Berger twijfelt over kansen Audi: "Ook Ferrari had vijf jaar nodig!"
Audi in de Formule 1. Lang leek dat een wens die nooit uit zou
komen, maar in 2026 komt daar verandering in. Het iconische Duitse
merk neemt vanaf dat jaar Sauber over en maakt dus haar debuut in
de koningsklasse van de autosport. Dat doet het niet alleen met een
eigen auto, maar ook met een eigen Audi-motor. Een belangrijk
moment voor de sport, want voor het eerst sinds de terugkeer van
Renault (nu Alpine) in 2016 komt er een nieuw fabrieksteam in de
Formule 1. Audi kent een zeer succesvolle periode in de autosport,
maar voornamelijk in sportscars. Zo won het merk onder andere de
Dakar Rally en de 24 uur van Le Mans, maar single seaters zijn
nieuw voor Audi. Toch heeft het Duitse merk vertrouwen dat het ook
in de Formule 1 succes gaat boeken. "Als een merk als Audi de
Formule 1 betreedt, kan er maar één doel zijn: vechten om
overwinningen en titels", zo verklaarde de CEO van het
Audi-project, Andreas Seidl, eerder al. Het doel van Audi is dan
ook om vanaf 2026 meteen competitief te zijn. Toch zijn er twijfels
of het zo makkelijk gaat zijn voor de fabrikant. Ook voormalig
F1-coureur Gerhard Berger heeft hier zo zijn twijfels over. In
gesprek met Bild waakt de Oostenrijker voor té hoge verwachtingen:
"Je moet een debuut in de hoogste autosportklasse niet
onderschatten. Het vergt geduld en weinig fouten." De tekst gaat
verder onder de afbeelding. Overeenkomsten met Red Bull en Ferrari
Berger kan zijn punt kracht bij zetten door uit eigen ervaring te
spreken. Hij vergelijkt de komst van Audi met twee andere grote
namen in de autosport. De Oostenrijker ziet parallellen met de
komst van Red Bull Racing in 2005, waar Berger zelf bij betrokken
was: "Ik herinner me Red Bull, waar ik vrij dicht bij stond
destijds. Ondanks bijvoorbeeld de komst van Adrian Newey werden er
veel fouten gemaakt en duurde het zes jaar voordat ze een winnend
team waren." "Audi heeft de middelen en het grote voordeel dat ze
al op de achtergrond bij Sauber betrokken zijn. Maar naar mijn
mening gaat het zeker vijf jaar duren voordat ze vooraan zullen
rijden. Kijk naar Ferrari begin deze eeuw", zo vervolgt Berger.
"Ondanks Michael Schumacher en de ideale opstelling met Jean Todt,
Ross Brawn en Rory Byrne had dat team vijf jaar nodig voordat ze
wereldtitels begonnen te winnen."
komen, maar in 2026 komt daar verandering in. Het iconische Duitse
merk neemt vanaf dat jaar Sauber over en maakt dus haar debuut in
de koningsklasse van de autosport. Dat doet het niet alleen met een
eigen auto, maar ook met een eigen Audi-motor. Een belangrijk
moment voor de sport, want voor het eerst sinds de terugkeer van
Renault (nu Alpine) in 2016 komt er een nieuw fabrieksteam in de
Formule 1. Audi kent een zeer succesvolle periode in de autosport,
maar voornamelijk in sportscars. Zo won het merk onder andere de
Dakar Rally en de 24 uur van Le Mans, maar single seaters zijn
nieuw voor Audi. Toch heeft het Duitse merk vertrouwen dat het ook
in de Formule 1 succes gaat boeken. "Als een merk als Audi de
Formule 1 betreedt, kan er maar één doel zijn: vechten om
overwinningen en titels", zo verklaarde de CEO van het
Audi-project, Andreas Seidl, eerder al. Het doel van Audi is dan
ook om vanaf 2026 meteen competitief te zijn. Toch zijn er twijfels
of het zo makkelijk gaat zijn voor de fabrikant. Ook voormalig
F1-coureur Gerhard Berger heeft hier zo zijn twijfels over. In
gesprek met Bild waakt de Oostenrijker voor té hoge verwachtingen:
"Je moet een debuut in de hoogste autosportklasse niet
onderschatten. Het vergt geduld en weinig fouten." De tekst gaat
verder onder de afbeelding. Overeenkomsten met Red Bull en Ferrari
Berger kan zijn punt kracht bij zetten door uit eigen ervaring te
spreken. Hij vergelijkt de komst van Audi met twee andere grote
namen in de autosport. De Oostenrijker ziet parallellen met de
komst van Red Bull Racing in 2005, waar Berger zelf bij betrokken
was: "Ik herinner me Red Bull, waar ik vrij dicht bij stond
destijds. Ondanks bijvoorbeeld de komst van Adrian Newey werden er
veel fouten gemaakt en duurde het zes jaar voordat ze een winnend
team waren." "Audi heeft de middelen en het grote voordeel dat ze
al op de achtergrond bij Sauber betrokken zijn. Maar naar mijn
mening gaat het zeker vijf jaar duren voordat ze vooraan zullen
rijden. Kijk naar Ferrari begin deze eeuw", zo vervolgt Berger.
"Ondanks Michael Schumacher en de ideale opstelling met Jean Todt,
Ross Brawn en Rory Byrne had dat team vijf jaar nodig voordat ze
wereldtitels begonnen te winnen."
