Marko weerlegt claim van 'vals en gevaarlijk spel' door Red Bull
Bovenstaande uitleg was bovendien hoe het team van Red Bull de
situatie in alle eerlijkheid aan de wedstrijdleiding hadden
uitgelegd en dus ook hoe het gebeuren in de officiële documenten is
vastgelegd. In die documenten stelt de wedstrijdleiding dat het
doel van Red Bull tevens was om de auto terug te brengen naar de
pits. De wedstrijdleiding bestrafte het gegeven dat Red Bull Perez
liet doorrijden met een zwaar beschadigde auto met een boete van
25.000 dollar en een gridstraf van drie plaatsen voor de GP van
Spanje. Het doorrijden met een zwaar beschadigde auto vormt immers
een veiligheidsrisico voor de coureur zelf en voor anderen en er
vielen daadwerkelijk een hoop carbonfragmenten van de auto af.
Sommigen waren zelfs van mening dat Red Bull een veel hogere straf
had verdiend door Perez door te laten rijden en anderen willens en
wetens in gevaar te brengen. F1-verslaggever Will Buxton vergeleek
de situatie zelfs met crashgate in 2008 , toen men Nelson Piquet
Jr. opzettelijk liet crashen om met een gunstig getimede safety car
een overwinning voor teamgenoot Fernando Alonso veilig te stellen.
Helmut Marko echter is zich van geen kwaad bewust en stelt dat het
team niet de benodigde middelen had om de juiste, veilige call te
maken: "Met die opgelegde straf kunnen we wel leven", zo begint hij
tegenover OE24 . "Met de cameraopstelling die we tot onze
beschikking hadden, konden we vanuit de pitstraat niet zien hoe
zeer de auto van Checo werkelijk beschadigd was. Op dat moment
wilde we hem zo lang mogelijk door laten rijden, omdat dit een
Grand Prix was waarin alles mogelijk was."
situatie in alle eerlijkheid aan de wedstrijdleiding hadden
uitgelegd en dus ook hoe het gebeuren in de officiële documenten is
vastgelegd. In die documenten stelt de wedstrijdleiding dat het
doel van Red Bull tevens was om de auto terug te brengen naar de
pits. De wedstrijdleiding bestrafte het gegeven dat Red Bull Perez
liet doorrijden met een zwaar beschadigde auto met een boete van
25.000 dollar en een gridstraf van drie plaatsen voor de GP van
Spanje. Het doorrijden met een zwaar beschadigde auto vormt immers
een veiligheidsrisico voor de coureur zelf en voor anderen en er
vielen daadwerkelijk een hoop carbonfragmenten van de auto af.
Sommigen waren zelfs van mening dat Red Bull een veel hogere straf
had verdiend door Perez door te laten rijden en anderen willens en
wetens in gevaar te brengen. F1-verslaggever Will Buxton vergeleek
de situatie zelfs met crashgate in 2008 , toen men Nelson Piquet
Jr. opzettelijk liet crashen om met een gunstig getimede safety car
een overwinning voor teamgenoot Fernando Alonso veilig te stellen.
Helmut Marko echter is zich van geen kwaad bewust en stelt dat het
team niet de benodigde middelen had om de juiste, veilige call te
maken: "Met die opgelegde straf kunnen we wel leven", zo begint hij
tegenover OE24 . "Met de cameraopstelling die we tot onze
beschikking hadden, konden we vanuit de pitstraat niet zien hoe
zeer de auto van Checo werkelijk beschadigd was. Op dat moment
wilde we hem zo lang mogelijk door laten rijden, omdat dit een
Grand Prix was waarin alles mogelijk was."
