Waarom toptalent Lawson buiten de F1-boot dreigt te vallen

Silly Season begon dit jaar al vroeg in de Formule 1. Lewis
Hamilton kondigde in februari aan dat hij in 2025 naar Ferrari zou
verkassen en zorgde zo voor een schokgolf op de rijdersmarkt. Wat
volgde was een jacht op stoeltjes, want heel wat coureurs zaten nog
zonder contract voor 2025. Vandaar dat bijvoorbeeld de
Audi-transfer van Nico Hulkenberg en de Red Bull-verlenging van
Sergio Perez al vrij vroeg werden aangekondigd. Je moet wel
zekerheid hebben. De meest recente aankondiging betrof de
contractverlenging van Yuki Tsunoda. De Japanner blijft nog een
jaar voor RB rijden en houdt zo langer het stoeltje bij het
zusterteam van Red Bull bezet. Stiekem heeft zijn verlenging grote
gevolgen, want het team moet nu een keuze gaan maken tussen Daniel
Ricciardo en Liam Lawson. En dat kan nog weleens lastig worden...
De situatie van Lawson is bekend. De Nieuw-Zeelander maakt
onderdeel uit van het Red Bull-juniorprogramma en mocht vorig jaar
vijf F1-races rijden toen Daniel Ricciardo een handbreuk opliep in
Zandvoort. Lawson maakte indruk en pakte zelfs punten in het
bloedhete Singapore, waarna het een tegenvaller was dat hij naast
een fulltime zitje greep. Hij had zich toch bewezen? Geduld Zijn
geduld werd dus nog een jaartje op de proef gesteld, maar Helmut
Marko zei wel dat Lawson in 2025 'zeker' op de grid zou staan. Dat
is nu echter een vraagteken geworden. Het is duidelijk dat
Ricciardo een matige seizoenstart kende en zo onder flink onder
druk kwam te staan, maar een écht oordeel voor volgend jaar volgde
nog niet. Tel daar bij op dat de Australiër iets beter begint te
presteren - Ricciardo kwalificeerde zich in Canada bijvoorbeeld als
vijfde en pakte ondanks een valse start punten - en het is niet
zeker dat RB zomaar even voor Lawson kiest. Ricciardo voegt met
zijn ervaring ook veel toe naast de baan, met name op PR-gebied,
niet onbelangrijk voor een kleiner team dat op eigen benen moet
staan. Marko's woorden kwamen overigens niet uit de lucht vallen.
De Oostenrijker gaf toe dat er een clausule in het contract van
Lawson staat en hij om zich heen mag kijken als Red Bull hem geen
zitje aanbiedt. Nóg een grotere kans op een stoeltje voor 2025 zou
je zeggen, maar dat is niet het geval. Lawson lijkt bij de overige
teams niet echt in beeld te zijn, want Audi, Williams, Alpine en
Haas kijken in eerste instantie naar andere opties. En zo is er een
reële kans dat Lawson helemaal buiten de boot valt. Natuurlijk is
hij zeker nog een hele belangrijke kandidaat voor RB, maar als dat
niet lukt zijn er bitter weinig alternatieven. RB-teambaas Laurent
Mekies gaf in Canada ook toe dat het team geen haast had met een
aankondiging omtrent het tweede zitje, wat de kansen van Lawson
alleen nog maar verder verkleint. Zoals gezegd is Silly Season al
vroeg losgebarsten en willen de meeste coureurs snel duidelijkheid
hebben. Als RB vanuit luxe wacht, kan dat grote gevolgen hebben
voor Lawson. En volgt er bij slecht nieuws nog wel een kans in
2026? Zeker is dat niet...

Top Headlines

Oudere Top Headlines