F1-coureurs stuiten massaal op één heikel punt nieuwe F1 regels 2026: "Niet genoeg"
Natuurlijk werden de coureurs op de donderdag van de Formule 1
Grand Prix van Canada uitvoerig ondervraagd over de nieuw
gepresenteerde F1-regels voor 2026. Geluiden als 'gecompliceerd'
klonken, evenals de vrees dat het speelveld juist weer uit elkaar
getrokken gaat worden. Dat zijn echter zaken die de tijd moet
leren. Eén specifiek aspect echter, nu al aanwijsbaar, kon op de
nodige kritiek rekenen van de coureurs. Er is in zekere zin gehoor
gegeven aan de wensen van de coureurs, maar is het voldoende? De
regels schrijven namelijk voor dat het verfoeide minimumgewicht van
de auto's wordt bijgesteld naar beneden en wel met 30 kilo (768
kilo om 798 kilo nu). Lewis Hamilton bij het spits af: "Het is máár
30 kilo. We gaan nu de goede kant op, maar de auto's zijn nog
steeds echt heel zwaar", aldus de zevenvoudig wereldkampioen
tegenover onder andere RacingNews365. "Ik kan er nu nog niet te
veel over zeggen, maar ik heb wel met coureurs gesproken die al in
de simulator hebben gezeten en die rapporteren dat de auto langzaam
is." "We zullen zien of het een vooruitgang gaat zijn. Met de
motoren zet men wel een mooie, gewaagde stap in de goede richting,
maar we moeten er vooral voor zorgen dat de auto's efficiënt en
snel zijn, maar ook goed racespektakel garanderen." Max Verstappen
sluit zich direct aan bij de woorden van zijn concullega. Hij is
kritisch over die 30 kilo en geeft zelfs aan dat hij denkt dat het
niet gaat lukken om die minimumgewichtsgrens aan te tikken: "Dat
wordt heel lastig, zeker als je nagaat dat sommige teams nu al niet
aan het minimumgewicht komen." "Ik weet wel dat de afmetingen ook
wat veranderen (de auto's worden iets kleiner, red.), maar als je
hebt over een gewichtsafname van 30 kilo, heb je het wel echt over
het gunstigste scenario." En nee, 30 kilo is ook voor Verstappen
niet genoeg. Bij lange na niet, zelfs: "Er moet minstens 100 tot
150 kilo vanaf, maar dat is niet mogelijk met de zware motoren en
batterijen waar we mee rijden. Daar bovenop wegen diverse
veiligheidsmaatregelen ook het nodig natuurlijk en dat is goed,
maar ik denk dat sommige dingen nog wel anders kunnen als je de
reglementen goed schrijft. Nóg lichtere auto's is op dit moment
wishful thinking ." Alonso gaat nog een stapje verder en claimt dat
die 30 kilo sowieso niet gehaald gaat worden: "De motoren die 50/50
leunen op een verbrandingsmotor en batterijen worden 30 kilo
zwaarder, dus ergens moet je een marge van 60 kilo overbruggen om
het totaal van de auto 30 kilo lichter te maken. Dat is een
onhaalbaar doel." Nico Hulkenberg vat het thema 'gewicht' in de
aanloop naar 2026 misschien nog wel het meest treffend samen.
"Gewichtsverlies is goed, maar 30 kilo is niet wereldschokkend."
Grand Prix van Canada uitvoerig ondervraagd over de nieuw
gepresenteerde F1-regels voor 2026. Geluiden als 'gecompliceerd'
klonken, evenals de vrees dat het speelveld juist weer uit elkaar
getrokken gaat worden. Dat zijn echter zaken die de tijd moet
leren. Eén specifiek aspect echter, nu al aanwijsbaar, kon op de
nodige kritiek rekenen van de coureurs. Er is in zekere zin gehoor
gegeven aan de wensen van de coureurs, maar is het voldoende? De
regels schrijven namelijk voor dat het verfoeide minimumgewicht van
de auto's wordt bijgesteld naar beneden en wel met 30 kilo (768
kilo om 798 kilo nu). Lewis Hamilton bij het spits af: "Het is máár
30 kilo. We gaan nu de goede kant op, maar de auto's zijn nog
steeds echt heel zwaar", aldus de zevenvoudig wereldkampioen
tegenover onder andere RacingNews365. "Ik kan er nu nog niet te
veel over zeggen, maar ik heb wel met coureurs gesproken die al in
de simulator hebben gezeten en die rapporteren dat de auto langzaam
is." "We zullen zien of het een vooruitgang gaat zijn. Met de
motoren zet men wel een mooie, gewaagde stap in de goede richting,
maar we moeten er vooral voor zorgen dat de auto's efficiënt en
snel zijn, maar ook goed racespektakel garanderen." Max Verstappen
sluit zich direct aan bij de woorden van zijn concullega. Hij is
kritisch over die 30 kilo en geeft zelfs aan dat hij denkt dat het
niet gaat lukken om die minimumgewichtsgrens aan te tikken: "Dat
wordt heel lastig, zeker als je nagaat dat sommige teams nu al niet
aan het minimumgewicht komen." "Ik weet wel dat de afmetingen ook
wat veranderen (de auto's worden iets kleiner, red.), maar als je
hebt over een gewichtsafname van 30 kilo, heb je het wel echt over
het gunstigste scenario." En nee, 30 kilo is ook voor Verstappen
niet genoeg. Bij lange na niet, zelfs: "Er moet minstens 100 tot
150 kilo vanaf, maar dat is niet mogelijk met de zware motoren en
batterijen waar we mee rijden. Daar bovenop wegen diverse
veiligheidsmaatregelen ook het nodig natuurlijk en dat is goed,
maar ik denk dat sommige dingen nog wel anders kunnen als je de
reglementen goed schrijft. Nóg lichtere auto's is op dit moment
wishful thinking ." Alonso gaat nog een stapje verder en claimt dat
die 30 kilo sowieso niet gehaald gaat worden: "De motoren die 50/50
leunen op een verbrandingsmotor en batterijen worden 30 kilo
zwaarder, dus ergens moet je een marge van 60 kilo overbruggen om
het totaal van de auto 30 kilo lichter te maken. Dat is een
onhaalbaar doel." Nico Hulkenberg vat het thema 'gewicht' in de
aanloop naar 2026 misschien nog wel het meest treffend samen.
"Gewichtsverlies is goed, maar 30 kilo is niet wereldschokkend."
