Mercedes wil nieuwe stap naar voren zetten: "Nu komt alles echt op gang"
Mercedes kende geen al te sterke start van het huidige Formule
1-seizoen. De Duitse renstal komt de laatste weken echter met
updates en die werpen de nodige vruchten af. Na alle hoopvolle
teksten van de afgelopen maanden heeft Mercedes de smaak eindelijk
te pakken en het resultaat liegt er niet om: een poleposition én
derde plek voor George Russell in Canada. Lewis Hamilton eindigde
daarachter op P4 en teambaas Toto Wolff hoopt ongetwijfeld dat dit
geen eenmalig hoogtepunt zal zijn. De Oostenrijker heeft het
vermoeden dat enkele onzichtbare onderdelen een grote rol hebben
gespeeld in de terugkeer naar de voorhoede. Russell reed in Monaco
bijvoorbeeld rond met een nieuwe voorvleugel, die twee weken later
ook op de auto van Hamilton verscheen. De kans is dus groot dat die
veranderingen een rol hebben gespeeld in de verbeterde prestaties.
Toch benadrukt Wolff tegenover onder meer RacingNews365 dat er meer
ten grondslag ligt aan de alsmaar verbeterende prestaties van
Mercedes. "Als je een onderdeel introduceert wat juist heel erg
goed zichtbaar is, zoals een deel van het bodywork of een
voorvleugel, wordt er in veel gevallen alleen maar gesproken over
wat voor invloed het heeft gehad op de prestaties." Twee seconden
"In werkelijkheid hebben we de afgelopen drie races veel nieuwe
onderdelen geïntroduceerd, zowel zichtbare als onzichtbare, die
telkens enkele milliseconden hebben bijgedragen aan het verbeteren
van onze performance. Al die kleine verbeteringen hebben een
positief effect gehad en dat is ook het resultaat van de enorme
inspanningen van onze mensen in de fabriek. Alles komt nu echt goed
in beweging." Red Bull Racing-teambaas Christian Horner vraagt zich
op zijn beurt echter af of de vorm die Mercedes in Canada liet zien
eenmalig zal zijn, of dat de Duitse renstal die stijgende lijn door
kan trekken. Wolff heeft natuurlijk geen glazen bol en kan dus
niets garanderen, maar kan wel bevestigen dat er nieuwe updates op
de planning staan in Spanje. "Dat zal ons twee seconden
opleveren!", zo grapt hij. Toch blijft de Oostenrijker realistisch.
"Ik durf er nog niets over te zeggen. Als alle zaken goed op elkaar
inspelen, is de kans groot dat de flow tussen verschillende
onderdelen en structuren een stuk efficiënter wordt. Dan kan je de
rijhoogtes ook optimaliseren. We merken nu dat we stukje bij beetje
wat meer performance genereren, dus in Barcelona hopen we de
volgende stap te zetten en het terug te zien op de stopwatch."
1-seizoen. De Duitse renstal komt de laatste weken echter met
updates en die werpen de nodige vruchten af. Na alle hoopvolle
teksten van de afgelopen maanden heeft Mercedes de smaak eindelijk
te pakken en het resultaat liegt er niet om: een poleposition én
derde plek voor George Russell in Canada. Lewis Hamilton eindigde
daarachter op P4 en teambaas Toto Wolff hoopt ongetwijfeld dat dit
geen eenmalig hoogtepunt zal zijn. De Oostenrijker heeft het
vermoeden dat enkele onzichtbare onderdelen een grote rol hebben
gespeeld in de terugkeer naar de voorhoede. Russell reed in Monaco
bijvoorbeeld rond met een nieuwe voorvleugel, die twee weken later
ook op de auto van Hamilton verscheen. De kans is dus groot dat die
veranderingen een rol hebben gespeeld in de verbeterde prestaties.
Toch benadrukt Wolff tegenover onder meer RacingNews365 dat er meer
ten grondslag ligt aan de alsmaar verbeterende prestaties van
Mercedes. "Als je een onderdeel introduceert wat juist heel erg
goed zichtbaar is, zoals een deel van het bodywork of een
voorvleugel, wordt er in veel gevallen alleen maar gesproken over
wat voor invloed het heeft gehad op de prestaties." Twee seconden
"In werkelijkheid hebben we de afgelopen drie races veel nieuwe
onderdelen geïntroduceerd, zowel zichtbare als onzichtbare, die
telkens enkele milliseconden hebben bijgedragen aan het verbeteren
van onze performance. Al die kleine verbeteringen hebben een
positief effect gehad en dat is ook het resultaat van de enorme
inspanningen van onze mensen in de fabriek. Alles komt nu echt goed
in beweging." Red Bull Racing-teambaas Christian Horner vraagt zich
op zijn beurt echter af of de vorm die Mercedes in Canada liet zien
eenmalig zal zijn, of dat de Duitse renstal die stijgende lijn door
kan trekken. Wolff heeft natuurlijk geen glazen bol en kan dus
niets garanderen, maar kan wel bevestigen dat er nieuwe updates op
de planning staan in Spanje. "Dat zal ons twee seconden
opleveren!", zo grapt hij. Toch blijft de Oostenrijker realistisch.
"Ik durf er nog niets over te zeggen. Als alle zaken goed op elkaar
inspelen, is de kans groot dat de flow tussen verschillende
onderdelen en structuren een stuk efficiënter wordt. Dan kan je de
rijhoogtes ook optimaliseren. We merken nu dat we stukje bij beetje
wat meer performance genereren, dus in Barcelona hopen we de
volgende stap te zetten en het terug te zien op de stopwatch."
