Verstappen grapt over nieuwe F1-reglementen: "Misschien heb je dan wat bananen nodig!"
Actieve aerodynamica, gloednieuwe motoren maar zonder DRS: de
reglementen van de Formule 1 gaan flink op de schop in 2026. Max
Verstappen leverde eerder al eens kritiek, vooral over de motoren
en het groeiende belang van de batterij, maar klinkt na de
bekendmaking wat positiever. De Nederlander staat er neutraal in en
ziet dat er ook al oplossingen zijn doorgevoerd. "Ik zit er
tussenin", stelt Verstappen tegenover onder meer RacingNews365.
"Nieuwe reglementen zijn nieuwe reglementen. Het is allemaal een
beetje een gevolg van de nieuwe motor. Ze zeggen dat het 50%
verbrandingsmotor en 50% batterij is, maar dat is niet zo. Daarom
hebben we actieve aerodynamica nodig om drag tegen te gaan op het
rechte stuk. Zo maken we een ronde praktischer, want anders ging je
batterij te snel leeg. Dat probleem hebben ze ontdekt, denk ik."
Toch snapt Verstappen wel waarom de Formule 1 voor deze wijzigingen
kiest. "Andere coureurs hebben dit misschien ook gezegd: de teams
komen dichter bij elkaar als je langer dezelfde reglementen
behoudt. 2026 zal dus een grote reset worden, niet alleen qua
auto's, maar ook qua motoren. Je kan de reglementen goed aanpakken
en misschien een grote voorsprong met de motor opbouwen. Dat weten
we nu niet. Maar de Formule 1 wilde natuurlijk ook nieuwe
leveranciers aantrekken en je hebt een grote verandering nodig om
dat voor elkaar te krijgen. Misschien ben ik wel positief verrast
en vind ik het fantastisch als ik in de nieuwe auto stap. Dat weet
ik nu niet." Bananen Verstappen heeft wel gezien dat de motor het
nu beter houdt ten opzichte van een paar maanden geleden. "We
hebben veel simulaties gezien. Het is niet alsof het nu bekend
wordt gemaakt en we dan ineens gaan ontwikkelen, want het gaat al
een tijdje rond en wordt gefinetuned. Ik moet zeggen dat het er
beter uit zag in de nieuwe updates als ik het vergelijk met de
eerste keer dat ik het zag. Ze boeken progressie als het gaat om de
motor en de werking ervan met het chassis en de rechte stukken. Op
sommige circuits zal het beter zijn dan andere, vooral als je
energie gelimiteerd is. Daar moeten we mee dealen." De Nederlander
gaf eerder wel aan dat een coureur moest terugschakelen op het
rechte stuk. Dat probleem is ook verholpen. "Ze hebben het gebruik
van de energie op rechte stukken veranderd, dus je hoeft denk ik
niet meer terug te schakelen. Maar het snelheidstraject ziet er wel
een beetje anders uit. Iedereen gaat het uiteindelijk in de
simulator testen en zal het beter begrijpen. Met actieve
aerodynamica lijkt het ook vooral te gaan om het feit dat je om
problemen op de rechte stukken heen werkt. Als het onder controle
is, is het hetzelfde voor iedereen." Maar wat nou als je straks
zelf je batterij leeg hebt gereden tijdens de race en er iemand op
je jaagt met een volle batterij? Moet je dan meer na gaan denken
over het gebruik van het onderdeel? Verstappen grapt. "Misschien
heb je dan wat bananen nodig! Als het goed werkt, werkt het goed.
Ik vind het lastig om dat nu eruit te pikken, want het hangt er ook
vanaf hoe goed je elkaar kan volgen op het circuit, hoe sterk de
elektrische boost is en hoe lang het opladen duurt. Dat moet ik nog
beter begrijpen, net als de rest. Maar het ziet er zeker iets
gecompliceerder uit."
reglementen van de Formule 1 gaan flink op de schop in 2026. Max
Verstappen leverde eerder al eens kritiek, vooral over de motoren
en het groeiende belang van de batterij, maar klinkt na de
bekendmaking wat positiever. De Nederlander staat er neutraal in en
ziet dat er ook al oplossingen zijn doorgevoerd. "Ik zit er
tussenin", stelt Verstappen tegenover onder meer RacingNews365.
"Nieuwe reglementen zijn nieuwe reglementen. Het is allemaal een
beetje een gevolg van de nieuwe motor. Ze zeggen dat het 50%
verbrandingsmotor en 50% batterij is, maar dat is niet zo. Daarom
hebben we actieve aerodynamica nodig om drag tegen te gaan op het
rechte stuk. Zo maken we een ronde praktischer, want anders ging je
batterij te snel leeg. Dat probleem hebben ze ontdekt, denk ik."
Toch snapt Verstappen wel waarom de Formule 1 voor deze wijzigingen
kiest. "Andere coureurs hebben dit misschien ook gezegd: de teams
komen dichter bij elkaar als je langer dezelfde reglementen
behoudt. 2026 zal dus een grote reset worden, niet alleen qua
auto's, maar ook qua motoren. Je kan de reglementen goed aanpakken
en misschien een grote voorsprong met de motor opbouwen. Dat weten
we nu niet. Maar de Formule 1 wilde natuurlijk ook nieuwe
leveranciers aantrekken en je hebt een grote verandering nodig om
dat voor elkaar te krijgen. Misschien ben ik wel positief verrast
en vind ik het fantastisch als ik in de nieuwe auto stap. Dat weet
ik nu niet." Bananen Verstappen heeft wel gezien dat de motor het
nu beter houdt ten opzichte van een paar maanden geleden. "We
hebben veel simulaties gezien. Het is niet alsof het nu bekend
wordt gemaakt en we dan ineens gaan ontwikkelen, want het gaat al
een tijdje rond en wordt gefinetuned. Ik moet zeggen dat het er
beter uit zag in de nieuwe updates als ik het vergelijk met de
eerste keer dat ik het zag. Ze boeken progressie als het gaat om de
motor en de werking ervan met het chassis en de rechte stukken. Op
sommige circuits zal het beter zijn dan andere, vooral als je
energie gelimiteerd is. Daar moeten we mee dealen." De Nederlander
gaf eerder wel aan dat een coureur moest terugschakelen op het
rechte stuk. Dat probleem is ook verholpen. "Ze hebben het gebruik
van de energie op rechte stukken veranderd, dus je hoeft denk ik
niet meer terug te schakelen. Maar het snelheidstraject ziet er wel
een beetje anders uit. Iedereen gaat het uiteindelijk in de
simulator testen en zal het beter begrijpen. Met actieve
aerodynamica lijkt het ook vooral te gaan om het feit dat je om
problemen op de rechte stukken heen werkt. Als het onder controle
is, is het hetzelfde voor iedereen." Maar wat nou als je straks
zelf je batterij leeg hebt gereden tijdens de race en er iemand op
je jaagt met een volle batterij? Moet je dan meer na gaan denken
over het gebruik van het onderdeel? Verstappen grapt. "Misschien
heb je dan wat bananen nodig! Als het goed werkt, werkt het goed.
Ik vind het lastig om dat nu eruit te pikken, want het hangt er ook
vanaf hoe goed je elkaar kan volgen op het circuit, hoe sterk de
elektrische boost is en hoe lang het opladen duurt. Dat moet ik nog
beter begrijpen, net als de rest. Maar het ziet er zeker iets
gecompliceerder uit."
