Van de Grint snapt niks van Ferrari-tactiek: "Leclerc kwam als een mak schaap binnen"

Daar waar Charles Leclerc en Carlos Sainz tot het weekend in Canada
telkens het maximale resultaat op de zondag van een Grand
Prix-weekend pakten, kwam daar niks van terecht in Montreal. De
twee Ferrari-mannen hadden het heel zwaar tijdens de kwalificatie
en de race. Beide coureurs kwamen niet in Q3 terecht en moesten het
doen met respectievelijk de elfde en twaalfde startplek. Tijdens de
race ging het echter niet veel beter. Leclerc had al snel
motorproblemen en gaf uiteindelijk op. Dat moest Sainz niet veel
later ook doen, nadat hij eerder contact had met Valtteri Bottas en
uitviel na een spin, waarmee hij ook Alexander Albon uitschakelde.
Hoe kijkt Kees van de Grint, die in zijn tijd bij Bridgestone veel
met Ferrari samenwerkte, naar het matige resultaat voor de
Scuderia? "Dat doet mij geen pijn hoor, ik kijk daar gemiddeld
naar. Ze waren wel slecht. Het was een hopeloos weekend voor
Ferrari, alles ging daar fout. De rijders waren zwak", zo begint
Van de Grint zijn verhaal. Daarna gaat hij verder met de coureurs.
"Een rijder moet net dat kleine beetje extra brengen. Als alles top
is en je hebt de snelste auto, dan is het minder moeilijk om goed
te zijn. De auto was zwak, de strategie was zwak en er werden
fouten gemaakt. Het was dus een dramatisch weekend." Superieur
Uiteindelijk wist ook geen enkele coureur met een Ferrari-motor
punten te scoren of zich in Q3 te rijden. "Dat zegt iets en
andersom stonden er zeven coureurs met een Mercedes-motor in de top
tien in de kwalificatie. En eigenlijk domineerden de
Mercedes-motoren ook de race, met uitzondering van Max Verstappen.
Dat zegt wel iets en daar wijt ik ook een beetje aan waarom Ferrari
er ten eerste in de kwalificatie niet bij zat. Ik denk dat de
Mercedes-motor superieur was op dit circuit." Daarnaast snapte Van
de Grint ook niks van de keuze bij Leclerc om over te stappen naar
de harde banden, terwijl het juist weer ging regenen. "Kort en
krachtig: dat snapte ik niet. Maar zo'n coureur moet eigenlijk ook
het team leiden. Bij Ferrari en deze coureurs krijg je heel vaak de
vragen: 'wat wil jij?' en 'wat vind jij?'. Nee, er moet
duidelijkheid zijn: 'we doen het zo'. Een rijder moet dus ook een
beetje het team bij de hand nemen. En pas dan kom je in de buurt
van een potentiële wereldkampioen." "Ik had zeker verwacht dat
Leclerc op zijn minst had gezegd: 'denk je wel dat dit de goede
keuze is?'. Of doen we er mediums onder? Maar hij kwam als een mak
schaap binnen en accepteerde dat ook. Dat gemekker is niet altijd
leuk, maar bij Hamilton hoor je bijvoorbeeld regelmatig: 'nou,
lekkere keuze was dit of is het wel de juiste?'. En Max heeft ook
weleens wat te zeggen. Maar dat zijn ook de leiders. Dat maakt
duidelijk een verschil." Sainz viel ongeveer vijftien rondjes voor
het einde van de race uit. Van de Grint neemt de Spanjaard niet al
te veel kwalijk. "Dat kan gebeuren. Beide Ferrari-coureurs zaten
niet al te best in hun ritme en de auto was niet best. Dan maak je
een foutje, komt die spin en dat kan gebeuren. Dat hoort ook bij
racen." Hij nam Albon mee in zijn spin. "Dat is puur pech voor
Albon. Sainz zal niet met opzet zijn gespind en dat hij dacht: ik
zal Albon meenemen. Dat is pure pech, kan gebeuren. Maar daar
moeten we niet al te zwaar aan tillen. Als je minder goed bent met
het totale pakket, qua auto en rijder, dan kan je een foutje maken.
En de ene keer corrigeer je dat en de andere keer gebeurt dat niet.
Je moet ook een klein beetje geluk hebben", zo sluit Van de Grint
af.

Top Headlines

Oudere Top Headlines