Nieuwe F1-Regels 2026 Uitgelegd
Al langere tijd was bekend dat de Formule 1 vanaf 2026 een nieuwe
weg in gaat slaan. Nu de FIA deze nieuwe reglement ook
daadwerkelijk heeft gepresenteerd, is het tijd om alle details
onder de loep te nemen. Wat gaat er technisch veranderen aan de
koningsklasse van de autosport en waar krijgen de coureurs mee te
maken? De FIA focust zich voor 2026 op vijf innovatiepunten: de
motor, het chassis, de aerodynamica, de veiligheid, en de
duurzaamheid. Vooral op het gebied van de power unit en de
aerodynamica staan er grote veranderingen op de planning.
RacingNews365 dook in de nieuwe regels en zet alles voor je op een
rijtje! De motor De regels voor de motoren, die al in augustus 2022
werden gepresenteerd, gaan een grote verandering doormaken. De
Formule 1 zal gaan voortbouwen op de huidige hybridekrachtbronnen,
maar gaat wel een sprong qua vermogen maken. Dat lijkt vreemd als
je in de nieuwe reglementen ziet staan dat de kracht van de
verbrandingsmotor daalt van 550-560 kW naar 400 kW. Daar staat
tegenover dat het batterij-element een enorme groei gaat maken, van
120 kW naar 350 kW. Dat is een toename van bijna 300% in elektrisch
vermogen. De prestaties blijven daardoor behouden, terwijl de
duurzaamheid nog verder wordt vergroot. De MGU-H gaat vanaf 2026
verdwijnen, waardoor de motoren in de Formule 1 een stuk
eenvoudiger worden. Door de uitbreiding van het elektrisch
vermogen, is de krachtbron van 2026 de meest wegrelevante ooit in
de Formule 1, en in combinatie met 100% duurzame brandstof biedt
het een toekomstgerichte basis voor overdraagbare toekomstige
innovaties. Sinds de invoering van hybridemotoren is het voor
coureurs mogelijk om tijdens het remmen de batterij opnieuw op te
laden. Dit wordt in de nieuwe reglementen verdubbeld, wat
resulteert in een totaal terugwinbare energie van 8,5 MJ per ronde.
Een handmatige 'Override-modus' wordt toegevoegd om meer
inhaalmogelijkheden te creëren. Terwijl het batterijvermogen van de
leidende auto afneemt zodra die de 290 kilometer per uur aantikt en
een nulpunt bereikt bij 355 kilometer per uur, profiteert de
achtervolgende auto van de nieuwe functie, wat 350 kW tot 337 km/u
biedt en +0,5 MJ extra energie. Dit zorgt ervoor dat vanaf 2026 DRS
verdwijnt uit de Formule 1. De regels zijn ontworpen om nieuwe
fabrikanten aan te trekken tot de sport, wat heeft geleid tot
toezeggingen van bestaande leveranciers zoals Ferrari, Mercedes en
Renault, de terugkeer van Honda als fabrikant én de komst van twee
nieuwe fabrikanten: Audi en Red Bull Ford Powertrains. Het chassis
Het chassis voor 2026 is ontworpen om kleiner en lichter te zijn
dan de huidige generatie auto's. De afmetingen van de auto zijn dan
ook aangepast om te voldoen aan het 'wendbare auto'-concept dat
centraal staat in de nieuwe regels. De wielbasis daalt van maximaal
3600 mm naar 3400 mm, terwijl de breedte is verminderd van 2000 mm
naar 1900 mm. De maximale vloerbreedte wordt met 150 mm verminderd.
Ook het gewicht wordt teruggebracht. Dit is een belangrijk doel
geweest en de auto's van 2026 zullen een minimumgewicht van 768 kg
hebben - 30 kg minder dan de huidige generatie. Dit bestaat uit 722
kg voor de auto en bestuurder + ongeveer 46 kilo van de banden.
De downforce wordt met 30% verminderd en de luchtweerstand met 55%.
