Zandvoort wil meer kampioenschappen binnenhalen

Na 35 jaar afwezigheid keerde de Formule 1 in 2021 terug in
Nederland. Circuit Zandvoort pakte die kans met beide handen aan en
wist een geweldig evenement neer te zetten. De Dutch GP won zelfs
de titel 'Promotor of the Year' als waardering voor het evenement
in de Noord-Hollandse duinen. De afgelopen jaren is het circuit
flink onder handen genomen, waarna ook de DTM besloot om Zandvoort
opnieuw aan de kalender toe te voegen. Afgelopen weekend trapte de
DTM het evenementenseizoen af op het circuit in Zandvoort, waarna
later dit jaar ook de Historic Grand Prix en natuurlijk de Formule
1 nog naar het dorp komt. Het zijn de drie grote evenementen van
dit jaar in Zandvoort, maar als het aan Erik Weijers, Chief
Sporting Officer, ligt, blijft het daar niet bij. Hij vertelt over
de plannen van Circuit Zandvoort in gesprek met Motorsport :
"Ambities zijn er zeker, maar onze beperking zit natuurlijk in het
aantal geluidsweekenden dat we hebben." "Dat zijn er maar vier per
jaar. Dus ja, we hebben zeker wel ambities richting andere
kampoienschappen. Maar met Formule 1, Historic Grand Prix en DTM
hebben we al drie van vier weekenden gevuld. En dus blijft er nog
maar één weekend over. Nou hebben we ook een goede relatie met de
GT World Challenge, die dit jaar niet aanwezig is, maar waarmee we
voor volgend jaar alweer goede gesprekken voeren. Dus ja, dan
blijft er niet zo heel veel ruimte over." Nieuwe pitstraat Vorig
jaar kwam de GT World Challenge nog wel naar Zandvoort, waardoor
toen alle vier de geluidsweekenden waren gevuld. Dit jaar sloeg de
klasse Zandvoort dus over, maar dat is geen ramp volgens Weijers:
"Ze rijden dit jaar niet op Zandvoort en dat komt omdat ze dit jaar
een race in Djedda aan de kalender hebben toegevoegd. En die was
aan het einde van het jaar gepland. Wij stonden ook voor het einde
van het jaar op de kalender. Op een gegeven moment moesten ze een
keuze maken en toen hebben ze voor Djedda gekozen. Maar voor
volgend jaar zijn we weer goed met elkaar in gesprek." Een andere
ontwikkeling in Zandvoort is de oplevering van de uitbreiding van
de pitstraat. Dit was nodig om aan de eisen van de FIA en de
Formule 1 te voldoen. Weijers is blij met het eindresultaat: "Daar
zijn we heel blij mee. Het ziet er ook mooi uit. De reden is
natuurlijk voor de Formule 1, dat er meer ruimte in de pitstraat
moest komen. Dus die ruimte beneden wordt ook tijdens de Grand Prix
als pitbox gebruikt." Voor de toeschouwers op Zandvoort zal het een
raar gezicht geweest zijn, want de nieuwe pitbox zag er niet uit
als een pitbox. Toch neemt Weijers die zorgen weg: "De glaspuien
die er nu inzitten worden er dan uit gehaald. Het is een
multifunctionele ruimte op het circuit, die we voor tal van dingen
kunnen gaan gebruiken. Zo met de Historic Grand Prix is het
bijvoorbeeld een ruimte voor een tentoonstelling. En allerlei
andere activiteiten staan er gepland, het hele jaar door. Dat maakt
het wel uniek. En geeft het een mooie toevoeging aan de kwaliteit
die we hier hebben."

Top Headlines

Oudere Top Headlines