Waarom Verstappen de nieuwe F1-reglementen nog niet omarmt

"Ik hink een beetje op twee gedachten. Nieuwe reglementen zijn
nieuwe reglementen. Het is allemaal een beetje een gevolg van de
nieuwe motor. Ze zeggen dat 50% van het vermogen van een
verbrandingsmotor komt en 50% van de batterij, maar dat is niet zo.
We hebben actieve aerodynamica nodig om drag tegen te gaan op het
rechte stuk. Zo voorkomen we (door een betere luchtefficiëntie,
red.) dat op de rechte stukken de batterij leeg raakt." Was
getekend: Max Verstappen. Zo kritisch als eerder was de Nederlander
niet na de officiële aankondiging van de nieuwe F1-reglementen,
maar de twijfels blijven. Verstappen gaf in 2023 al aan dat het in
de simulator erop leek alsof terugschakelen op het rechte stuk, dit
vanwege clipping, sneller zou zijn. Dat probleem is naar verluidt
opgelost. Verstappen gaf dat ook toe, maar volgens hem is dit bij
voorbaat alsnog niet de route die de Formule 1 moet gaan
bewandelen. Maar waarom is Verstappen nou zo kritisch? Dat lijkt
grotendeels te gaan om de complexiteit van de reglementen. Zo
verdwijnt de DRS en komen er X-modes en Z-modes - later meer
daarover - voor in de plaats. Het is algemeen bekend dat Verstappen
het liefst tradities in stand houdt en de Formule 1 vooral niet te
moeilijk wil hebben. Daarom is de Red Bull-coureur ook zo tegen
sprintraces, omdat het zorgt voor extra belasting en het feit dat
de charme van de traditionele kwalificatie een beetje verdwijnt.
Verstappen had liever gezien dat het bij het oude bleef. Actieve
aerodynamica Maar het gaat er vooral om dat Verstappen zo zijn
vraagtekens bij de details van de huidige reglementen zet. Actieve
aerodynamica werd al benoemd. Vanaf 2026 zullen de auto's op het
rechte stuk automatisch van set-up kunnen veranderen om de
topsnelheid te verbeteren en het onderlinge racen te verbeteren.
Daar verwijzen de X-mode en Z-mode naar. Volgens Verstappen 'werkt
de Formule 1 zo om de problemen op de rechte stukken heen'. De
motoren zouden niet krachtig genoeg zijn, waardoor een variabele
set-up de topsnelheid alsnog bevordert. En dat zorgt weer voor
andere problemen, stelde George Russell voor de Grand Prix van
Canada. Allemaal leuk dat coureurs straks 360 kilometer per uur
kunnen aantikken, maar dan zijn verbeterde veiligheidsmaatregelen
ook een vereiste. Anders kunnen er hevige crashes plaatsvinden, zo
gaf de Brit aan. Het laat zien dat Verstappen en ook zijn collega's
nog niet zomaar overtuigd zijn. De gloednieuwe motoren en
technische details maken het wel erg complex. Hetzelfde geldt voor
de vraagtekens rondom het gewicht. De auto's worden kleiner,
smaller én 30 kilo lichter, maar Verstappen vond dat niet genoeg -
"het moet 100 tot 150 kilo zijn" - én de teams weten niet hoe ze
dat voor elkaar moeten krijgen. De motoren worden zwaarder en
nieuwe onderdelen voor de veiligheid helpen ook niet. Gaat dat wel
lukken? Tot slot dan een positieve noot: Verstappen begrijpt wel
waarom de Formule 1 deze richting kiest. Nieuwe motorleveranciers,
denk aan General Motors, zijn geïnteresseerd in de sport en met
Audi en Ford zijn er twee grote nieuwe merken aan de Formule 1
verbonden. Financieel en qua aanzien profiteert de koningsklasse
van de autosport daar natuurlijk van. Nu nog de reglementen zelf op
orde krijgen. Verstappen en zijn collega's kijken met interesse en
lichte zorgen toe.

Top Headlines

Oudere Top Headlines