Verstappen speelt met concurrentie: "Als hij wil, pakt hij drie of vier tienden"

Max Verstappen en Canada. Het was jarenlang geen al te beste
combinatie. Maar de afgelopen twee jaar pakte Verstappen twee keer
poleposition en won hij ook twee keer de race. Toch is het de vraag
hoe goed Red Bull Racing dit keer voor de dag komt op het Circuit
Gilles Villeneuve, het semi-stratencircuit in Montreal. "Je hebt
hier best wel mooie rechte stukken en de balans is belangrijk in
Canada. Hier is Red Bull altijd sterk geweest", zo zegt Tim Coronel
in gesprek met RacingNews365 . Toch zijn er ook geluiden dat Red
Bull het juist minder gaat doen door de kerbstones. Dat wijst
Coronel van de hand. "Iedereen wijst nu weer naar dezelfde theorie.
Ik zeg altijd: If you don't low, you go slow . Dat weten ze
allemaal. Die paar langzame bochten, dat is dan eenmaal zo. Ze
pakken de winst weer naar de snelle bochten. Dan moeten ze de
kerbstones gewoon laten liggen." Daarbij is er ook een extra
spelbreker op komst: regen. Dat zorgt als vanzelfsprekend voor een
extra dimensie. "Laten we dan zeggen dat het op de zaterdag tijdens
de kwalificatie regent en tijdens de race droog is. Of andersom,
maar dat gooit het ook weer een beetje om. Maar één van die twee.
En een beetje herrie in de tent is goed", zo is de oudste Coronel
klip en klaar. De favoriet, ook in de regen, is en blijft echter
Verstappen. "Dan is het sowieso Max, dat is niet zo heel moeilijk."
Wie kunnen er voor de rest in de kwalificatie komen bovendrijven?
"Ik zou het wel heel leuk vinden als Lewis Hamilton weer even kan
pieken. Dat hij iets geks doet, zoals met slicks (op een opdrogende
baan) poleposition pakken." Als de kwalificatie nat verloopt, dan
gokt Coronel op een eerste startrij met Verstappen en Hamilton.
"Alonso komt op de derde plek terecht, ervaring komt dan naar
boven", zo is Coronel stellig. Drie of vier tienden sneller
Daarnaast zijn er altijd coureurs die tegenvallen op een natte
baan. "Esteban Ocon zit er sowieso slecht in en Sergio Perez gaat
ook wegzakken. Zodra er druk is en er rare omstandigheden zijn, dan
zakt hij altijd door het ijs. Daar moet hij echt aan werken. Het
lijkt erop dat ze gewoon telkens te veel risico nemen. Doe het
gewoon eens safe. Laat gewoon eens de snelheid zien die je hebt."
Toch zit er nog wel een risico in de regen. Er ligt namelijk een
compleet nieuwe asfaltlaag in Montreal en dat kan uiteindelijk voor
problemen zorgen, net als in China. "In de regen is het dan gewoon
spekglad, dat kan ik je vertellen. Bij nieuw asfalt zit er nog veel
bitumen in en dan komt de olie omhoog, helemaal bij warmte. En als
het dan nat is, dan is het echt spek, spekglad. Als het droog is,
dan heb je meer grip, want rubber op rubber is grip." Mocht de
kwalificatie toch droog verlopen, dan heeft Verstappen toch gewoon
de pole te pakken volgens Coronel, gevolgd door een van de
Ferrari's en de McLarens. Als de oudste Coronel het scenario mag
uittekenen, dan verloopt de zondag in Montreal dus droog. "Max
Verstappen is en blijft de te kloppen man", zo is ook al gelijk
duidelijk wie de race in Canada gaat winnen. Charles Leclerc
finisht achter de Nederlander met Lando Norris op P3. "Perez komt
nog op de zesde plek terecht. Je kunt wel inhalen en op de rechte
stukken gaan de Red Bulls best goed. Iedereen heeft zijn
rekensommetje natuurlijk al gemaakt. Het enige wat in het
rekensommetje even een verrassing kan zijn, is regen." En hoe groot
is het verschil dan tussen Verstappen en Leclerc op de streep? "Het
verschil houden ze altijd wel klein. Max reguleert het gewoon om
zijn banden te sparen. Als hij zou willen, pakt hij drie of vier
tienden per ronde. Maar ze houden het gat altijd tussen de drie en
vier seconden. En degene die achter je zit, gaat dan een beetje
forceren. Dan geef je rest weer een duwtje, reguleer je het en heb
je aan het einde altijd de betere banden over", zo sluit Coronel
af.

Top Headlines

Oudere Top Headlines