Geïrriteerde Leclerc blijft achter opmerkelijke strategie Ferrari staan

Het was een vrij opmerkelijk gezicht. Het gehele veld dat tijdens
de eerste safety car-periode in Canada wisselde naar nieuwe
regenbanden, op één coureur na. Charles Leclerc werd door Ferrari
op slicks naar buiten gestuurd, precies op het moment dat de baan
weer natter begon te worden. Toch begrijpt de Monegask die keuze en
staat hij, ondanks zijn motorproblemen, nog altijd achter die
keuze. Want zijn race was al snel vrij kansloos, althans dat zegt
Leclerc in gesprek met onder meer RacingNews365: "Ik weet niet
precies wat er gebeurde, maar we verloren al snel een seconde of
twee per ronde. Het was erg moeilijk om mee te rijden, maar ook
zeer frustrerend want ik werd aan alle kanten voorbij gereden. Toch
denk ik dat ik het in het eerste gedeelte van de race best aardig
voor elkaar had, maar dat was vooral door de natte omstandigheden.
Toen het eenmaal droger werd, was ik een 'sitting duck' op de
rechte stukken." Volgens Leclerc was het ontstane probleem, in
combinatie met de opdrogende baan, de reden waarom hij niet vooruit
kwam. Maar vooral door een wel heel bijzonder reden: "Ik moest
steeds per ronde 10, 15 aanpassingen op het stuur doen, in de hoop
dat dat het probleem zou oplossen. Alleen als je in deze
omstandigheden naar je stuur kijkt en je daardoor misschien 5
centimeter buiten de ideale lijn komt, ben je de sjaak." Steun voor
vreemde strategie Toen eenmaal de eerste safety car-periode kwam,
dook vrijwel het gehele veld naar binnen voor nieuwe
intermediate-banden. Dit om voorbereid te zijn op de dreigende
regen, die een aantal rondes later het circuit in Montréal zou
bereiken. Maar niet Leclerc. De Monegask kreeg de harde band onder
zijn Ferrari geschroefd en ging als enige dus op slicks verder. Een
zeer vreemde keuze, maar wel één waar Leclerc nog altijd achter
staat. "Het voelde verschrikkelijk," zo begint Leclerc over zijn
avontuur op de harde band. "Maar eerlijk gezegd was het het enige
wat we konden doen op dat moment. Ik wist dat ik met dat probleem
sowieso buiten de punten zou gaan eindigen. Dus we moesten iets
proberen." "Ik was meer geïrriteerd over de gehele situatie met de
motor en onze snelheid op de rechte stukken dan die beslissing.
Want als het wel had gewerkt, dan hadden we misschien een kansje
gehad om negende of tiende te worden. En zonder die beslissing
waren we sowieso buiten de punten geëindigd," zo sluit een
zichtbaar geïrriteerde Leclerc af. 

Top Headlines

Oudere Top Headlines