Hill niet overtuigd van Russell bij Mercedes: "Dat is echt heel zwak!"
De keuze van Lewis Hamilton om vanaf volgend jaar bij Ferrari te
gaan rijden, heeft veel impact op Mercedes. Het team uit Brackley,
dat al bijna anderhalf jaar geen Grand Prix meer heeft gewonnen,
moest op zoek naar een nieuwe leider van het team. Lang probeerde
het Max Verstappen binnen te halen, maar nu dat voor 2025 vrijwel
zeker niet meer gaat lukken, zijn alle peilen gericht op Andrea
Kimi Antonelli. De jonge Italiaan wordt natuurlijk niet binnen
gehaald als de nieuwe leider, maar als groot talent die nog moet
rijpen. Hierdoor komt die druk op de schouders van George Russell
terecht. Een taak die de Brit maar al te graag op zich wil nemen,
na jaren in de schaduw van Hamilton te hebben gestaan. Toch bestaat
er twijfel of Russell die druk wel aan kan. Ook de wereldkampioen
van 1996, Damon Hill, heeft zo zijn twijfels over zijn landgenoot,
zo vertelt hij in de podcast van Sky Sports F1 : "Niemand is
perfect, maar het probleem bij George ligt vooral in het feit dat
hij op een hoogtepunt instapte." Hill doelt daarmee op het feit dat
Russell naar Mercedes kwam op het moment dat het team net acht
wereldtitels op rij had gewonnen. Daarvoor reed Russell bij
Williams, waar hij vrij weinig fouten maakte. Iets wat nu wel het
geval is, al vindt Hill dat dat ook komt doordat er nu meer op hem
gelet wordt: "Wanneer je bij de teams aan de voorkant van het veld
terecht komt, ligt er veel meer een vergrootglas op je. Iedereen
heeft dan ook een mening over je en gaat meer en steviger kritiek
op je leveren. Wanneer je dan een fout maakt, wordt dan gewoon
sneller opgemerkt." Coaching van Wolff Een opmerkelijk moment
tijdens de Grand Prix van Canada was Toto Wolff die over de
boordradio tegen Russell zei dat hij zich moest focussen. Volgens
Hill is dit hét voorbeeld waarom Russell nog niet klaar is om dé
nummer één te worden bij Mercedes: "Het is echt heel zwak als je zo
door je teambaas gecoacht moet worden over de boordradio. En al
helemaal als zijn boodschap is dat je je meer moet focussen." "Dit
is dan ook het probleem van George. Hij is bij Mercedes gekomen en
daarna is alles eigenlijk alleen maar fout gegaan. Lewis die naar
Ferrari vertrekt, een auto die maar niet kan winnen. Hij moet
daardoor de ijzers uit het vuur gaan halen en zichzelf als nummer
één gaan neerzetten. En dat lukt hem niet, ook omdat er constant
gesproken wordt over wie zijn teamgenoot gaat worden," zo vervolgt
Hill. Toch wil hij Russell niet volledig afschrijven. De Brit heeft
namelijk ook een boodschap voor het team van Mercedes: "Ik denk dat
je die stress ook weg kan nemen wanneer Mercedes écht achter hem
gaat staan en hem meer vertrouwen zou geven. Dan hoeft hij
misschien ook niet meer zo hard zijn best te doen en kan hij
stoppen met compenseren. Hij heeft rust nodig, want de snelheid is
er wel. Plus, hij is erg intelligent. Ik weet zeker dat, wanneer
hij meer vertrouwen krijgt van Mercedes, hij dat terug gaat
betalen."
gaan rijden, heeft veel impact op Mercedes. Het team uit Brackley,
dat al bijna anderhalf jaar geen Grand Prix meer heeft gewonnen,
moest op zoek naar een nieuwe leider van het team. Lang probeerde
het Max Verstappen binnen te halen, maar nu dat voor 2025 vrijwel
zeker niet meer gaat lukken, zijn alle peilen gericht op Andrea
Kimi Antonelli. De jonge Italiaan wordt natuurlijk niet binnen
gehaald als de nieuwe leider, maar als groot talent die nog moet
rijpen. Hierdoor komt die druk op de schouders van George Russell
terecht. Een taak die de Brit maar al te graag op zich wil nemen,
na jaren in de schaduw van Hamilton te hebben gestaan. Toch bestaat
er twijfel of Russell die druk wel aan kan. Ook de wereldkampioen
van 1996, Damon Hill, heeft zo zijn twijfels over zijn landgenoot,
zo vertelt hij in de podcast van Sky Sports F1 : "Niemand is
perfect, maar het probleem bij George ligt vooral in het feit dat
hij op een hoogtepunt instapte." Hill doelt daarmee op het feit dat
Russell naar Mercedes kwam op het moment dat het team net acht
wereldtitels op rij had gewonnen. Daarvoor reed Russell bij
Williams, waar hij vrij weinig fouten maakte. Iets wat nu wel het
geval is, al vindt Hill dat dat ook komt doordat er nu meer op hem
gelet wordt: "Wanneer je bij de teams aan de voorkant van het veld
terecht komt, ligt er veel meer een vergrootglas op je. Iedereen
heeft dan ook een mening over je en gaat meer en steviger kritiek
op je leveren. Wanneer je dan een fout maakt, wordt dan gewoon
sneller opgemerkt." Coaching van Wolff Een opmerkelijk moment
tijdens de Grand Prix van Canada was Toto Wolff die over de
boordradio tegen Russell zei dat hij zich moest focussen. Volgens
Hill is dit hét voorbeeld waarom Russell nog niet klaar is om dé
nummer één te worden bij Mercedes: "Het is echt heel zwak als je zo
door je teambaas gecoacht moet worden over de boordradio. En al
helemaal als zijn boodschap is dat je je meer moet focussen." "Dit
is dan ook het probleem van George. Hij is bij Mercedes gekomen en
daarna is alles eigenlijk alleen maar fout gegaan. Lewis die naar
Ferrari vertrekt, een auto die maar niet kan winnen. Hij moet
daardoor de ijzers uit het vuur gaan halen en zichzelf als nummer
één gaan neerzetten. En dat lukt hem niet, ook omdat er constant
gesproken wordt over wie zijn teamgenoot gaat worden," zo vervolgt
Hill. Toch wil hij Russell niet volledig afschrijven. De Brit heeft
namelijk ook een boodschap voor het team van Mercedes: "Ik denk dat
je die stress ook weg kan nemen wanneer Mercedes écht achter hem
gaat staan en hem meer vertrouwen zou geven. Dan hoeft hij
misschien ook niet meer zo hard zijn best te doen en kan hij
stoppen met compenseren. Hij heeft rust nodig, want de snelheid is
er wel. Plus, hij is erg intelligent. Ik weet zeker dat, wanneer
hij meer vertrouwen krijgt van Mercedes, hij dat terug gaat
betalen."
