Waarom de F1-wagens opnieuw rigoureuze veranderingen ondergaan
Bijna twee jaar geleden werden de reglementen voor de nieuwe
motoren in 2026 aangekondigd en deze donderdag is dan ook bekend
geworden wat er precies aan de technische kant wordt aangepast.
Toch is er de vraag waarom er zo snel sinds de vorige aanpassingen
alweer wordt gekozen voor een nieuwe koers. In 2022 waren namelijk
de laatste grote technische wijzigingen, met onder meer de
herintrede van ground effect op de wagens. Nikolas Tombazis, de
Single Seater Director bij de FIA, legt uit waarom de technische
reglementen voor 2026 zijn gewijzigd. "De FIA is al 120 jaar een
pionier in de autosport en we zijn voortdurend bezig met
veranderingen. En we moeten regelmatig veranderingen doorvoeren. We
moeten de veiligheid verbeteren en dat is een continu proces.
Daarnaast moeten we de maatschappelijke trends op het gebied van
technologie volgen en dat is wat we hier proberen te doen. En we
moeten het racen altijd spannender maken." "Daarom veranderen we
de reglementen voor 2026. We moeten naar een duurzamere toekomst en
daar moeten we trots op zijn in de autosport. We moeten de
veiligheid verder verbeteren en we moeten het racen verbeteren om
het spannender te maken voor de fans", zo vervolgt Tombazis zijn
verhaal. Hoe groot zijn de veranderingen dan eigenlijk precies? "Ik
zou het een gematigde revolutie willen noemen. Een paar jaar
geleden introduceerden we de motorreglementen voor 2026. Met de
verdere verwijdering van de MGU-H, de aanzienlijke toename van de
elektrische component van de power unit en de duurzame brandstof.
Als onderdeel van een streven naar de algehele verbetering van de
efficiëntie van deze auto's, moeten de chassisregels overeenkomen
met die van de motoren." Bij de invoering van de nieuwe regels is
één doelgroep belangrijk: de fans. "We denken dat we in 2022 een
stap hebben gezet richting closer racing , maar er waren ook dingen
die we fout hebben gedaan en we proberen het nu helemaal goed te
krijgen. We denken dat het racen veel spannender en closer wordt
tussen de auto's." "We verwachten dat het nog steeds erg uitdagend
zal zijn om de auto's te besturen. Er zal wat minder downforce op
de auto's zitten en de coureurs zullen op wat meer dingen moeten
letten. En hopelijk zal dat, in combinatie met closer racing ,
ervoor zorgen dat het altijd een coureurskampioenschap blijft en
een grote uitdaging voor deze zeer intelligente en getalenteerde
mensen", aldus de Single Seater Director van de FIA. Hij gaat als
laatste ook nog in op het feit dat de nieuwe reglementen kunnen
zorgen voor een nieuwe rangorde in de Formule 1. "We gaan geen
regels maken met een rangorde in gedachten. We kunnen nooit
voorspellen wie het goed zal doen en wie niet. Maar als er grote
veranderingen zijn, en dit zijn grote veranderingen, verwachten we
wel een beetje een herschikking. We kunnen niet voorspellen wat het
gaat worden, maar het is normaal om dat te verwachten." "Dit is de
tweede reeks reglementen waarbij teams een auto ontwikkelen onder
de budgetcap. En dat is een kans voor sommige kleinere teams om hun
achterstand in te halen. De grotere teams kunnen niet zomaar
irrationeel en in alle mogelijke richtingen geld uitgeven. Alle
teams moeten prioriteiten stellen en beslissen waar ze hun
inspanningen op richten", zo sluit Tombazis af.
motoren in 2026 aangekondigd en deze donderdag is dan ook bekend
geworden wat er precies aan de technische kant wordt aangepast.
Toch is er de vraag waarom er zo snel sinds de vorige aanpassingen
alweer wordt gekozen voor een nieuwe koers. In 2022 waren namelijk
de laatste grote technische wijzigingen, met onder meer de
herintrede van ground effect op de wagens. Nikolas Tombazis, de
Single Seater Director bij de FIA, legt uit waarom de technische
reglementen voor 2026 zijn gewijzigd. "De FIA is al 120 jaar een
pionier in de autosport en we zijn voortdurend bezig met
veranderingen. En we moeten regelmatig veranderingen doorvoeren. We
moeten de veiligheid verbeteren en dat is een continu proces.
Daarnaast moeten we de maatschappelijke trends op het gebied van
technologie volgen en dat is wat we hier proberen te doen. En we
moeten het racen altijd spannender maken." "Daarom veranderen we
de reglementen voor 2026. We moeten naar een duurzamere toekomst en
daar moeten we trots op zijn in de autosport. We moeten de
veiligheid verder verbeteren en we moeten het racen verbeteren om
het spannender te maken voor de fans", zo vervolgt Tombazis zijn
verhaal. Hoe groot zijn de veranderingen dan eigenlijk precies? "Ik
zou het een gematigde revolutie willen noemen. Een paar jaar
geleden introduceerden we de motorreglementen voor 2026. Met de
verdere verwijdering van de MGU-H, de aanzienlijke toename van de
elektrische component van de power unit en de duurzame brandstof.
Als onderdeel van een streven naar de algehele verbetering van de
efficiëntie van deze auto's, moeten de chassisregels overeenkomen
met die van de motoren." Bij de invoering van de nieuwe regels is
één doelgroep belangrijk: de fans. "We denken dat we in 2022 een
stap hebben gezet richting closer racing , maar er waren ook dingen
die we fout hebben gedaan en we proberen het nu helemaal goed te
krijgen. We denken dat het racen veel spannender en closer wordt
tussen de auto's." "We verwachten dat het nog steeds erg uitdagend
zal zijn om de auto's te besturen. Er zal wat minder downforce op
de auto's zitten en de coureurs zullen op wat meer dingen moeten
letten. En hopelijk zal dat, in combinatie met closer racing ,
ervoor zorgen dat het altijd een coureurskampioenschap blijft en
een grote uitdaging voor deze zeer intelligente en getalenteerde
mensen", aldus de Single Seater Director van de FIA. Hij gaat als
laatste ook nog in op het feit dat de nieuwe reglementen kunnen
zorgen voor een nieuwe rangorde in de Formule 1. "We gaan geen
regels maken met een rangorde in gedachten. We kunnen nooit
voorspellen wie het goed zal doen en wie niet. Maar als er grote
veranderingen zijn, en dit zijn grote veranderingen, verwachten we
wel een beetje een herschikking. We kunnen niet voorspellen wat het
gaat worden, maar het is normaal om dat te verwachten." "Dit is de
tweede reeks reglementen waarbij teams een auto ontwikkelen onder
de budgetcap. En dat is een kans voor sommige kleinere teams om hun
achterstand in te halen. De grotere teams kunnen niet zomaar
irrationeel en in alle mogelijke richtingen geld uitgeven. Alle
teams moeten prioriteiten stellen en beslissen waar ze hun
inspanningen op richten", zo sluit Tombazis af.
