Red Bull-kopstuk: "Dat is een van de frustraties van onze sport"
Strategie is en blijft een belangrijk onderdeel in de Formule 1.
Races kunnen er door gewonnen worden, maar zeker ook verloren. De
Grand Prix van Miami was zo'n strategische race en uiteindelijk
pakte het zeer voordelig uit voor Lando Norris in de McLaren. Head
of race strategy bij Red Bull Racing, Will Courtenay, en principal
strategy engineer, Hannah Schmitz, bespreken die GP in een
gloednieuwe aflevering van de podcast Talking Bull . Een incident
tussen Kevin Magnussen en Logan Sargeant zorgde namelijk voor een
safety car die niet in het voordeel van Max Verstappen uitpakte.
"Van tevoren weet je natuurlijk niet weet wanneer er een safety car
komt, want we hebben geen glazen bol. Ik denk altijd dat als je
echt een helderziende was, je heel goed zou zijn in strategie. Dan
over de race: Charles Leclerc ging al eerder de pits in dan Max. We
gingen ook de pitstraat in om hem te dekken en dat was logisch voor
ons. Als we dat niet hadden gedaan en er was geen safety car
geweest, dan had je die plek niet teruggekregen. Dat is dan de
strategie die je moet volgen", zo begint Schmitz haar verhaal. "De
McLarens en Carlos Sainz waren nog steeds buiten, maar zij zouden
altijd achter Leclerc terecht komen. Ze hoefden op dat moment dus
niet dezelfde beslissing te nemen. Maar toen kozen Sainz en Oscar
Piastri er natuurlijk voor om naar binnen te komen, net één ronde
voor de safety car. Dat is best lastig. En Norris was de enige die
nog niet naar binnen was gekomen. Dan is het geweldig voor hem dat
hij die stop tijdens de safety car kan maken." Vervolgens had
Norris de leiding in handen met Verstappen achter zich. "Dan is het
onwaarschijnlijk dat er een kans komt, tenzij je Norris bij de
herstart kunt pakken. Onze banden waren veel ouder en ze hadden een
zeer sterke racepace. We hadden dat niet per se verwacht, maar onze
racepace lag niet mijlenver voor. Dus dan loop je het risico op
bijvoorbeeld een safety car", zo vervolgt de strategist. Best
lastig Hoe gaat strategisten trouwens om met de kans dat er een
safety car kan komen? "Het gaat er eigenlijk om dat je de risico's
minimaliseert. Er zijn niet echt veel dingen waarvan we zeker weten
of ze met ja of nee beantwoord kunnen worden. Het draait allemaal
om risicomanagement en op basis daarvan nemen we beslissingen.
Daarom zijn er ook veel meningen bij betrokken, omdat iedereen een
ander risico durft te nemen en iedereen vindt andere dingen
riskanter. In dat opzicht is het best lastig, want er is nooit een
goed of fout antwoord. Zelfs na een race kunnen mensen denken dat
je het mis had, terwijl je zeker weet dat je het juiste hebt
gedaan", aldus Schmitz. Daarna neemt Courtenay het van haar over.
"Het is zo jammer. Je mag die race maar één keer rijden. In dit
geval kwam de safety car op de baan nadat we hadden gepit en Norris
won de race. Maar als we die race nog een keer konden rijden, de
safety car zou niet naar buiten komen en Max de race wint, dan is
iedereen blij dat we op dat moment naar binnen zijn gekomen." "Op
die dag in de geschiedenis werkte het niet. Maar als je het nog een
keer doet, dan was het misschien wel gelukt. Er zijn altijd grijze
gebieden en ik denk dat dat een van de frustraties van onze sport
is. Je weet het nooit 100 procent zeker of het de juiste of
verkeerde beslissing was om te doen", zo sluit Courtenay af.
Races kunnen er door gewonnen worden, maar zeker ook verloren. De
Grand Prix van Miami was zo'n strategische race en uiteindelijk
pakte het zeer voordelig uit voor Lando Norris in de McLaren. Head
of race strategy bij Red Bull Racing, Will Courtenay, en principal
strategy engineer, Hannah Schmitz, bespreken die GP in een
gloednieuwe aflevering van de podcast Talking Bull . Een incident
tussen Kevin Magnussen en Logan Sargeant zorgde namelijk voor een
safety car die niet in het voordeel van Max Verstappen uitpakte.
"Van tevoren weet je natuurlijk niet weet wanneer er een safety car
komt, want we hebben geen glazen bol. Ik denk altijd dat als je
echt een helderziende was, je heel goed zou zijn in strategie. Dan
over de race: Charles Leclerc ging al eerder de pits in dan Max. We
gingen ook de pitstraat in om hem te dekken en dat was logisch voor
ons. Als we dat niet hadden gedaan en er was geen safety car
geweest, dan had je die plek niet teruggekregen. Dat is dan de
strategie die je moet volgen", zo begint Schmitz haar verhaal. "De
McLarens en Carlos Sainz waren nog steeds buiten, maar zij zouden
altijd achter Leclerc terecht komen. Ze hoefden op dat moment dus
niet dezelfde beslissing te nemen. Maar toen kozen Sainz en Oscar
Piastri er natuurlijk voor om naar binnen te komen, net één ronde
voor de safety car. Dat is best lastig. En Norris was de enige die
nog niet naar binnen was gekomen. Dan is het geweldig voor hem dat
hij die stop tijdens de safety car kan maken." Vervolgens had
Norris de leiding in handen met Verstappen achter zich. "Dan is het
onwaarschijnlijk dat er een kans komt, tenzij je Norris bij de
herstart kunt pakken. Onze banden waren veel ouder en ze hadden een
zeer sterke racepace. We hadden dat niet per se verwacht, maar onze
racepace lag niet mijlenver voor. Dus dan loop je het risico op
bijvoorbeeld een safety car", zo vervolgt de strategist. Best
lastig Hoe gaat strategisten trouwens om met de kans dat er een
safety car kan komen? "Het gaat er eigenlijk om dat je de risico's
minimaliseert. Er zijn niet echt veel dingen waarvan we zeker weten
of ze met ja of nee beantwoord kunnen worden. Het draait allemaal
om risicomanagement en op basis daarvan nemen we beslissingen.
Daarom zijn er ook veel meningen bij betrokken, omdat iedereen een
ander risico durft te nemen en iedereen vindt andere dingen
riskanter. In dat opzicht is het best lastig, want er is nooit een
goed of fout antwoord. Zelfs na een race kunnen mensen denken dat
je het mis had, terwijl je zeker weet dat je het juiste hebt
gedaan", aldus Schmitz. Daarna neemt Courtenay het van haar over.
"Het is zo jammer. Je mag die race maar één keer rijden. In dit
geval kwam de safety car op de baan nadat we hadden gepit en Norris
won de race. Maar als we die race nog een keer konden rijden, de
safety car zou niet naar buiten komen en Max de race wint, dan is
iedereen blij dat we op dat moment naar binnen zijn gekomen." "Op
die dag in de geschiedenis werkte het niet. Maar als je het nog een
keer doet, dan was het misschien wel gelukt. Er zijn altijd grijze
gebieden en ik denk dat dat een van de frustraties van onze sport
is. Je weet het nooit 100 procent zeker of het de juiste of
verkeerde beslissing was om te doen", zo sluit Courtenay af.
