Extra bijzondere 24 uur van Le Mans wordt gegarandeerd spektakel: "Gouden tijdperk!"

Zeg je autosport, dan zeg je Formule 1. Maar dan zeg je
bijvoorbeeld ook Indy 500 en de 24 uur van Le Mans. Niet voor niets
vormen die laatste twee races in combinatie met de Grand Prix van
Monaco de officieuze Triple Crown of Motorsport . Komend weekend
staat op het Circuit de la Sarthe de 24 uur van Le Mans op het
programma. En het belooft een extra spectaculaire, extra bijzondere
editie te worden. Dat heeft alles te maken met de nieuwe formule.
De Hypercar-klasse bestaat al een tijdje, maar is uitgegroeid tot
een ultieme merkenstrijd waarin vandaag de dag niet minder dan
negen(!) constructeurs elkaar naar de kroon trachten te steken. Ten
opzichte van vorig jaar, wat al een bijzondere editie was omdat het
100-jarig jubileum gevierd werd, zijn Alpine, BMW, Lamborghini en
Isotta Fraschini aan de entry list toegevoegd. Het totale veld telt
in de topklasse liefst 23 inschrijvingen. En dan hebben we het nog
niets eens over de vernieuwde GT3-klasse gehad. De good old GTE AM
en GTE PRO-klasse zijn op de schop gegaan en het WEC heeft in
plaats daarvan de GT3-reglementen geadopteerd. Het gevolg? Ook hier
zien we tal van nieuwe merken, zoals Lamborghini, Lexus, Ford (met
een dikke Mustang), McLaren en BMW. Ook in deze klasse staan 23
bolides aan het vertrek, met onder andere Valentino Rossi voor WRT
in een BMW met startnummer... #46, natuurlijk! De LMP2 is niet meer
fulltime actief in het WEC, maar op Le Mans keert de klasse
eenmalig terug. Daarvoor haalt men inschrijvingen op uit
bijvoorbeeld de European Le Mans Series en de Amerikaanse
IMSA-klasse. 16 Oreca 07-bolides maken dat de totale startgrid
opgemaakt wordt door in totaal 62 auto's. Interessante naam vanuit
de Nederlandse gelederen is die van GT-icoon Nicky Catsburg die
voor de gelegenheid een uitstapje maakt naar de prototypes. Als de
race op zaterdag van start gaat, hebben de heren coureurs al de
nodige actie achter de rug in de trainingen, kwalificaties en de
Hyperpole. In die Hyperpole was het de Cadillac-formatie van onder
andere Renger van der Zande die hoge ogen gooide door P2 op te
eisen op de startgrid. Sebastien Bourdais tekende voor het
bloedsnelle rondje dat nét niet snel genoeg was voor poleposition.
Die ging naar de #6 Porsche met Kevin Estre achter het stuur. Leuk
voor de statistieken, natuurlijk, maar heel veel zegt het niet. Het
zegt dat je een snelle auto hebt over één ronde, maar in een
24-uursrace gelden andere wetten. Een auto heel houden, zowel
technisch als qua schade door crashes, is belangrijk, evenals het
goed plannen van pitstops. Brandstof sparen om op de lange termijn
een pitstop minder te kunnen doen? Het kan een werkende strategie
zijn. We hebben al een paar Nederlanders genoemd, maar er doen er
nog meer mee, verspreid over alle drie de klassen. Een overzichtje
check je hieronder, de tekst gaat daaronder weer verder.
#03    Renger van der Zande  -  Cadillac Racing  -  Hypercar
#07    Nyck de Vries  -  Toyota Gazoo Racing  -  Hypercar
#20    Robin Frijns  -  BMW M Team WRT  -  Hypercar #09    Bent
Viscaal  -  Proton Competition  -  LMP2 #28    Job van
Uitert  -  IDEC Sport  -  LMP2 #45    Nicky
Catsburg  -  Crowdstrike Racing  -  LMP2 #66    Larry ten
Voorde  -  JMW Motorsport  -  GT3 #91    Morris
Schuring  -  Manthey EMA  -  GT3 Weerbericht voor de 24 uur van Le
Mans Het weer is vrijwel altijd een factor tijdens de 24 uur van Le
Mans. Niet alleen is de kans op regen vanwege de lange duur van het
evenement altijd groot, de weidsheid van het circuit maakt dat het
aan de ene kant stralend weer kan zijn, terwijl het aan de andere
kant met bakken uit de hemel komt. Ook voor komend weekend worden
er zowel op zaterdag als op zondag de nodige buien voorspeld met
maxima oplopend tot 20 graden Celsius. Zo zijn alle ingrediënten
aanwezig voor een heerlijk editie van deze historische race. Van
der Zande vat het momentum dat de klasse en het enduranceracen an
sich op dit moment mee heeft dan ook treffend samen: "Dit zijn de
gouden tijden van Le Mans. Er staan 23 van die prototypes aan de
start, dat is ongekend en nog nooit voorgekomen en 20 daarvan zijn
ook echt heel competitief. Daar zit geen enkele amateur in de auto.
Alle merken stappen in en de merken die dat nog niet hebben gedaan,
kijken of het iets voor hen is", aldus Van der Zande in gesprek met
RacingNews365. Later dit weekend zal RacingNews365 een uitgebreid
interview met Van der Zande publiceren, waarin de Nederlander
uitgebreid ingaat op zijn kansen en ambities tijdens de race. De
start van de 24 uur van Le Mans is op zaterdag 15 juni om 16:00 en,
je raadt het al, 24 uur later weten we dan wie de winnaar is van
dat felbegeerde Rolex-horloge en natuurlijk de eeuwige roem. Wil je
niks missen van het evenement, dan kun je voor de complete
registratie terecht bij RTL7 en RTL5, die rouleren met hun
uitzendingen. Eurosport zendt de wedstrijd integraal uit, met
uitzondering van een krote onderbreking op zaterdagnamiddag vanwege
wielrennen. RacingNews365 is komend weekend aanwezig bij de 24 uur
van Le Mans en natuurlijk houden we je op de hoogte van de actie op
en eventueel ook naast de baan. 

Top Headlines

Oudere Top Headlines