Van der Zande op weg naar glorie in Le Mans? "Daar maak ik het verschil"
Het interview met Renger van der Zande is ná de vrije trainingen en
vóór de kwalificatie opgenomen. In die kwalificatie legde
teamgenoot Sebastien Bourdais beslag op de derde startplaats. Anno
2024 is het zeer gebruikelijk dat je voor een interviewmoment met
een hoog aangeschreven coureur contact legt met een communicatie-
of PR-medewerker van een team. Zo niet met Renger van der Zande.
Hij staat namens twee grote namen aan de start van de 24 uur van Le
Mans, namelijk Cadillac als constructeur en Chip Ganassi Racing dat
het team runt: "Maar ik blijf graag benaderbaar en deel wat dat
betreft mijn eigen agenda in. En dit is ook een beetje die
Amerikaanse racementaliteit die daarin doorschemert, toegankelijk
blijven." Van der Zande deelt de prachtige Cadillac V-Series.R met
twee van de grootste (Amerikaanse) racehelden aller tijden, te
weten ChampCar-icoon Sebastien Bourdais en één van de meest
succesvolle IndyCar-coureurs ooit, Scott Dixon. Hoe past Van der
Zande, met 38 jaar een goed aantal jaar jonger, daar tussen? Nou,
heel goed, waarbij men over en weer van elkaar leert en wat aan
elkaar heeft. "Als je met die gasten praat, proef je meteen waarom
zij zo succesvol zijn geworden. Als ze werken met het team en
werken aan de setup, merk je gewoon dat ze daar heel veel gevoel
voor hebben. Dat is iets waar ik veel van geleerd heb en waar ik
nog steeds van leer", aldus Van der Zande in gesprek met
RacingNews365 . "Sowieso is dit met Cadillac en Chip Ganassi Racing
een hele professionele omgeving. Het is geweldig om met dat soort
gasten een auto te delen en dat doe je niet bij een B-team, maar
bij een A-team." Tekst loopt verder onder de foto. En andersom, wat
voegt Van der Zande toe aan de line-up? Wat is de kracht van de
IMSA-coureur? "Ik ben echt een endurancecoureur. Op de long run heb
je aan mij echt een goede. Ik denk ook dat ik in het verkeer het
verschil maak. In IndyCar rijd je bijvoorbeeld allemaal met
dezelfde auto en ruwweg dezelfde snelheden, maar ik heb in allerlei
series gereden waaraan auto's meedoen van verschillende klassen.
Daar heb ik wel een heel groot voordeel opgedaan. We vullen elkaar
als team goed aan." Grote namen móéten voor het hoogst haalbare
gaan, toch? In dit geval in ieder geval wel. Van der Zande gaat vol
voor de overwinning: "Dit is de belangrijkste race, dé classic. Dit
is uiteindelijk waarvoor we dit programma hebben opgezet. We komen
hier dan ook echt om te winnen. Het is geweldig als we een podium
pakken, maar we komen hier wel echt om te winnen." Wij zijn daarbij
de voornaamste tegenstanders? "Sowieso gaan de Hypercars* heel
hard, maar ook de LMDh-Porsches* en dat zijn er nogal wat. We
willen ze allemaal verslaan", aldus Van der Zande, die als
deelnemer geniet van het affiche dat de autosportfans wordt
voorgeschoteld. "Dit zijn de gouden tijden van Le Mans. Er staan 23
van die prototypes aan de start, dat is ongekend en nog nooit
voorgekomen en 20 daarvan zijn ook echt heel competitief. Daar zit
geen enkele amateur in de auto. Alle merken stappen in en de merken
die dat nog niet hebben gedaan, kijken of het iets voor hen is."
*Hypercars vs. LMDh De topklasse van Le Mans wordt aangeduid als de
Hypercar-klasse, maar het is een misvatting dat daar enkel
Hypercars aan meedoen. Volgens de letter van de reglementen zijn de
Toyota, Ferrari, Peugeot- en Isotta Fraschini-bolides echte
Hypercars, de overige bolides uit die topklasse zijn LMDh-bolides.
Dit zijn auto's die allemaal als basis een chassis van Oreca,
Dallara of Ligier hebben, waar de constructeurs voor de
herkenbaarheid een eigen koetswerk voor hebben ontwikkeld en
waarvoor ze een eigen motor hebben gebouwd, waarbij de
hybride-systemen wel standaard zijn. Belangrijk verschil is dat de
Hypercars de hybride energie kunnen verdelen over de voor- en
achteras, terwijl de LMDh-bolides dat vermogen enkel op de achteras
kwijt kunnen.
vóór de kwalificatie opgenomen. In die kwalificatie legde
teamgenoot Sebastien Bourdais beslag op de derde startplaats. Anno
2024 is het zeer gebruikelijk dat je voor een interviewmoment met
een hoog aangeschreven coureur contact legt met een communicatie-
of PR-medewerker van een team. Zo niet met Renger van der Zande.
