Norris en McLaren niet op één lijn over '1,5 seconde' die de zege kostte
McLaren kon zich zondagavond wel voor de kop slaan. Het team uit
Woking had de Grand Prix van Canada moeten winnen, althans zo zijn
teambaas Andrea Stella en stercoureur Lando Norris van mening.
Volgens Stella was één moment bepalend voor de uitkomst van de
race, al wil Norris niet zo ver gaan. De Britse coureur had een
comfortabele voorsprong op Max Verstappen toen Logan Sargeant
crashte in de 25ste ronde van de wedstrijd. Toen de race werd
geneutraliseerd door de safety car, was Norris vlakbij de ingang
van de pitstraat. Norris maakte de keuze om door te rijden, waarna
hij achter de safety car terecht kwam en zijn voorsprong als sneeuw
voor de zon zag verdwijnen. Na één rondje achter de safety car kwam
Norris alsnog naar binnen, maar viel hij terug naar P3. "We hebben
even gekeken. Het lijkt erop dat hij (Lando Norris) op anderhalve
seconde van de pitstraat zat. Precies op het moment dat je moet
beslissen of je de chicane in gaat of rechtdoor gaat", zo verklaart
Stella aan de media, waaronder RacingNews365. "Achteraf gezien
hadden we de coureur kunnen vertellen 'in geval van safety car -
pit', zodat hij instinctief zou hebben gereageerd om te stoppen."
Norris 'ongelukkig' met timing safety car "Ik denk dat het voor
onze concurrenten achter ons veel gemakkelijker was om bijvoorbeeld
het tegenovergestelde te doen als Lando. Ik denk dat dat een beetje
ongelukkig was, niet alleen met de timing van het moment waarop de
safety car werd ingezet, met betrekking tot Lando's positie op de
baan, maar ook met het tijdstip van de safety car in de race. Want
op dat moment was Lando verreweg de snelste auto op de baan," aldus
Stella, die zichtbaar baalt. Toch heeft Norris een andere
beredenering. Volgens de Brit had een eerdere stop weinig verschil
gemaakt, zo vertelt hij tegenover onder meer RacingNews365 :
"Doordat we langer buiten bleven op die eerste set intermediates,
had ik een kans tegen George (Russell). Hij was duidelijk sneller
dan wij op het droge, dus het was absoluut de juiste beslissing om
door te rijden. De timing van de safety car was wat ongelukkig,
maar uiteindelijk moest iedereen gaan wisselen naar een nieuwe set
intermediates. Ook als er geen safety car was geweest." Wel is de
Brit van mening dat hij had moeten winnen in Montréal: "We hadden
moeten winnen. Zo simpel is het. En dat is niet gelukt, dus dat is
frustrerend. We hadden de snelheid niet helemaal in de droge
omstandigheden, maar uiteindelijk was dat niet cruciaal. We zitten
nu wel op een niveau dat we niet langer tevreden zijn met een
tweede plaats en dat het doel altijd is om te winnen. Frustrerend
dus als dat er in zit, maar niet lukt. Maar na zo'n zware race
alsnog een tweede plaats binnen halen, gezien waar het op uit had
kunnen draaien, is nog altijd een goed resultaat."
Woking had de Grand Prix van Canada moeten winnen, althans zo zijn
teambaas Andrea Stella en stercoureur Lando Norris van mening.
Volgens Stella was één moment bepalend voor de uitkomst van de
race, al wil Norris niet zo ver gaan. De Britse coureur had een
comfortabele voorsprong op Max Verstappen toen Logan Sargeant
crashte in de 25ste ronde van de wedstrijd. Toen de race werd
geneutraliseerd door de safety car, was Norris vlakbij de ingang
van de pitstraat. Norris maakte de keuze om door te rijden, waarna
hij achter de safety car terecht kwam en zijn voorsprong als sneeuw
voor de zon zag verdwijnen. Na één rondje achter de safety car kwam
Norris alsnog naar binnen, maar viel hij terug naar P3. "We hebben
even gekeken. Het lijkt erop dat hij (Lando Norris) op anderhalve
seconde van de pitstraat zat. Precies op het moment dat je moet
beslissen of je de chicane in gaat of rechtdoor gaat", zo verklaart
Stella aan de media, waaronder RacingNews365. "Achteraf gezien
hadden we de coureur kunnen vertellen 'in geval van safety car -
pit', zodat hij instinctief zou hebben gereageerd om te stoppen."
Norris 'ongelukkig' met timing safety car "Ik denk dat het voor
onze concurrenten achter ons veel gemakkelijker was om bijvoorbeeld
het tegenovergestelde te doen als Lando. Ik denk dat dat een beetje
ongelukkig was, niet alleen met de timing van het moment waarop de
safety car werd ingezet, met betrekking tot Lando's positie op de
baan, maar ook met het tijdstip van de safety car in de race. Want
op dat moment was Lando verreweg de snelste auto op de baan," aldus
Stella, die zichtbaar baalt. Toch heeft Norris een andere
beredenering. Volgens de Brit had een eerdere stop weinig verschil
gemaakt, zo vertelt hij tegenover onder meer RacingNews365 :
"Doordat we langer buiten bleven op die eerste set intermediates,
had ik een kans tegen George (Russell). Hij was duidelijk sneller
dan wij op het droge, dus het was absoluut de juiste beslissing om
door te rijden. De timing van de safety car was wat ongelukkig,
maar uiteindelijk moest iedereen gaan wisselen naar een nieuwe set
intermediates. Ook als er geen safety car was geweest." Wel is de
Brit van mening dat hij had moeten winnen in Montréal: "We hadden
moeten winnen. Zo simpel is het. En dat is niet gelukt, dus dat is
frustrerend. We hadden de snelheid niet helemaal in de droge
omstandigheden, maar uiteindelijk was dat niet cruciaal. We zitten
nu wel op een niveau dat we niet langer tevreden zijn met een
tweede plaats en dat het doel altijd is om te winnen. Frustrerend
dus als dat er in zit, maar niet lukt. Maar na zo'n zware race
alsnog een tweede plaats binnen halen, gezien waar het op uit had
kunnen draaien, is nog altijd een goed resultaat."
