Ocon uit woede na 'onbegrijpelijke' teamorder Alpine
Esteban Ocon kwam naar Montréal in de wetenschap dat hij nog vijf
plaatsen gridstraf aan zijn broek had hangen. In de kwalificatie
kwam de Fransman niet verder dan de achtiende plaats en dus wachtte
op zondag de laatste plaats op de grid op hem. Dat werd na het
wegvallen van beide Stake F1-coureurs alsnog P18, maar bleef de
laatste plaats óp de grid. Het deerde Ocon echter allerminst. Want
Ocon had op de intermediate-banden een prima snelheid te pakken en
kwam door een goede strategische keuze alsnog in de top 10 terecht.
De Fransman besloot namelijk om tijdens de eerste safety
car-periode niet naar een nieuwe sets inters te wisselen en pakte
zo dus een hoop plekken. Dit bleek de juiste keuze, want Ocon hield
zijn plaats in de top 10 vast. Ook na de tweede safety car. P9
lonkte, echter Alpine had andere plannen. Zo'n twee ronde voor het
einde kwam de race-engineer van Ocon over de boordradio met de
volgende mededeling: "Esteban we moeten Pierre (Gasly) voorbij
laten." Ocon reageerde hier vrij geïrriteerd op: "Wat is daar de
reden van?!" Volgens Alpine was deze keuze gemaakt om Ricciardo aan
te vallen. Over die strategie had Ocon een vrij duidelijke mening:
"Dat is kansloos!" Ocon gaf uiteindelijk wel gehoor aan de
teamorder, maar wel onder de voorwaarde dat hij die plek terug zou
krijgen. Dat gebeurde niet, waarna Ocon zijn woede uitte op de
radio: "Ja geweldig, bedankt. Ik ga verder geen commentaar geven.
Ik ben gewoon té aardig. Ik heb gedaan wat ik moest doen, maar
jullie niet. Dat is hoe het is." Stoom uit de oren Na afloop van de
race was de woede bij Ocon nog niet bepaald gedaald. In gesprek met
Sky Sports kwam het stoom nog steeds uit zijn oren: "Ik ben blij
voor het team dat we met beide auto's hebben kunnen scoren, maar
die teamorder had teruggedraaid moeten worden." "Ik kreeg de
instructies om Pierre voorbij te laten ongeveer anderhalf, twee
rondjes voor het einde. Dat wilde ze om Ricciardo aan te vallen,
die zo'n tweeënhalve seconden voor mij reed en overduidelijk te
snel voor ons was. Dus dat was onbegrijpelijk en sloeg helemaal
nergens op," zo vervolgt een zichtbaar boze Ocon. En daarmee is
voor Ocon de kous nog niet af: "Ik heb mijn deel van de deal
uitgevoerd, wat in dit geval het zijn van een teamplayer is. Ik heb
altijd gehoor gegeven aan dergelijke instructies. Dat is altijd zo
geweest en in mijn gehele carrière heb ik nog nooit iets anders
gedaan. Maar het team heeft vandaag zijn deel van de deal niet
ingelost en daar ben ik heel verdrietig over."
plaatsen gridstraf aan zijn broek had hangen. In de kwalificatie
kwam de Fransman niet verder dan de achtiende plaats en dus wachtte
op zondag de laatste plaats op de grid op hem. Dat werd na het
wegvallen van beide Stake F1-coureurs alsnog P18, maar bleef de
laatste plaats óp de grid. Het deerde Ocon echter allerminst. Want
Ocon had op de intermediate-banden een prima snelheid te pakken en
kwam door een goede strategische keuze alsnog in de top 10 terecht.
De Fransman besloot namelijk om tijdens de eerste safety
car-periode niet naar een nieuwe sets inters te wisselen en pakte
zo dus een hoop plekken. Dit bleek de juiste keuze, want Ocon hield
zijn plaats in de top 10 vast. Ook na de tweede safety car. P9
lonkte, echter Alpine had andere plannen. Zo'n twee ronde voor het
einde kwam de race-engineer van Ocon over de boordradio met de
volgende mededeling: "Esteban we moeten Pierre (Gasly) voorbij
laten." Ocon reageerde hier vrij geïrriteerd op: "Wat is daar de
reden van?!" Volgens Alpine was deze keuze gemaakt om Ricciardo aan
te vallen. Over die strategie had Ocon een vrij duidelijke mening:
"Dat is kansloos!" Ocon gaf uiteindelijk wel gehoor aan de
teamorder, maar wel onder de voorwaarde dat hij die plek terug zou
krijgen. Dat gebeurde niet, waarna Ocon zijn woede uitte op de
radio: "Ja geweldig, bedankt. Ik ga verder geen commentaar geven.
Ik ben gewoon té aardig. Ik heb gedaan wat ik moest doen, maar
jullie niet. Dat is hoe het is." Stoom uit de oren Na afloop van de
race was de woede bij Ocon nog niet bepaald gedaald. In gesprek met
Sky Sports kwam het stoom nog steeds uit zijn oren: "Ik ben blij
voor het team dat we met beide auto's hebben kunnen scoren, maar
die teamorder had teruggedraaid moeten worden." "Ik kreeg de
instructies om Pierre voorbij te laten ongeveer anderhalf, twee
rondjes voor het einde. Dat wilde ze om Ricciardo aan te vallen,
die zo'n tweeënhalve seconden voor mij reed en overduidelijk te
snel voor ons was. Dus dat was onbegrijpelijk en sloeg helemaal
nergens op," zo vervolgt een zichtbaar boze Ocon. En daarmee is
voor Ocon de kous nog niet af: "Ik heb mijn deel van de deal
uitgevoerd, wat in dit geval het zijn van een teamplayer is. Ik heb
altijd gehoor gegeven aan dergelijke instructies. Dat is altijd zo
geweest en in mijn gehele carrière heb ik nog nooit iets anders
gedaan. Maar het team heeft vandaag zijn deel van de deal niet
ingelost en daar ben ik heel verdrietig over."
