Verstappen in Canada: Van P15 naar twee op een rij

Tot Max Verstappen zich wereldkampioen Formule 1 mocht noemen, was
hij nog niet bepaald succesvol in Canada. Sterker nog, in de vijf
voorgaande pogingen, wist de Nederlander slechts één keer het
podium te behalen. Het iconische circuit in Montréal was vooral in
de beginjaren niet altijd even goedgezind voor de Nederlander. In
2015 maakte Verstappen voor het eerst kennis met het Circuit Gilles
Villeneuve. Het werd niet de leukste eerste kennismaking ooit. In
de kwalificatie was Verstappen in Q1 nog wel sneller dan zijn
teamgenoot Carlos Sainz, maar in Q2 moest hij zijn meerdere
erkennen in de Spanjaard. Verstappen kwalificeerde uiteindelijk als
twaalfde, maar moest de race als laatste beginnen, vanwege een nog
openstaande straf uit de vorige race In Monaco. Ook wisselde hij
van motor, waardoor hij nogmaals tien plekken achteruit moest.
Omdat hij deze niet kon inlossen, kreeg hij tijdens de race een
tien seconden stop-and-go-penalty. Het zorgde ervoor dat Verstappen
een vrij kansloze race reed. De Nederlander kwam dan ook niet
verder dan P15, in een race waarin zeventien auto's de finish
haalde. Hoe anders was dat een jaar later. Verstappen was inmiddels
van Toro Rosso opgeklommen naar Red Bull Racing en had al een
overwinning achter zijn naam staan. In Canada kwalificeerde hij
zich wel achter zijn teamgenoot, maar finishte uiteindelijk
ruimschoot voor Daniel Ricciardo. P4, voor Nico Rosberg in de
Mercedes, maar wel bijna een minuut achter de uiteindelijke
winnaar: Lewis Hamilton. De tekst gaat verder na de foto. Twee op
een rij Ook de editie van 2017 werd er een om snel te vergeten. Na
een prima kwalificatie, waarin Verstappen Ricciardo opnieuw de baas
was, moest de Nederlander zijn Red Bull al na tien rondes aan de
kant zetten. Een elektronisch probleem met de Renault-motor en het
begin van drie uitvalbeurten op een rij. Voorlopig nog niet echt
veel groot succes in Canada, maar in 2018 kwam daar verandering
in.  In de kwalificatie wist Verstappen knap voor Lewis Hamilton op
P3 te kwalificeren, waarna hij in de race die positie vast wist te
houden. Sterker nog, het gat richting de uiteindelijke winnaar,
Sebastian Vettel, was kleiner, dan het gat naar P4. Slechts acht
seconden finishte Verstappen achter de Duitse Ferrari-coureur.
Valtteri Bottas werd tweede op een kleine seconde van Verstappen.
Na de vijfde plek in 2019, verdween Canada voor twee jaar van de
Formule 1-kalender. Reden was, niet geheel verrassend, de pandemie.
Toen de Formule 1 in 2022 eindelijk terugkeerde in Montréal was
Verstappen al een regerend wereldkampioen. Dit liet hij zien
tijdens de editie van 2022. Voor het eerst pakte de Nederlander
poleposition in Canada, waarna hij na de start Carlos Sainz achter
zich aan kreeg. Het werd een heerlijk gevecht tussen de voormalige
teamgenoten van Toro Rosso, waarbij Verstappen ook nog eens met
problemen kampte.  De boordradio van de Nederlander was namelijk
kapot, waardoor hij niet kon communiceren met het team. Zijn
raceengineer moest per ronde vertellen wat het gat was naar Sainz,
waardoor zijn eerste overwinning in Canada een knap staaltje
teamwork mag worden genoemd. Ook vorig seizoen won Verstappen de
Grand Prix van Canada, echter deze keer was het met iets meer
overmacht. Hij pakte de poleposition met een enorme voorsprong op
nummer twee Nico Hulkenberg. De Duitser werd vervolgens naar
achteren gezet, door een overtreding tijdens de rode vlag-situatie,
waarna Fernando Alonso op P2 terecht kwam. Daar finishte beide
heren uiteindelijk ook. Verstappen bouwde zijn voorsprong gestaag
uit tot bijna tien seconden, om vervolgens zonder problemen naar de
finish te rijden.

Top Headlines

Oudere Top Headlines