Waarom Red Bull ter bescherming van Verstappen een gridstraf opgelegd kreeg
Het rampweekend van Sergio Perez in Canada werd na afloop nog een
stukje erger. De Mexicaan kreeg van de stewards namelijk een
gridstraf van drie plaatsen voor de Grand Prix van Spanje. Wat was
er aan de hand? Perez crashte hard in de slotfase en beschadigde zo
zijn achtervleugel, waarna hij zijn weg vervolgde en zijn kapotte
RB20 in de garage parkeerde. En dat was volgens de stewards in
strijd met de reglementen, want onderweg naar de pitstraat verloor
Perez heel wat onderdelen. Het oordeel van de stewards was hard:
Perez keerde met een onveilige auto terug op de baan en moet dat
bekopen met een gridstraf, terwijl Red Bull een boete van 25.000
euro moet betalen. In de kleine lettertjes van het document was
echter nog iets bijzonders waar te nemen. Red Bull gaf tegenover de
stewards toe dat ze Perez bewust naar de pitstraat lieten rijden om
een safety car te voorkomen. De link met Max Verstappen is dan snel
gelegd. De Nederlander reed op de eerste plaats en was in de
slotfase zeer kwetsbaar geweest als de safety car inderdaad naar
buiten zou komen. Achter hem hadden de McLarens en de Mercedessen
namelijk de mogelijkheid gehad om een pitstop te maken en zo met
nieuwe banden zijn zege in gevaar te brengen. Uiteindelijk gebeurde
dat ook, want een crash van Carlos Sainz en Alex Albon zorgde
alsnog voor een safety car. Mercedes maakte daar gebruik van door
George Russell en Lewis Hamilton naar binnen te halen. De
conclusie? Red Bull wist dondersgoed waar ze mee bezig waren en kon
weten dat een fikse straf op de loer lag. De reglementen schrijven
nu eenmaal voor dat een coureur niet met een onveilige en flink
beschadigde auto op het circuit mag terugkeren. Dat brengt de
veiligheid in het geding. Red Bull heeft dus bewust een risico
gelopen en moet daar nu een flinke prijs voor betalen. Het was het
misschien wel waard, want Verstappen haalde ondanks de safety car
de overwinning binnen.
stukje erger. De Mexicaan kreeg van de stewards namelijk een
gridstraf van drie plaatsen voor de Grand Prix van Spanje. Wat was
er aan de hand? Perez crashte hard in de slotfase en beschadigde zo
zijn achtervleugel, waarna hij zijn weg vervolgde en zijn kapotte
RB20 in de garage parkeerde. En dat was volgens de stewards in
strijd met de reglementen, want onderweg naar de pitstraat verloor
Perez heel wat onderdelen. Het oordeel van de stewards was hard:
Perez keerde met een onveilige auto terug op de baan en moet dat
bekopen met een gridstraf, terwijl Red Bull een boete van 25.000
euro moet betalen. In de kleine lettertjes van het document was
echter nog iets bijzonders waar te nemen. Red Bull gaf tegenover de
stewards toe dat ze Perez bewust naar de pitstraat lieten rijden om
een safety car te voorkomen. De link met Max Verstappen is dan snel
gelegd. De Nederlander reed op de eerste plaats en was in de
slotfase zeer kwetsbaar geweest als de safety car inderdaad naar
buiten zou komen. Achter hem hadden de McLarens en de Mercedessen
namelijk de mogelijkheid gehad om een pitstop te maken en zo met
nieuwe banden zijn zege in gevaar te brengen. Uiteindelijk gebeurde
dat ook, want een crash van Carlos Sainz en Alex Albon zorgde
alsnog voor een safety car. Mercedes maakte daar gebruik van door
George Russell en Lewis Hamilton naar binnen te halen. De
conclusie? Red Bull wist dondersgoed waar ze mee bezig waren en kon
weten dat een fikse straf op de loer lag. De reglementen schrijven
nu eenmaal voor dat een coureur niet met een onveilige en flink
beschadigde auto op het circuit mag terugkeren. Dat brengt de
veiligheid in het geding. Red Bull heeft dus bewust een risico
gelopen en moet daar nu een flinke prijs voor betalen. Het was het
misschien wel waard, want Verstappen haalde ondanks de safety car
de overwinning binnen.
