Van de Grint zag 'briljante' Verstappen: "Geen toeval, dat is klasse!"

Aan het begin van de race in Canada had Max Verstappen het nog
lastig en moest hij Lando Norris en George Russell voor zich
dulden. Na de safety car, veroorzaakt door Logan Sargeant, kwam
Verstappen aan de leiding en hij stond die niet meer af. In gesprek
met RacingNews365 spreekt voormalig voorman van Bridgestone en
huidig Formule 1-analist Kees van de Grint over de race van de
drievoudig wereldkampioen. Volgens Van de Grint was de zege van
Verstappen heel knap. "Ik vond dat hij briljant heeft gereden. Hij
zegt het zelf ook: het is heel onvoorspelbaar om met de auto over
de kerbstones heen te rijden. Daar moet hij met zo'n auto wel
overheen gaan. En hij had geen auto die een aantal tienden beter
was dan de rest. Op z'n best was de Red Bull gelijk aan de andere,
hij heeft geen superieure auto. En dan zie je ook het talent
Verstappen, de vakman Verstappen. Hij weet daar dan toch
uiteindelijk mee te winnen. En dan spelen er ook wat factoren mee,
maar die moet je aan je zijde hebben. Deze overwinning was echt
super", zo begint Van de Grint zijn verhaal. "En ik denk dat
Verstappen daar zelf ook blij mee is. Kijk: wegrijden en 30
seconden voorsprong hebben, dat is hartstikke mooi en dan heb je er
weer een overwinning bij. Maar ik denk dat het minder voldoening
geeft dan deze zege. Je hebt er toch die 300 kilometer voor moeten
knokken." 'Veruit de beste' "Deze overwinning is hartstikke knap,
alle lof en waardering voor Max." Is hij dan ook de terechte
winnaar? "De winnaar is altijd de terechte winnaar en zeker Max. En
er waren absoluut mogelijkheden voor Lando Norris, misschien ook
voor Oscar Piastri en George Russell, om ook te winnen. Als jij dan
de winnaar bent, dan ben je absoluut de terechte winnaar." Volgens
Van de Grint kwamen de kwaliteiten in de regenachtige
omstandigheden op de rijdersbaan in Canada extra naar boven. "Dat
heb je gezien, dat is enorm. Daarom is hij ook de terechte winnaar.
En het is misschien mijn chauvinistische mening, maar hij is op het
moment van deze groep coureurs veruit de beste." Toch hoorden we
Verstappen over de radio ook klagen over de ophanging van de RB20
en de kerbstones, maar dat deerde hem niet. "Daar heeft hij mee te
doen en dat heeft hij dan heel goed onder controle gehouden.
Ondanks dat hij niet helemaal tevreden was en dat zijn auto
moeilijk te besturen was, heeft hij natuurlijk die rondjes briljant
afgelegd en de anderen op afstand gehouden. Daarom is het een
superieure race, maar je kan tijdens de race natuurlijk niet heel
veel aan de auto veranderen. Dat is ook het concept en dat heeft
hem ook een paar makkelijkere overwinningen opgeleverd. Daarom
wordt ook de volgende race weer interessant, want daar heb je er
niet zoveel last van." 'Drie of vier winnaars' Tijdens de race
lagen dus ook Norris en Russell aan de leiding. Heeft de
concurrentie het dan laten liggen? "Dat vind ik moeilijk om te
zeggen. Dan ga je over 'als' en 'wat' praten. De race was
waarschijnlijk iets anders gelopen als die safety car voor Logan
Sargeant er niet was gekomen. Dat is 'als' en dat hoort er ook
bij." Van de Grint vervolgt: "En bij de herstart kwam Max heel goed
weg, maar daar kon Norris hem ook niet bijhouden. Het kan dus
verkeren tijdens een race en dat heeft het gedaan. Ik denk ook dat
er mogelijkheden waren, maar dan moet het ook allemaal een beetje
meezitten. Er hadden op zijn minst drie of winnaars kunnen zijn. En
dan heeft Verstappen laten zien dat hij weer aan het langste eind
trekt en dat is hartstikke mooi. Dat is ook geen toeval, dat is
klasse." Vooral Norris had aan het begin van de race de snelheid om
de race te winnen, maar waarom had de Brit na de safety car de
snelheid niet meer? "Dat is lastig te zeggen, maar dan denk ik toch
onder meer aan de vuile lucht. Hij was voorbij Max en toen reed hij
toch makkelijk weg. Het was volgens mij ongeveer acht seconden. Dus
dat schijnt toch makkelijker te zijn."  "Ook door de safety car was
de afstand weer klein geworden, daardoor zaten ze vlak achter
elkaar. Omdat Max natuurlijk al een hele goede herstart had, sloeg
hij een gat en was het gat groter dan Norris had gehoopt. Maar
Norris kon dat ook niet meer dichtrijden. Hij was al zwakker dan
voor de safety car. Ik kan alleen maar bedenken dat het toch met
die vuile lucht te maken had, want verder waren het bijna dezelfde
omstandigheden. En misschien was Verstappen wel extra gemotiveerd
dat hij net die extra paar tienden eruit perste", zo sluit Van de
Grint af.

Top Headlines

Oudere Top Headlines