De in 2022 geïntroduceerde 18-inch banden wordt behouden, dat was
al eerder bekend gemaakt door Pirelli. Toch zijn er een paar kleine
aanpassingen voor de banden van 2026. De breedte van de voorbanden
is met 25 mm verminderd en die van de achterbanden met 30 mm, maar
dit levert slechts een minimaal verlies van grip op. De tekst gaat
verder onder de afbeelding. De aerodynamica De auto's van 2026
zullen ook beschikken over actieve aerodynamicasystemen. Het
systeem, dat beweegbare voor- én achtervleugels omvat, zal
resulteren in hogere bochtsnelheden. In de bochten zullen deze
vleugels standaard op 'Z-Mode' staan. Dit is een configuratie die
meer downforce genereert. Op rechte stukken kunnen de coureurs
vervolgens overschakelen naar 'X-Mode', een configuratie met lagere
luchtweerstand die is ontworpen om de rechtelijnsnelheid te
maximaliseren. Er wordt een drievoudige actieve achtervleugel
aangenomen, terwijl de onderste balkvleugel is verwijderd en de
'endplates' zijn vereenvoudigd. De voorvleugel zal 100 mm smaller
zijn dan nu en zal een tweedelig actieve flap bevatten. In
tegenstelling tot de huidige auto's zullen de voorste wielkasten
worden verwijderd en zal een deel van de beplating rondom het wiel
worden verplicht om een optimale luchtstroom te genereren. De
golvende platen van de voorvleugel zullen aan de voorkant van de
side-pods zitten en niet langer doorlopen tot de wielen. Dit om de
luchtstroom van de wielen optimaal te benutten. De auto's zullen
een gedeeltelijk vlakke vloer en een lager aangedreven diffuser
hebben, wat het grondeffect vermindert en de afhankelijkheid van de
auto's van ultrastijve en lage instellingen vermindert. De tekst
gaat verder onder de afbeelding. De veiligheid De rigoureuze inzet
van de FIA voor veiligheid wordt gehandhaafd in de Formule
1-reglementen van 2026. Er worden aangepaste regels voor de
voorste impactstructuur geïntroduceerd in een tweefasige structuur
om incidenten te voorkomen waarbij de voorste impactstructuur (FIS)
vlakbij de cockpit afbreken tijdens een crash. Bij dergelijke
crashes blijft de auto en dus de coureur onvoldoende beschermt voor
een mogelijke volgende impact. Met de nieuwe structuur moet dit
verleden tijd zijn. Zij-impactbeveiliging is verbeterd. De nieuwe
specificatie biedt verbeterde beveiliging aan de zijkanten van de
cockpit en verdubbelt de bescherming van de brandstoftank.
Bovendien wordt de verbeterde beveiliging bereikt zonder extra
gewicht toe te voegen. De belasting die de 'roll-hoop' moet
kunnen verdragen is verhoogd van 16G naar 20G. Dit is in lijn met
andere Formule-auto's. Ook worden de crashtesten verhoogd van 141
kN naar 167 kN. Er komt verlichting op de achterkant van de
'endplates' van de achtervleugel. Deze worden aanzienlijk
zichtbaarder/helderder dan de huidige. Laterale veiligheidslichten
zullen worden geïntroduceerd om de ERS-status van een auto te
identificeren die op de baan is gestopt. De GPS-antenne wordt
opnieuw gepositioneerd om de gevoeligheid te verbeteren en
toekomstige ontwikkelingen in actieve veiligheid mogelijk te maken.
De duurzaamheid Vanaf 2026 zullen Formule 1-krachtbronnen draaien
op volledig duurzame brandstof. Deze brandstof zal 'drop-in'
zijn, wat betekent dat het in bijna elk voertuig met een
verbrandingsmotor kan worden gebruikt, wat een potentieel
baanbrekende oplossing biedt voor broeikasgassen in de
transportsector. In 2030 zullen er wereldwijd 1,2 miljard
voertuigen met verbrandingsmotoren op de weg zijn en de brandstof
die voor de Formule 1 is ontwikkeld, kan worden gebruikt om de
uitstoot op industriële schaal te verminderen. Duurzaamheid zal
worden verbeterd door een groter gebruik van elektrisch vermogen in
de krachtbronnen van 2026 en een verschuiving naar een 50%
elektrische en 50% thermische vermogensverdeling. De regels van
2026 zijn in lijn met het FIA-doel om tegen 2030 koolstofneutraal
te zijn.
weg in gaat slaan. Nu de FIA deze nieuwe reglement ook
daadwerkelijk heeft gepresenteerd, is het tijd om alle details
onder de loep te nemen. Wat gaat er technisch veranderen aan de
koningsklasse van de autosport en waar krijgen de coureurs mee te
maken? De FIA focust zich voor 2026 op vijf innovatiepunten: de
motor, het chassis, de aerodynamica, de veiligheid, en de
duurzaamheid. Vooral op het gebied van de power unit en de
aerodynamica staan er grote veranderingen op de planning.
