Magistrale Verstappen neemt revanche in knotsgekke regenrace Canada
Met George Russell vanaf poleposition, Max Verstappen vanaf P2 en
Lando Norris vanaf P3 ging de Grand Prix van Canada om 20:00 uur
van start. Dat gebeurde in natte omstandigheden, want vooraf kwamen
er een aantal flinke buien naar beneden. Iedereen startte op
intermediates, behalve de Haas-coureurs. Zij kozen voor de full
wets. Verstappen kwam goed van zijn plek, maar kon Russell niet
passeren. Achteraan het veld raakten Sergio Perez en Pierre Gasly
elkaar, al bleef dat zonder al te veel gevolgen. Alleen Daniel
Ricciardo kende een slechte start vanaf P5. Een valse start leverde
hem een straf van vijf seconden op, terwijl Charles Leclerc
rechtdoor schoot in de laatste chicane. De grip was ontzettend ver
te zoeken in de openingsfase. De bijzondere keuze van Haas pakte in
eerste instantie briljant uit. Kevin Magnussen lag na twee rondjes
al op de vijfde plaats en was even later zelfs in staat om Oscar
Piastri te passeren. Ook teamgenoot Nico Hulkenberg reed in de
punten. Verstappen was intussen al tweeënhalve seconde kwijt ten
opzichte van Russell, die langzaam zijn voorsprong trachtte te
vergroten. Problemen voor Leclerc Leclerc was de eerste coureur
die tegen problemen aanliep. Ferrari maakte melding van een
motorprobleem, maar Leclerc mocht wel zijn weg vervolgen. Zijn
verlies op de rechte stukken? Een halve seconde. Nadien schoot
Logan Sargeant rechtdoor op het moment dat het zonnetje doorbrak en
de baan begon op te drogen. Het voordeel van de Haas-coureurs
verdween daardoor als sneeuw voor de zon, ook door een ontzettend
langzame stop van Magnussen. De intermediates stonden niet klaar.
Verstappen begon vanaf de tiende ronde het gat naar Russell snel te
dichten. Waar het verschil een tijdje drie seconden was, keek de
Nederlander binnen no-time tegen de achtervleugel van de Mercedes
aan. Inhalen was echter vrijwel onmogelijk, waardoor ook Norris
zich nadrukkelijk als uitdager begon te melden. Ondertussen werd er
nog meer regen voorspeld door de teams, waardoor de slicks nog even
in de bandenwarmers bleven... In ronde 17 ging het even fout voor
Verstappen. De 26-jarige Red Bull-coureur schoot rechtdoor in de
eerste bocht en kwam zo precies voor de deur van Norris terecht
terwijl de wedstrijdleiding DRS activeerde. Een paar rondjes later
stootte de loeisnelle Norris zelfs door naar de leiding door
Verstappen én Russell op knappe wijze te passeren. Russell schoot
op zijn beurt rechtdoor en moest de tweede plaats weer aan
Verstappen laten. Het spel was op de wagen. McLaren indrukwekkend
Het tempo van Norris was indrukwekkend te noemen. De Brit was twee
seconden per ronde sneller dan de worstelende Verstappen, die naast
Russell ook Oscar Piastri van zich af moest te houden. Uiteindelijk
zette een crash van Sargeant de race lichtelijk op zijn kop. Norris
was de pitstraat al voorbij toen de safety car naar buiten kwam,
waardoor hij de leiding weer kwijtraakte aan Verstappen. De Brit
viel achter Russell terug naar P3. Aan het begin van ronde 30 werd
het veld weer vrijgegeven en nam Leclerc een gok door naar hards te
wisselen. Die gok pakte verkeerd uit, want het begon weer lichtjes
te regenen. De droge lijn verdween, Leclerc moest opnieuw stoppen
en Verstappen behield zijn leidende positie. Carlos Sainz verloor
op P13 een deel van zijn voorvleugel na een touché met Valtteri
Bottas. De eerste vijf coureurs, Verstappen, Russell, Norris,
Piastri én Lewis Hamilton, gaven elkaar geen duimbreed toe. De
regen was dit keer van korte duur, waarna Verstappen toch een klein
gaatje begon te creëren. Het was echter duidelijk dat de slicks nog
tevoorschijn zouden komen op de snel opdrogende baan en het was
Pierre Gasly die de knuppel in het hoenderhok gooide. De Fransman
wisselde naar hards en werd zo een graadmeter voor de andere
coureurs. Leclerc viel ondertussen uit. De tekst gaat verder onder
de afbeelding. Slicks Mercedes durfde het ook aan in de 44e ronde.
