Coronel vraagt zich hardop af: "Maakt Ocon seizoen wel af?"

Esteban Ocon heeft het sinds de Grand Prix van Monaco niet
makkelijk bij Alpine. Het begon allemaal met een aankondiging van
Alpine, want de Franse renstal heeft besloten dat de wegen van de
beide partijen eind dit seizoen zullen scheiden. Voor Ocon is het
sowieso frustrerend dat hij op zoek zal moeten naar een stoeltje
bij een ander team, maar bij Alpine wordt de berg frustraties
ondertussen ook met de dag groter.  Tijdens de Grand Prix van
Canada kreeg Ocon, die op dat moment op de negende plek reed, de
opdracht om zijn plek af te staan aan teamgenoot Pierre Gasly. Dat
was Ocon echter niet van plan, al moest hij toch buigen voor de
teamorder. Gasly reed de laatste rondjes van de race op P9 en
finishte daar dan ook. Ocon schoof zijn frustratie dan ook niet
onder stoelen of banken.  Hij sprak dan ook duidelijke taal na
afloop van de race. "Ik heb mijn deel van de deal uitgevoerd, wat
in dit geval het zijn van een teamplayer is. Ik heb altijd gehoor
gegeven aan dergelijke instructies. Dat is altijd zo geweest en in
mijn gehele carrière heb ik nog nooit iets anders gedaan. Maar het
team heeft vandaag zijn deel van de deal niet ingelost en daar ben
ik heel verdrietig over." Doohan staat klaar Autocoureur Tom
Coronel en Formule 1-kenner Ruud Dimmers bespreken het voorval in
de Formule 1-podcast van RacingNews365. De conclusie van Coronel is
niet mals. "Het is een hele goede vraag of hij het seizoen wel af
zal maken bij Alpine. Als de spanning daar blijft hangen, zou ik
als teambaas toch zeggen: 'Nou, vriend, wat heb ik precies aan
jou?' Want je moet natuurlijk wel wat voor elkaar kunnen
betekenen." Volgens Coronel helpt het ook niet mee dat Alpine al
een vervanger aan het klaarstomen is. Jack Doohan, de
reservecoureur van de Franse renstal, heeft dit seizoen al een
aantal tests achter de rug en lijkt dus klaar te zijn voor zijn
debuut. De eerste vrije training in Canada viel in het water voor
de jonge Australiër, maar dat mag volgens Coronel geen verschil
maken. "Als je dan toch al weet dat je hem gaat vervangen voor
Doohan, zou ik hem die kilometers in ieder geval ook geven." "Dan
kan hij zichzelf al een beetje prepareren voor volgend jaar en dan
heeft Alpine meteen de mogelijkheid om hem te vergelijken met
Gasly. Maar Ocon en Gasly hebben hoe dan ook een contract en dus
een afspraak met elkaar. Ze kunnen hem niet zomaar in zijn ballen
schoppen en wegsturen, maar op een gegeven moment is de rek er wel
uit."  Knappe race Ook Dimmers zag dat Alpine een hele bewuste
keuze maakte door de beide heren van positie te laten wisselen. Het
viel Dimmers wel op dat Ocon het tijdens de race niet eens zo heel
slecht deed. "Die actie van Alpine leek wel een soort payback: 'zo,
jij kent nou je plek.' Maar hij was echt witheet, al was het op
zich wel knap dat hij op die negende plek reed. Ik dacht eerder dat
hij rond de achttiende plek zou rijden of zoiets, maar ere wie ere
toekomt: hij reed gewoon op de negende plek!" "En dan zou je nog
zeggen dat al die uitvallers, die nog voor hem reden bij de start
van de race, hem al die plekken op hebben geleverd, maar hij heeft
gewoon goed gedaan! Dan doet het wel pijn als je je plekje af moet
staan aan je teamgenoot. Dan kan je een eikel zijn en zoveel gezeur
op je af krijgen, maar het is gewoon niet eerlijk wat daar
gebeurde." Toch denkt Dimmers dat Ocon wel een beetje geluk had
tijdens de race. "Dat punt had hij ook wel te danken aan de
omstandigheden. Als de concurrentie gewoon op volle oorlogssterkte
zou zijn geweest, hadden ze Ocon echt nog wel gepakt. Charles
Leclerc kwam bijvoorbeeld 80 pk tekort op het rechte stuk, dus hij
was net zo snel als Ocon. Maar op volle oorlogssterkte rijdt hij
toch gewoon een seconde bij hem weg? Maar ondanks dat verschil
heeft hij het heel goed gedaan en ik vond het echt zwaar onterecht
hoe dit allemaal is afgelopen voor Ocon." 

Top Headlines

Oudere Top Headlines