RacingNews365 dook in de nieuwe regels en zet alles voor je op een
rijtje! De motor De regels voor de motoren, die al in augustus 2022
werden gepresenteerd, gaan een grote verandering doormaken. De
Formule 1 zal gaan voortbouwen op de huidige hybridekrachtbronnen,
maar gaat wel een sprong qua vermogen maken. Dat lijkt vreemd als
je in de nieuwe reglementen ziet staan dat de kracht van de
verbrandingsmotor daalt van 550-560 kW naar 400 kW. Daar staat
tegenover dat het batterij-element een enorme groei gaat maken, van
120 kW naar 350 kW. Dat is een toename van bijna 300% in elektrisch
vermogen. De prestaties blijven daardoor behouden, terwijl de
duurzaamheid nog verder wordt vergroot. De MGU-H gaat vanaf 2026
verdwijnen, waardoor de motoren in de Formule 1 een stuk
eenvoudiger worden. Door de uitbreiding van het elektrisch
vermogen, is de krachtbron van 2026 de meest wegrelevante ooit in
de Formule 1, en in combinatie met 100% duurzame brandstof biedt
het een toekomstgerichte basis voor overdraagbare toekomstige
innovaties. Sinds de invoering van hybridemotoren is het voor
coureurs mogelijk om tijdens het remmen de batterij opnieuw op te
laden. Dit wordt in de nieuwe reglementen verdubbeld, wat
resulteert in een totaal terugwinbare energie van 8,5 MJ per ronde.
Een handmatige 'Override-modus' wordt toegevoegd om meer
inhaalmogelijkheden te creëren. Terwijl het batterijvermogen van de
leidende auto afneemt zodra die de 290 kilometer per uur aantikt en
een nulpunt bereikt bij 355 kilometer per uur, profiteert de
achtervolgende auto van de nieuwe functie, wat 350 kW tot 337 km/u
biedt en +0,5 MJ extra energie. Dit zorgt ervoor dat vanaf 2026 DRS
verdwijnt uit de Formule 1. De regels zijn ontworpen om nieuwe
fabrikanten aan te trekken tot de sport, wat heeft geleid tot
toezeggingen van bestaande leveranciers zoals Ferrari, Mercedes en
Renault, de terugkeer van Honda als fabrikant én de komst van twee
nieuwe fabrikanten: Audi en Red Bull Ford Powertrains. Het chassis
Het chassis voor 2026 is ontworpen om kleiner en lichter te zijn
dan de huidige generatie auto's. De afmetingen van de auto zijn dan
ook aangepast om te voldoen aan het 'wendbare auto'-concept dat
centraal staat in de nieuwe regels. De wielbasis daalt van maximaal
3600 mm naar 3400 mm, terwijl de breedte is verminderd van 2000 mm
naar 1900 mm. De maximale vloerbreedte wordt met 150 mm verminderd.
Ook het gewicht wordt teruggebracht. Dit is een belangrijk doel
geweest en de auto's van 2026 zullen een minimumgewicht van 768 kg
hebben - 30 kg minder dan de huidige generatie. Dit bestaat uit 722
kg voor de auto en bestuurder + ongeveer 46 kilo van de banden.
De downforce wordt met 30% verminderd en de luchtweerstand met 55%.
