Red Bull krijgt complimenten voor 'heldere' Verstappen-keuze: "Dat hoort bij het spel"
Sergio Perez ontving na afloop van de Grand Prix van Canada een
gridstraf van drie plaatsen voor de komende race in Spanje. Hij
crashte in de slotfase van de race in Montreal en beschadigde
daarbij zijn achtervleugel. In plaats van zijn auto in de muur te
laten staan en te worden weggesleept, parkeerde hij zijn auto in de
garage. Volgens de stewards ging dat echter tegen de reglementen
in, waardoor hij een forse straf kreeg. De Mexicaan reed met zijn
onveilige auto op de baan, Red Bull Racing moest een boete van
25.000 euro betalen en Perez kreeg zijn gridstraf. Kees van de
Grint heeft daar in gesprek met RacingNews365 een duidelijke mening
over. "Dat is absurd. Dat is pure willekeur. Je ziet er een met een
kapotte voorvleugel rijden, een paar races geleden reed er eentje
met een los wiel. En we hebben natuurlijk dat bizarre incident
gehad tussen Esteban Ocon en Pierre Gasly. Daar wordt een straf
voor gegeven en voor een ander incident niet. Wat was er nou
gevaarlijk aan en wat had hij dan moeten doen?", zo vraagt Van de
Grint zich hardop af na het incident van Perez. Door zijn ritje
terug naar de pits verloor Perez flink wat carbon, maar volgens de
voormalig Bridgestone-man gebeurt dat veel vaker. "Maar er ligt
toch vaak genoeg carbon op de baan als er wat is gebeurd? Daar
wordt geen straf voor gegeven. Ik vond dit absolute willekeur." Red
Bull is wakker Red Bull besloot om Perez bewust naar binnen te
halen om zo te voorkomen dat er een safety car op de baan zou
komen. Niet veel later werd kwam die safety car toch de baan op
door het incident tussen Carlos Sainz en Alexander Albon, waardoor
de voorsprong van Verstappen als sneeuw voor de zon verdween. Van
de Grint snapt de actie van het Oostenrijkse team wel om Perez
binnen halen, om vervolgens Verstappen te beschermen. "Die auto was
te besturen. Dat er dan wat af valt, dat kan ook tijdens de race
gebeuren, want hoe vaak ligt dat niet op de baan? Als dan de
stewards besluiten om een safety car of een rode vlag uit te geven,
dat is aan hen. Maar om dan die coureur te bestraffen, dat vind ik
absoluut belachelijk." Hij vervolgt: "Als ze zeggen: kom maar
binnen toe, zodat er geen kraan hoeft te komen om die auto daar weg
te halen, dan snap ik dat. Maar dat hoort ook bij het spel. Er zijn
zoveel factoren in de Formule 1. Het laat ook zien hoe wakker het
team is, want die zien dat gelijk in. Je kan ook emotioneel worden
en zeggen: goh, die auto staat in de muur en dat kost zoveel. Maar
zij denken gewoon helder na. Kijk: als hij daar blijft staan, kan
dat het een en ander veroorzaken. En dat is ongunstig voor de man
die eventueel voor ons de race gaat winnen. Dus ik snap dat wel",
zo sluit Van de Grint af, doelend op Verstappen.
gridstraf van drie plaatsen voor de komende race in Spanje. Hij
crashte in de slotfase van de race in Montreal en beschadigde
daarbij zijn achtervleugel. In plaats van zijn auto in de muur te
laten staan en te worden weggesleept, parkeerde hij zijn auto in de
garage. Volgens de stewards ging dat echter tegen de reglementen
in, waardoor hij een forse straf kreeg. De Mexicaan reed met zijn
onveilige auto op de baan, Red Bull Racing moest een boete van
25.000 euro betalen en Perez kreeg zijn gridstraf. Kees van de
Grint heeft daar in gesprek met RacingNews365 een duidelijke mening
over. "Dat is absurd. Dat is pure willekeur. Je ziet er een met een
kapotte voorvleugel rijden, een paar races geleden reed er eentje
met een los wiel. En we hebben natuurlijk dat bizarre incident
gehad tussen Esteban Ocon en Pierre Gasly. Daar wordt een straf
voor gegeven en voor een ander incident niet. Wat was er nou
gevaarlijk aan en wat had hij dan moeten doen?", zo vraagt Van de
Grint zich hardop af na het incident van Perez. Door zijn ritje
terug naar de pits verloor Perez flink wat carbon, maar volgens de
voormalig Bridgestone-man gebeurt dat veel vaker. "Maar er ligt
toch vaak genoeg carbon op de baan als er wat is gebeurd? Daar
wordt geen straf voor gegeven. Ik vond dit absolute willekeur." Red
Bull is wakker Red Bull besloot om Perez bewust naar binnen te
halen om zo te voorkomen dat er een safety car op de baan zou
komen. Niet veel later werd kwam die safety car toch de baan op
door het incident tussen Carlos Sainz en Alexander Albon, waardoor
de voorsprong van Verstappen als sneeuw voor de zon verdween. Van
de Grint snapt de actie van het Oostenrijkse team wel om Perez
binnen halen, om vervolgens Verstappen te beschermen. "Die auto was
te besturen. Dat er dan wat af valt, dat kan ook tijdens de race
gebeuren, want hoe vaak ligt dat niet op de baan? Als dan de
stewards besluiten om een safety car of een rode vlag uit te geven,
dat is aan hen. Maar om dan die coureur te bestraffen, dat vind ik
absoluut belachelijk." Hij vervolgt: "Als ze zeggen: kom maar
binnen toe, zodat er geen kraan hoeft te komen om die auto daar weg
te halen, dan snap ik dat. Maar dat hoort ook bij het spel. Er zijn
zoveel factoren in de Formule 1. Het laat ook zien hoe wakker het
team is, want die zien dat gelijk in. Je kan ook emotioneel worden
en zeggen: goh, die auto staat in de muur en dat kost zoveel. Maar
zij denken gewoon helder na. Kijk: als hij daar blijft staan, kan
dat het een en ander veroorzaken. En dat is ongunstig voor de man
die eventueel voor ons de race gaat winnen. Dus ik snap dat wel",
zo sluit Van de Grint af, doelend op Verstappen.