Het team haalde Hamilton naar binnen vanaf P5 en hoopte zo
Verstappen onder druk te zetten. Piastri volgde al snel zijn
voorbeeld, terwijl Verstappen en Russell nog twee rondjes
doorreden. Norris leek echter de grote winnaar te worden door
keihard te pushen op zijn intermediates en zo een overcut op
Verstappen te plaatsen. De pit exit was alleen nog net te nat,
waardoor Norris met koude mediums Verstappen nipt moest laten gaan
en iets later ook Russell voorbij zag vliegen. Toch ging het niet
van een leien dakje voor Verstappen. De Nederlander meldde een
ophangingsprobleem en kon geen enkele kerbstone raken. Verstappen
profiteerde wel van het gebakkelei om de tweede plaats, want
Russell moest Norris in de 51e ronde weer laten gaan na een foutje.
Nadien barstte de chaos echt los. De onzichtbare Perez raakte de
natte lijn, ging de muur in en viel uit, waarna ook Sainz en Alex
Albon met elkaar in aanraking kwamen en konden uitstappen. Sainz
spinde zelf en nam Albon mee in zijn val. De safety car kwam
opnieuw naar buiten om de rommel op te ruimen. Mercedes greep dat
moment aan om Russell en Hamilton opnieuw naar binnen te halen voor
nieuwe banden en zo de slotfase in vuur en vlam te zetten. Het zou
een sprint van twaalf ronden worden, met Verstappen als leider. Hij
sloeg meteen een gat van een seconde naar Norris en Piastri en
kende zo een perfecte herstart. Mede door dat fantastische moment
kwam zijn overwinning geen seconde meer in gevaar. Verstappen
managede zijn voorsprong optimaal en reed stoïcijns naar zijn zesde
zege van het seizoen. Achter Norris, die tweede werd, vond er nog
een mooie strijd én een touché plaats tussen Piastri en Russell. De
laatstgenoemde coureur wist nog wel de laatste podiumplaats op te
eisen met een mooie inhaalactie op Hamikton, die vierde werd.
Piastri moest het met P5 doen.
Lando Norris vanaf P3 ging de Grand Prix van Canada om 20:00 uur
van start. Dat gebeurde in natte omstandigheden, want vooraf kwamen
er een aantal flinke buien naar beneden. Iedereen startte op
intermediates, behalve de Haas-coureurs. Zij kozen voor de full
wets. Verstappen kwam goed van zijn plek, maar kon Russell niet
passeren. Achteraan het veld raakten Sergio Perez en Pierre Gasly
elkaar, al bleef dat zonder al te veel gevolgen. Alleen Daniel
Ricciardo kende een slechte start vanaf P5. Een valse start leverde
hem een straf van vijf seconden op, terwijl Charles Leclerc
rechtdoor schoot in de laatste chicane. De grip was ontzettend ver
te zoeken in de openingsfase. De bijzondere keuze van Haas pakte in
eerste instantie briljant uit. Kevin Magnussen lag na twee rondjes
al op de vijfde plaats en was even later zelfs in staat om Oscar
Piastri te passeren. Ook teamgenoot Nico Hulkenberg reed in de
punten. Verstappen was intussen al tweeënhalve seconde kwijt ten
opzichte van Russell, die langzaam zijn voorsprong trachtte te
vergroten. Problemen voor Leclerc Leclerc was de eerste coureur
die tegen problemen aanliep. Ferrari maakte melding van een
motorprobleem, maar Leclerc mocht wel zijn weg vervolgen. Zijn
verlies op de rechte stukken? Een halve seconde. Nadien schoot
Logan Sargeant rechtdoor op het moment dat het zonnetje doorbrak en
de baan begon op te drogen. Het voordeel van de Haas-coureurs
verdween daardoor als sneeuw voor de zon, ook door een ontzettend
langzame stop van Magnussen. De intermediates stonden niet klaar.