De in 2022 geïntroduceerde 18-inch banden wordt behouden, dat was
al eerder bekend gemaakt door Pirelli. Toch zijn er een paar kleine
aanpassingen voor de banden van 2026. De breedte van de voorbanden
is met 25 mm verminderd en die van de achterbanden met 30 mm, maar
dit levert slechts een minimaal verlies van grip op. De tekst gaat
verder onder de afbeelding. De aerodynamica De auto's van 2026
zullen ook beschikken over actieve aerodynamicasystemen. Het
systeem, dat beweegbare voor- én achtervleugels omvat, zal
resulteren in hogere bochtsnelheden. In de bochten zullen deze
vleugels standaard op 'Z-Mode' staan. Dit is een configuratie die
meer downforce genereert. Op rechte stukken kunnen de coureurs
vervolgens overschakelen naar 'X-Mode', een configuratie met lagere
luchtweerstand die is ontworpen om de rechtelijnsnelheid te
maximaliseren. Er wordt een drievoudige actieve achtervleugel
aangenomen, terwijl de onderste balkvleugel is verwijderd en de
'endplates' zijn vereenvoudigd. De voorvleugel zal 100 mm smaller
zijn dan nu en zal een tweedelig actieve flap bevatten. In
tegenstelling tot de huidige auto's zullen de voorste wielkasten
worden verwijderd en zal een deel van de beplating rondom het wiel
worden verplicht om een optimale luchtstroom te genereren. De
golvende platen van de voorvleugel zullen aan de voorkant van de
side-pods zitten en niet langer doorlopen tot de wielen. Dit om de
luchtstroom van de wielen optimaal te benutten. De auto's zullen
een gedeeltelijk vlakke vloer en een lager aangedreven diffuser
hebben, wat het grondeffect vermindert en de afhankelijkheid van de
auto's van ultrastijve en lage instellingen vermindert. De tekst
gaat verder onder de afbeelding. De veiligheid De rigoureuze inzet
van de FIA voor veiligheid wordt gehandhaafd in de Formule
1-reglementen van 2026. Er worden aangepaste regels voor de
voorste impactstructuur geïntroduceerd in een tweefasige structuur
om incidenten te voorkomen waarbij de voorste impactstructuur (FIS)
vlakbij de cockpit afbreken tijdens een crash. Bij dergelijke
crashes blijft de auto en dus de coureur onvoldoende beschermt voor
een mogelijke volgende impact. Met de nieuwe structuur moet dit
verleden tijd zijn. Zij-impactbeveiliging is verbeterd. De nieuwe
specificatie biedt verbeterde beveiliging aan de zijkanten van de
cockpit en verdubbelt de bescherming van de brandstoftank.
Bovendien wordt de verbeterde beveiliging bereikt zonder extra
gewicht toe te voegen. De belasting die de 'roll-hoop' moet
kunnen verdragen is verhoogd van 16G naar 20G. Dit is in lijn met
andere Formule-auto's. Ook worden de crashtesten verhoogd van 141
kN naar 167 kN. Er komt verlichting op de achterkant van de
'endplates' van de achtervleugel. Deze worden aanzienlijk
zichtbaarder/helderder dan de huidige. Laterale veiligheidslichten
zullen worden geïntroduceerd om de ERS-status van een auto te
identificeren die op de baan is gestopt. De GPS-antenne wordt
opnieuw gepositioneerd om de gevoeligheid te verbeteren en
toekomstige ontwikkelingen in actieve veiligheid mogelijk te maken.
De duurzaamheid Vanaf 2026 zullen Formule 1-krachtbronnen draaien
op volledig duurzame brandstof. Deze brandstof zal 'drop-in'
zijn, wat betekent dat het in bijna elk voertuig met een
verbrandingsmotor kan worden gebruikt, wat een potentieel
baanbrekende oplossing biedt voor broeikasgassen in de
transportsector. In 2030 zullen er wereldwijd 1,2 miljard
voertuigen met verbrandingsmotoren op de weg zijn en de brandstof
die voor de Formule 1 is ontwikkeld, kan worden gebruikt om de
uitstoot op industriële schaal te verminderen. Duurzaamheid zal
worden verbeterd door een groter gebruik van elektrisch vermogen in
de krachtbronnen van 2026 en een verschuiving naar een 50%
elektrische en 50% thermische vermogensverdeling. De regels van
2026 zijn in lijn met het FIA-doel om tegen 2030 koolstofneutraal
te zijn.