Hij staat namens twee grote namen aan de start van de 24 uur van Le
Mans, namelijk Cadillac als constructeur en Chip Ganassi Racing dat
het team runt: "Maar ik blijf graag benaderbaar en deel wat dat
betreft mijn eigen agenda in. En dit is ook een beetje die
Amerikaanse racementaliteit die daarin doorschemert, toegankelijk
blijven." Van der Zande deelt de prachtige Cadillac V-Series.R met
twee van de grootste (Amerikaanse) racehelden aller tijden, te
weten ChampCar-icoon Sebastien Bourdais en één van de meest
succesvolle IndyCar-coureurs ooit, Scott Dixon. Hoe past Van der
Zande, met 38 jaar een goed aantal jaar jonger, daar tussen? Nou,
heel goed, waarbij men over en weer van elkaar leert en wat aan
elkaar heeft. "Als je met die gasten praat, proef je meteen waarom
zij zo succesvol zijn geworden. Als ze werken met het team en
werken aan de setup, merk je gewoon dat ze daar heel veel gevoel
voor hebben. Dat is iets waar ik veel van geleerd heb en waar ik
nog steeds van leer", aldus Van der Zande in gesprek met
RacingNews365 . "Sowieso is dit met Cadillac en Chip Ganassi Racing
een hele professionele omgeving. Het is geweldig om met dat soort
gasten een auto te delen en dat doe je niet bij een B-team, maar
bij een A-team." Tekst loopt verder onder de foto. En andersom, wat
voegt Van der Zande toe aan de line-up? Wat is de kracht van de
IMSA-coureur? "Ik ben echt een endurancecoureur. Op de long run heb
je aan mij echt een goede. Ik denk ook dat ik in het verkeer het
verschil maak. In IndyCar rijd je bijvoorbeeld allemaal met
dezelfde auto en ruwweg dezelfde snelheden, maar ik heb in allerlei
series gereden waaraan auto's meedoen van verschillende klassen.
Daar heb ik wel een heel groot voordeel opgedaan. We vullen elkaar
als team goed aan." Grote namen móéten voor het hoogst haalbare
gaan, toch? In dit geval in ieder geval wel. Van der Zande gaat vol
voor de overwinning: "Dit is de belangrijkste race, dé classic. Dit
is uiteindelijk waarvoor we dit programma hebben opgezet. We komen
hier dan ook echt om te winnen. Het is geweldig als we een podium
pakken, maar we komen hier wel echt om te winnen." Wij zijn daarbij
de voornaamste tegenstanders? "Sowieso gaan de Hypercars* heel
hard, maar ook de LMDh-Porsches* en dat zijn er nogal wat. We
willen ze allemaal verslaan", aldus Van der Zande, die als
deelnemer geniet van het affiche dat de autosportfans wordt
voorgeschoteld. "Dit zijn de gouden tijden van Le Mans. Er staan 23
van die prototypes aan de start, dat is ongekend en nog nooit
voorgekomen en 20 daarvan zijn ook echt heel competitief. Daar zit
geen enkele amateur in de auto. Alle merken stappen in en de merken
die dat nog niet hebben gedaan, kijken of het iets voor hen is."
*Hypercars vs. LMDh De topklasse van Le Mans wordt aangeduid als de
Hypercar-klasse, maar het is een misvatting dat daar enkel
Hypercars aan meedoen. Volgens de letter van de reglementen zijn de
Toyota, Ferrari, Peugeot- en Isotta Fraschini-bolides echte
Hypercars, de overige bolides uit die topklasse zijn LMDh-bolides.
Dit zijn auto's die allemaal als basis een chassis van Oreca,
Dallara of Ligier hebben, waar de constructeurs voor de
herkenbaarheid een eigen koetswerk voor hebben ontwikkeld en
waarvoor ze een eigen motor hebben gebouwd, waarbij de
hybride-systemen wel standaard zijn. Belangrijk verschil is dat de
Hypercars de hybride energie kunnen verdelen over de voor- en
achteras, terwijl de LMDh-bolides dat vermogen enkel op de achteras
kwijt kunnen.