Verstappen begon vanaf de tiende ronde het gat naar Russell snel te
dichten. Waar het verschil een tijdje drie seconden was, keek de
Nederlander binnen no-time tegen de achtervleugel van de Mercedes
aan. Inhalen was echter vrijwel onmogelijk, waardoor ook Norris
zich nadrukkelijk als uitdager begon te melden. Ondertussen werd er
nog meer regen voorspeld door de teams, waardoor de slicks nog even
in de bandenwarmers bleven... In ronde 17 ging het even fout voor
Verstappen. De 26-jarige Red Bull-coureur schoot rechtdoor in de
eerste bocht en kwam zo precies voor de deur van Norris terecht
terwijl de wedstrijdleiding DRS activeerde. Een paar rondjes later
stootte de loeisnelle Norris zelfs door naar de leiding door
Verstappen én Russell op knappe wijze te passeren. Russell schoot
op zijn beurt rechtdoor en moest de tweede plaats weer aan
Verstappen laten. Het spel was op de wagen. McLaren indrukwekkend
Het tempo van Norris was indrukwekkend te noemen. De Brit was twee
seconden per ronde sneller dan de worstelende Verstappen, die naast
Russell ook Oscar Piastri van zich af moest te houden. Uiteindelijk
zette een crash van Sargeant de race lichtelijk op zijn kop. Norris
was de pitstraat al voorbij toen de safety car naar buiten kwam,
waardoor hij de leiding weer kwijtraakte aan Verstappen. De Brit
viel achter Russell terug naar P3. Aan het begin van ronde 30 werd
het veld weer vrijgegeven en nam Leclerc een gok door naar hards te
wisselen. Die gok pakte verkeerd uit, want het begon weer lichtjes
te regenen. De droge lijn verdween, Leclerc moest opnieuw stoppen
en Verstappen behield zijn leidende positie. Carlos Sainz verloor
op P13 een deel van zijn voorvleugel na een touché met Valtteri
Bottas. De eerste vijf coureurs, Verstappen, Russell, Norris,
Piastri én Lewis Hamilton, gaven elkaar geen duimbreed toe. De
regen was dit keer van korte duur, waarna Verstappen toch een klein
gaatje begon te creëren. Het was echter duidelijk dat de slicks nog
tevoorschijn zouden komen op de snel opdrogende baan en het was
Pierre Gasly die de knuppel in het hoenderhok gooide. De Fransman
wisselde naar hards en werd zo een graadmeter voor de andere
coureurs. Leclerc viel ondertussen uit. De tekst gaat verder onder
de afbeelding. Slicks Mercedes durfde het ook aan in de 44e ronde.
Het team haalde Hamilton naar binnen vanaf P5 en hoopte zo
Verstappen onder druk te zetten. Piastri volgde al snel zijn
voorbeeld, terwijl Verstappen en Russell nog twee rondjes
doorreden. Norris leek echter de grote winnaar te worden door
keihard te pushen op zijn intermediates en zo een overcut op
Verstappen te plaatsen. De pit exit was alleen nog net te nat,
waardoor Norris met koude mediums Verstappen nipt moest laten gaan
en iets later ook Russell voorbij zag vliegen. Toch ging het niet
van een leien dakje voor Verstappen. De Nederlander meldde een
ophangingsprobleem en kon geen enkele kerbstone raken. Verstappen
profiteerde wel van het gebakkelei om de tweede plaats, want
Russell moest Norris in de 51e ronde weer laten gaan na een foutje.
Nadien barstte de chaos echt los. De onzichtbare Perez raakte de
natte lijn, ging de muur in en viel uit, waarna ook Sainz en Alex
Albon met elkaar in aanraking kwamen en konden uitstappen. Sainz
spinde zelf en nam Albon mee in zijn val. De safety car kwam
opnieuw naar buiten om de rommel op te ruimen. Mercedes greep dat
moment aan om Russell en Hamilton opnieuw naar binnen te halen voor
nieuwe banden en zo de slotfase in vuur en vlam te zetten. Het zou
een sprint van twaalf ronden worden, met Verstappen als leider. Hij
sloeg meteen een gat van een seconde naar Norris en Piastri en
kende zo een perfecte herstart. Mede door dat fantastische moment
kwam zijn overwinning geen seconde meer in gevaar. Verstappen
managede zijn voorsprong optimaal en reed stoïcijns naar zijn zesde
zege van het seizoen. Achter Norris, die tweede werd, vond er nog
een mooie strijd én een touché plaats tussen Piastri en Russell. De
laatstgenoemde coureur wist nog wel de laatste podiumplaats op te
eisen met een mooie inhaalactie op Hamikton, die vierde werd.
Piastri moest het met P5 doen.
