Waarom Mercedes meer moet laten zien in de jacht op Red Bull en Verstappen
De Grand Prix van Canada was vanuit technisch oogpunt misschien
niet de interessantste race, zeker niet qua updates, maar wel
belangrijk door de zichtbare verbeteringen aan de Red Bull RB20 en
de Mercedes W15. Red Bull nam een evolutie van de gepresenteerde
achtervleugel in Monaco mee en voerde specifieke aanpassingen door
om hem bij het circuit in Canada te laten passen. De W15 had dan
weer onopvallende wijzigingen aan de stuurstang, die nu parallel
ligt aan de onderste draagarm aan de voorkant. De verbeterde balans
kan echter niet worden toegeschreven aan deze update, want de
nieuwe voorvleugel, geïntroduceerd in Monaco, lijkt een positieve
factor te zijn. Een groter deel van de luchtstroom wordt nu naar
het centrale deel van de vloer geleid. Wel is het essentieel om
een zeer nauwkeurig onderscheid te maken tussen de dynamische
prestaties van de beide auto's. Ondanks de overwinning van Max
Verstappen kon de RB20 niet als de meest gebalanceerde auto worden
beschouwd. De problemen met richting en tractie waren duidelijk
zichtbaar in de eerste vrije trainingen en werden mede veroorzaakt
door de onvoorspelbare weersomstandigheden. De gekozen set-up was
uiteindelijk een compromis tussen droge en natte omstandigheden,
mét ongebruikelijke rijhoogtes. Verstappen slaagde er echter in om
de variaties in het dynamische gedrag van zijn auto correct te
lezen en zijn rijstijl daarop aan te passen. Daardoor was de auto
vooral in de kwalificatie minder onvoorspelbaar en kon hij de tijd
van polesitter George Russell evenaren. De race In de race zorgde
het tempo van Verstappen ervoor dat de auto, zelfs met een volle
brandstoftank, niet aan het lijden was. Wel twijfelde de
Nederlandse coureur herhaaldelijk aan de tractie die door de
achterwielen werd geleverd. Het leek erop alsof de GP van Canada
door de onvoorspelbare weersomstandigheden en de slechte grip van
het asfalt geen hele ingewikkelde test was voor Red Bull.
Verstappen had zo een voordeel. Dat de auto overigens niet top
presteerde, bleek wel uit de enorme problemen van Perez.
Terugkomend op de W15 van Mercedes, de bolide profiteerde van de
afwezigheid van hogesnelheidsbochten in Canada. Zo werden de goede
prestaties op bochtige lay-outs bevestigd, maar het lijkt er toch
op dat het algemene resultaat en de pole van Russell gerelateerd
was aan de karakteristieken van het circuit. De Grand Prix van
Spanje wordt beslist een relevante test om die stelling te
verifiëren. Bekijk hieronder een tekening van de achtervleugel van
de RB20 in Canada!
niet de interessantste race, zeker niet qua updates, maar wel
belangrijk door de zichtbare verbeteringen aan de Red Bull RB20 en
de Mercedes W15. Red Bull nam een evolutie van de gepresenteerde
achtervleugel in Monaco mee en voerde specifieke aanpassingen door
om hem bij het circuit in Canada te laten passen. De W15 had dan
weer onopvallende wijzigingen aan de stuurstang, die nu parallel
ligt aan de onderste draagarm aan de voorkant. De verbeterde balans
kan echter niet worden toegeschreven aan deze update, want de
nieuwe voorvleugel, geïntroduceerd in Monaco, lijkt een positieve
factor te zijn. Een groter deel van de luchtstroom wordt nu naar
het centrale deel van de vloer geleid. Wel is het essentieel om
een zeer nauwkeurig onderscheid te maken tussen de dynamische
prestaties van de beide auto's. Ondanks de overwinning van Max
Verstappen kon de RB20 niet als de meest gebalanceerde auto worden
beschouwd. De problemen met richting en tractie waren duidelijk
zichtbaar in de eerste vrije trainingen en werden mede veroorzaakt
door de onvoorspelbare weersomstandigheden. De gekozen set-up was
uiteindelijk een compromis tussen droge en natte omstandigheden,
mét ongebruikelijke rijhoogtes. Verstappen slaagde er echter in om
de variaties in het dynamische gedrag van zijn auto correct te
lezen en zijn rijstijl daarop aan te passen. Daardoor was de auto
vooral in de kwalificatie minder onvoorspelbaar en kon hij de tijd
van polesitter George Russell evenaren. De race In de race zorgde
het tempo van Verstappen ervoor dat de auto, zelfs met een volle
brandstoftank, niet aan het lijden was. Wel twijfelde de
Nederlandse coureur herhaaldelijk aan de tractie die door de
achterwielen werd geleverd. Het leek erop alsof de GP van Canada
door de onvoorspelbare weersomstandigheden en de slechte grip van
het asfalt geen hele ingewikkelde test was voor Red Bull.
Verstappen had zo een voordeel. Dat de auto overigens niet top
presteerde, bleek wel uit de enorme problemen van Perez.
Terugkomend op de W15 van Mercedes, de bolide profiteerde van de
afwezigheid van hogesnelheidsbochten in Canada. Zo werden de goede
prestaties op bochtige lay-outs bevestigd, maar het lijkt er toch
op dat het algemene resultaat en de pole van Russell gerelateerd
was aan de karakteristieken van het circuit. De Grand Prix van
Spanje wordt beslist een relevante test om die stelling te
verifiëren. Bekijk hieronder een tekening van de achtervleugel van
de RB20 in Canada!
