Alpine bevestigt 'optie' als vervanger van Ocon
In aanloop naar de Grand Prix van Canada van afgelopen weekend
bevestigde Alpine dat Esteban Ocon na dit seizoen het team gaat
verlaten. Na vijf jaar bij Renault/Alpine komt er dus een einde aan
het huwelijk tussen het Franse team en de Franse coureur. Ondanks
het feit dat Alpine enorm slecht is begonnen aan het seizoen,
blijft het vacante zitje bij het 'fabrieksteam' van Renault erg
gewild in de F1. De grootste kanshebber lijkt Jack Doohan,
voornamelijk vanwege zijn driejarige verbintenis als reservecoureur
bij het team. De zoon van vijfvoudig 500cc-motorracekampioen
(tegenwoordig de MotoGP) Mick Doohan heeft al deelgenomen aan een
aantal vrije trainingen met Alpine en rijdt verschillende testdagen
in oude F1-auto's. De 21-jarige Australiër zat ook tijdens VT1 in
Canada in de auto van Ocon, maar de natte omstandigheden werkten
hem tegen waardoor hij geen getimede ronde kon neerzetten. Teambaas
van Alpine, Bruno Famin, heeft echter beloofd dat Doohan later dit
jaar nog een kans krijgt in de vrije training, zodat hij een betere
uitgangspositie heeft bij de uiteindelijke beslissing. Over de
mogelijkheid dat Doohan in 2025 op de grid staat, zei Famin tegen
Sky Sports F1 het volgende: "Jack is zeker een optie. We bereiden
hem voor en hij is al een hele tijd aan het testen. Hij heeft een
behoorlijk zwaar testprogramma en we zullen zien hoe hij zich
ontwikkelt. Hij is een van de mogelijkheden, maar hij is zeker niet
de enige." Doohan reageert Sinds de aankondiging van Ocon wordt er
gesuggereerd dat Doohan een zekerheidje is voor het zitje. Doohan
zelf wil nog niet zo ver gaan. Ook hij vertelt bij Sky Sports F1 :
"Het is moeilijk om in de Formule 1 te zeggen dat iets zeker is.
Mijn droom is om op de grid te staan, mijn droom is om in de
Formule 1 te rijden. Ik ben nu bij het team als reservecoureur en
bereid me voor op een plek in de auto. Dat is waar ik wil zijn."
"Elke keer als ik de kans krijg om dat te doen, of het nu in de
simulator is of op het circuit, probeer ik mezelf te positioneren
om die kans te krijgen." Op de vraag of hij klaar is voor een plek
in de F1, vooral met alle testkilometers die hij heeft afgelegd,
antwoordt hij: "Absoluut!" "De kilometers die ik tot nu toe heeft
afgelegd waren vooral in de '21-auto, daarna twee dagen in de
'22-auto. ik voelde me erg op mijn gemak toen ik arriveerde (voor
de training in Canada red.). Ik voelde me erg compleet, er was geen
angst en ik voelde me niet buiten mijn comfortzone. Gelukkig heb ik
kunnen laten zien wat ik kan in dit soort tests, die veel langer
duren, en daarin konden we het waarmaken," zo sluit Doohan af.
bevestigde Alpine dat Esteban Ocon na dit seizoen het team gaat
verlaten. Na vijf jaar bij Renault/Alpine komt er dus een einde aan
het huwelijk tussen het Franse team en de Franse coureur. Ondanks
het feit dat Alpine enorm slecht is begonnen aan het seizoen,
blijft het vacante zitje bij het 'fabrieksteam' van Renault erg
gewild in de F1. De grootste kanshebber lijkt Jack Doohan,
voornamelijk vanwege zijn driejarige verbintenis als reservecoureur
bij het team. De zoon van vijfvoudig 500cc-motorracekampioen
(tegenwoordig de MotoGP) Mick Doohan heeft al deelgenomen aan een
aantal vrije trainingen met Alpine en rijdt verschillende testdagen
in oude F1-auto's. De 21-jarige Australiër zat ook tijdens VT1 in
Canada in de auto van Ocon, maar de natte omstandigheden werkten
hem tegen waardoor hij geen getimede ronde kon neerzetten. Teambaas
van Alpine, Bruno Famin, heeft echter beloofd dat Doohan later dit
jaar nog een kans krijgt in de vrije training, zodat hij een betere
uitgangspositie heeft bij de uiteindelijke beslissing. Over de
mogelijkheid dat Doohan in 2025 op de grid staat, zei Famin tegen
Sky Sports F1 het volgende: "Jack is zeker een optie. We bereiden
hem voor en hij is al een hele tijd aan het testen. Hij heeft een
behoorlijk zwaar testprogramma en we zullen zien hoe hij zich
ontwikkelt. Hij is een van de mogelijkheden, maar hij is zeker niet
de enige." Doohan reageert Sinds de aankondiging van Ocon wordt er
gesuggereerd dat Doohan een zekerheidje is voor het zitje. Doohan
zelf wil nog niet zo ver gaan. Ook hij vertelt bij Sky Sports F1 :
"Het is moeilijk om in de Formule 1 te zeggen dat iets zeker is.
Mijn droom is om op de grid te staan, mijn droom is om in de
Formule 1 te rijden. Ik ben nu bij het team als reservecoureur en
bereid me voor op een plek in de auto. Dat is waar ik wil zijn."
"Elke keer als ik de kans krijg om dat te doen, of het nu in de
simulator is of op het circuit, probeer ik mezelf te positioneren
om die kans te krijgen." Op de vraag of hij klaar is voor een plek
in de F1, vooral met alle testkilometers die hij heeft afgelegd,
antwoordt hij: "Absoluut!" "De kilometers die ik tot nu toe heeft
afgelegd waren vooral in de '21-auto, daarna twee dagen in de
'22-auto. ik voelde me erg op mijn gemak toen ik arriveerde (voor
de training in Canada red.). Ik voelde me erg compleet, er was geen
angst en ik voelde me niet buiten mijn comfortzone. Gelukkig heb ik
kunnen laten zien wat ik kan in dit soort tests, die veel langer
duren, en daarin konden we het waarmaken," zo sluit Doohan af.
