkeling van
de nieuwe manier van bewegen van de voorwielophanging heeft zoveel
opgeleverd dat het Italiaanse team hier al zo snel mogelijk gebruik
van wil maken. Het zou namelijk niet de moeite waard zijn als het
alleen zou worden gebruikt met het oog op volgend seizoen, een jaar
waarin vrijwel niets anders wordt en waarin eigenlijk alle teams
zich zullen focussen op 2026. Stabiliteit is de sleutel De
voordelen die de engineers in Maranello nastreven met de toepassing
van de voorste trekstang zijn vooral bedoeld om het optimale
'window' van de auto te vergroten. Daarbij wordt niet gestreefd
naar topprestaties, maar naar de stabiliteit van het aerodynamische
platform. Hoewel de reglementen voor 2026 naar verwachting
grootschalige aerodynamische veranderingen zullen introduceren, is
het duidelijk dat de engineers geloven dat wat ze hebben geleerd in
de vierjarige periode van de huidige reglementen nog steeds van
grote waarde zal zijn in de toekomst. Hoewel het op dit moment ook
klopt dat Ferrari het 'duwende' systeem nog niet volledig vaarwel
heeft gezegd, lijkt het ongepast om deze belangrijke keuze direct
in verband te brengen met de mogelijke komst van Adrian Newey. Het
maakt eerder deel uit van de zorgvuldige conceptuele analyse die
het team uitvoert om de filosofie te rationaliseren en de middelen
zo efficiënt mogelijk toe te wijzen tussen de middelen voor het
volgende seizoen en de middelen voor de generatie daarna. Het is
duidelijk dat het handhaven van vaste punten die beide projecten
gemeen hebben, onbetwistbare voordelen biedt vanuit het oogpunt van
een budgetplafond. De aankondiging van de 2026-regels, op
donderdagmiddag 6 juni , zal een hoop duidelijk gaan maken.
aandacht te verleggen richting 2025, het laatste seizoen van de
huidige reglementen. Hoewel er geen grote veranderingen in
concepten worden verwacht, omdat de teams al met één oog gericht
zijn op de regelgeving voor 2026, kiezen sommige teams er wellicht
tóch voor om in 2025 te experimenteren. Dit om te testen of hun
concept voor 2026 effect heeft. Eén van de meest relevante en
bindende elementen bij het ontwerpen van een Formule 1-auto is
ongetwijfeld de keuze van de ophanging. Toen het huidige tijdperk
van F1-auto's met grondeffect in 2022 werd geïntroduceerd, gingen
Red Bull en McLaren tegen de stroom in en kozen voor een
voorwielophanging met trekstang ; de zogenaamde ' pull-rod '. Na
verloop van tijd begonnen andere teams de ongebruikelijke gedeelde
ophanging van Milton Keynes te kopiëren . Tijdens het weekend van
de Grand Prix van Monaco begonnen geruchten zich geleidelijk te
verspreiden over het concept van de Ferrari van volgend seizoen. Er
wordt aangenomen dat het Italiaanse team ook de 'pull-rod' aan de
voorkant zou willen gebruiken in plaats van de huidige 'push-rod';
een duwstang. Dit zou de Scuderia in lijn brengen met zijn twee
naaste rivalen. De tekst gaat verder na de afbeelding. De basis
leggen voor 2026? Velen zien in de vermeende beslissing van het
team uit Maranello, om van filosofie te veranderen en een
trekstangconstructie aan de voorkant te gaan gebruiken, een
aanwijzing voor de mogelijke komst van Adrian Newey als hij Red
Bull begin 2025 verlaat. RacingNews365 heeft daarentegen begrepen
dat Ferrari nadenkt over de keuze van de ophanging om - boven alles
- rekening te houden met de vereisten van de regelgeving voor 2026.
Hoewel deze regels binnenkort pas worden bevestigd, laat het zien
dat Ferrari al heeft nagedacht over welke weg het in wil slaan
wanneer de nieuwe reglementen van kracht worden. Door een trekkende
voorwielophanging te kiezen en het huidige systeem te laten vallen,
maakt Ferrari zich op voor de lange termijn door vroegtijdig een
keuze te maken. Kortom, het onderzoek naar en de ontwikkeling van
de nieuwe manier van bewegen van de voorwielophanging heeft zoveel
opgeleverd dat het Italiaanse team hier al zo snel mogelijk gebruik
van wil maken. Het zou namelijk niet de moeite waard zijn als het
alleen zou worden gebruikt met het oog op volgend seizoen, een jaar
waarin vrijwel niets anders wordt en waarin eigenlijk alle teams
zich zullen focussen op 2026. Stabiliteit is de sleutel De
voordelen die de engineers in Maranello nastreven met de toepassing
van de voorste trekstang zijn vooral bedoeld om het optimale
'window' van de auto te vergroten. Daarbij wordt niet gestreefd
naar topprestaties, maar naar de stabiliteit van het aerodynamische
platform. Hoewel de reglementen voor 2026 naar verwachting
grootschalige aerodynamische veranderingen zullen introduceren, is
het duidelijk dat de engineers geloven dat wat ze hebben geleerd in
de vierjarige periode van de huidige reglementen nog steeds van
grote waarde zal zijn in de toekomst. Hoewel het op dit moment ook
klopt dat Ferrari het 'duwende' systeem nog niet volledig vaarwel
heeft gezegd, lijkt het ongepast om deze belangrijke keuze direct
in verband te brengen met de mogelijke komst van Adrian Newey. Het
maakt eerder deel uit van de zorgvuldige conceptuele analyse die
het team uitvoert om de filosofie te rationaliseren en de middelen
zo efficiënt mogelijk toe te wijzen tussen de middelen voor het
volgende seizoen en de middelen voor de generatie daarna. Het is
duidelijk dat het handhaven van vaste punten die beide projecten
gemeen hebben, onbetwistbare voordelen biedt vanuit het oogpunt van
een budgetplafond. De aankondiging van de 2026-regels, op
donderdagmiddag 6 juni , zal een hoop duidelijk gaan maken.
