Waar gaat het mis bij Piastri? "Dan zakt hij als een pudding in elkaar!"
McLaren doet het de laatste maanden uitstekend. Ze doen al langere
tijd mee in de strijd om de podiumplaatsen en overwinningen en met
succes. Lando Norris won de race in Miami en kwam ook in Imola
bijzonder dichtbij, terwijl Oscar Piastri in Monaco goed op weg
was. Toch is men over de laatstgenoemde coureur nog niet helemaal
zeker, want de Australiër valt op cruciale momenten toch wel heel
erg ver terug. Ook in Canada werd het gat met teamgenoot Norris in
rap tempo groter. Autocoureur Tom Coronel en Formule 1-kenner Ruud
Dimmers merkten tijdens de Grand Prix van Canada dat Piastri nog
een hoop moet finetunen om echt tot de top te behoren. In de
nieuwste Formule 1-podcast van RacingNews365 concludeert Coronel
dat er één cruciale factor ten grondslag ligt aan het probleem wat
Piastri telkens ervaart. "Je ziet gewoon dat hij het tempo in de
long runs niet bij kan houden en dat hij zijn banden echt opvreet."
"Norris is daar bijvoorbeeld veel beter in, want hij heeft daar net
wat meer gevoel voor. Dat zie je bij al die topcoureurs, dus bij
een Norris, Verstappen of Hamilton. Dat soort type rijders kunnen
gewoon veel beter met hun banden overweg, maar bij Piastri duurt
dat gewoon te lang. Ik had eigenlijk allang verwacht dat hij het nu
ook wel door zou hebben, maar iedere keer is het hetzelfde verhaal.
Aan het einde van zijn stint zien we hem gewoon als een pudding in
elkaar zakken!" Pijnlijk Dimmers vond het vooral heel pijnlijk om
te zien hoe de McLaren-coureur zomaar voorbij gereden werd in de
slotfase van de race in Canada. "Ik vond dat wel heel pijnlijk,
want uiteindelijk zie je twee Mercedessen die hem gewoon voorbij
rijden terwijl hij vlak daarvoor nog onder de achtervleugel van
Norris zat, inclusief DRS. In een paar ronden tijd kakt hij dan
gewoon in elkaar en eindigt hij ineens op vijf of zelfs tien
seconden achter de winnaar." "Daar moet het team hem echt mee gaan
helpen, want bij McLaren hebben ze genoeg ervaren mensen uit de
racerij. Het feit dat hij het nog niet onder controle heeft kan ook
wel aan leeftijd of ervaring liggen, maar er zit gewoon geen
progressie in. Hij is echt razendsnel, want over één ronde is hij
echt bijna gelijk aan Norris. Het eerste deel van zijn stints gaat
meestal ook nog wel, maar dan..." Coronel is echter bang dat het
probleem niet zomaar opgelost kan worden, vooral omdat het volgens
de autocoureur verder gaat dan een simpel foutje. "Het kan ook echt
wel een kwestie van gevoel of rijstijl zijn, of hoe je met je
banden omgaat. Dat lijkt me wel, want hoe je je bochten aanvalt of
hoe je je auto over het circuit rond sleurt maakt ect heel erg veel
verschil. Dat kan echt heel lastig zijn, maar dat krijg je er ook
niet zomaar uit."
tijd mee in de strijd om de podiumplaatsen en overwinningen en met
succes. Lando Norris won de race in Miami en kwam ook in Imola
bijzonder dichtbij, terwijl Oscar Piastri in Monaco goed op weg
was. Toch is men over de laatstgenoemde coureur nog niet helemaal
zeker, want de Australiër valt op cruciale momenten toch wel heel
erg ver terug. Ook in Canada werd het gat met teamgenoot Norris in
rap tempo groter. Autocoureur Tom Coronel en Formule 1-kenner Ruud
Dimmers merkten tijdens de Grand Prix van Canada dat Piastri nog
een hoop moet finetunen om echt tot de top te behoren. In de
nieuwste Formule 1-podcast van RacingNews365 concludeert Coronel
dat er één cruciale factor ten grondslag ligt aan het probleem wat
Piastri telkens ervaart. "Je ziet gewoon dat hij het tempo in de
long runs niet bij kan houden en dat hij zijn banden echt opvreet."
"Norris is daar bijvoorbeeld veel beter in, want hij heeft daar net
wat meer gevoel voor. Dat zie je bij al die topcoureurs, dus bij
een Norris, Verstappen of Hamilton. Dat soort type rijders kunnen
gewoon veel beter met hun banden overweg, maar bij Piastri duurt
dat gewoon te lang. Ik had eigenlijk allang verwacht dat hij het nu
ook wel door zou hebben, maar iedere keer is het hetzelfde verhaal.
Aan het einde van zijn stint zien we hem gewoon als een pudding in
elkaar zakken!" Pijnlijk Dimmers vond het vooral heel pijnlijk om
te zien hoe de McLaren-coureur zomaar voorbij gereden werd in de
slotfase van de race in Canada. "Ik vond dat wel heel pijnlijk,
want uiteindelijk zie je twee Mercedessen die hem gewoon voorbij
rijden terwijl hij vlak daarvoor nog onder de achtervleugel van
Norris zat, inclusief DRS. In een paar ronden tijd kakt hij dan
gewoon in elkaar en eindigt hij ineens op vijf of zelfs tien
seconden achter de winnaar." "Daar moet het team hem echt mee gaan
helpen, want bij McLaren hebben ze genoeg ervaren mensen uit de
racerij. Het feit dat hij het nog niet onder controle heeft kan ook
wel aan leeftijd of ervaring liggen, maar er zit gewoon geen
progressie in. Hij is echt razendsnel, want over één ronde is hij
echt bijna gelijk aan Norris. Het eerste deel van zijn stints gaat
meestal ook nog wel, maar dan..." Coronel is echter bang dat het
probleem niet zomaar opgelost kan worden, vooral omdat het volgens
de autocoureur verder gaat dan een simpel foutje. "Het kan ook echt
wel een kwestie van gevoel of rijstijl zijn, of hoe je met je
banden omgaat. Dat lijkt me wel, want hoe je je bochten aanvalt of
hoe je je auto over het circuit rond sleurt maakt ect heel erg veel
verschil. Dat kan echt heel lastig zijn, maar dat krijg je er ook
niet zomaar uit."
