FIA reageert op 'angsten' over nieuwe F1-reglementen voor 2026

De FIA onthulde het nieuwe reglement op donderdag en beschreef de
nieuwste generatie F1-auto als een 'wendbaardere' auto in
vergelijking met de huidige machines. De 2026-auto zal gebruik gaan
maken van actieve aerodynamica en zal uitgerust zijn met een nieuwe
krachtbron. De eerste reacties, met name van de teambazen en enkele
coureurs, waren echter niet positief . Men maakte zich zorgen over
het feit dat de auto's traag zouden zijn, met name in de bochten,
als gevolg van een aanzienlijke vermindering van de downforce. De
teambaas van Williams, James Vowles, suggereerde zelfs dat de
F1-auto's van 2026 misschien maar een paar seconden sneller zullen
zijn dan de Formule 2. In een reactie hierop zei Nikolas Tombazis,
directeur single seaters, het volgende: "Ik denk dat de angst
terecht is, want mensen maken een momentopname van de huidige
reglementen op papier en geven commentaar op basis van wat ze zien.
Ik maak me dan ook geen zorgen over de problemen die mensen naar
voren brengen." "Het is duidelijk dat we verwachten dat de
prestaties zullen verbeteren en dat is precies de reden waarom we
de lat in het begin redelijk laag hebben gelegd, zodat we daar in
samenwerking met de teams op kunnen voortbouwen," aldus Tombazis.
Tombazis voegde daaraan toe: "Het is eigenlijk heel eenvoudig om de
downforce van deze auto's te vergroten, als je de reglementaire
vrijheid hebt, en dat is precies de stap die we willen zetten. Dus
ik begrijp het commentaar. Ik denk niet dat er enige zorg is dat
deze auto's niet sneller zullen zijn dan de F2, of iets dergelijks.
Dat wordt 100 procent opgelost in de laatste stappen." Tombazis
bevestigde ook dat de huidige reglementen dinsdag worden
gepresenteerd aan de World Motor Sport Council, waarna ze naar
verwachting aan het eind van de maand worden goedgekeurd. Hij
voegde hieraan toe: "Laten we zeggen dat we verwachten dat er aan
het eind van de maand, wanneer deze regels hopelijk worden
goedgekeurd, en begin 2025, wanneer de teams kunnen beginnen met de
aerodynamische ontwikkeling nog een redelijke hoeveelheid extra
werk zal worden verricht." Het definitieve concept van de regels
zal hoogstwaarschijnlijk in december worden afgetekend door het
WMSC, waarna de teams vanaf 1 januari 2025 mogen beginnen aan de
ontwikkeling van de nieuwste generatie F1-bolides. Het is
vastgelegd dat de teams niet eerder aan de ontwikkeling van de
2026-auto mogen werken.

Top Headlines

Oudere Top Headlines