Schumacher geeft F1-droom nog niet op: "Denk niet aan plan B"
Toen Mick Schumacher in 2021 in de Formule 1 terecht kwam, waren de
verwachtingen hooggespannen. De Duitser was immers kampioen
geworden in de Formule 3 én de Formule 2 en draagt natuurlijk die o
zo bekende achternaam. Als zoon van de legendarische Michael
Schumacher leek een schitterende toekomst in de Formule 1 voor de
hand te liggen. Het liep echter compleet anders. Zijn avontuur bij
Haas werd er een van crashes, tirades van teambaas Guenther Steiner
en een hoop chagrijn. Eind 2022 had Haas er genoeg van en werd
Schumacher de deur gewezen. Mercedes nam de jonge Duitser onder
haar hoede, maar het leidde niet tot een terugkeer in de Formule 1.
Na één jaar aan de zijlijn toe te hebben gekeken keert Schumacher
dit jaar in ieder geval wel terug in een raceauto. Met Alpine
strijdt hij in de hypercar-klasse van het WEC. Dit weekend maakt
hij zijn debuut in de iconische 24 uur van Le Mans. Toch blijft er
voor Schumacher maar één doel over: terugkeren in de Formule 1. Hij
vertelt bij Motorsport.com over zijn toekomstplannen en hoe zijn
avontuur in het WEC hier aan bij kan dragen: "Dit stelt me in staat
om er met een volledige open geest in te gaan zonder te veel van
mijn egoïsme, dat ik in de Formule 1 nog had, met me mee te nemen."
Schumacher doelt in deze op het feit dat je in het WEC nauw samen
moet werken met twee andere coureurs. Volgens Schumacher gaat dat
samenwerken dan ook erg goed bij Alpine: "Ik wil slagen en het is
dus dat het hele team in dezelfde richting pusht. Dat is ook wat we
doen. Gelukkig heb ik twee ervaren teamgenoten die me soms, als ik
iets te egoïstisch bezig ben, even terug op mijn plaats zetten en
zeggen: 'Oké, denk er eens op deze manier over'. Dat helpt echt."
Nog geen plan B Toch blijft dat egoïsme voor Schumacher iets wat
hij niet volledig los wil laten. Volgens de Duitser heb je dat
namelijk nodig als je in de Formule 1 wilt slagen, iets wat hij nog
niet uit zijn hoofd heeft gezet: "Dat is ook iets wat we niet
moeten vergeten. Ik probeer nog steeds om terug te keren in de
Formule 1. Dat blijft een groot doel voor mij en het is iets wat ik
niet compleet opzij ga schuiven." "Voor mij was de keuze voor het
WEC grotendeels gebaseerd op het behouden van mijn functie als
reservecoureur in de Formule 1, om zo dus de connecties met
F1-teams te behouden," zo verklaart Schumacher zijn keuze voor de
hypercar-klasse van het WEC. Het feit dat dit kampioenschap vooral
in Europa racet en 'maar' acht races kent, maakte het kampioenschap
extra aantrekkelijk voor Schumacher: "Het was destijds een grote
focus om aanwezig te zijn bij F1-evenementen. Dit was dus de enige
mogelijkheid om te racen en het te combineren met de Formule 1." Nu
Alpine definitief afscheid gaat nemen van Esteban Ocon, wordt de
naam van Schumacher steeds vaker genoemd als potentiële opvolger
van de Fransman. Volgens Schumacher hangt een tweede kans in de
Formule 1 vooral van zijn eigen houding af: "Vertrouwen is punt
één, maar hoop is iets anders. Op dit moment doe ik mijn werk op de
plekken waar ik het zelf in de hand heb, want een Formule 1-zitje
bemachtigen is iets wat buiten mijn macht ligt." Mocht een
F1-stoeltje niet lukken, is een volgend seizoen in het WEC een
optie voor Schumacher? Zo ver wil de Duitser nog niet denken.
Sterker nog, hij heeft nog helemaal geen alternatief: "Ik zal daar
wel over nadenken als het daar tijd voor is. We zitten nog niet op
de helft van het F1-seizoen, dus het is nog een beetje vroeg voor
mij om aan een plan B te denken."
verwachtingen hooggespannen. De Duitser was immers kampioen
geworden in de Formule 3 én de Formule 2 en draagt natuurlijk die o
zo bekende achternaam. Als zoon van de legendarische Michael
Schumacher leek een schitterende toekomst in de Formule 1 voor de
hand te liggen. Het liep echter compleet anders. Zijn avontuur bij
Haas werd er een van crashes, tirades van teambaas Guenther Steiner
en een hoop chagrijn. Eind 2022 had Haas er genoeg van en werd
Schumacher de deur gewezen. Mercedes nam de jonge Duitser onder
haar hoede, maar het leidde niet tot een terugkeer in de Formule 1.
Na één jaar aan de zijlijn toe te hebben gekeken keert Schumacher
dit jaar in ieder geval wel terug in een raceauto. Met Alpine
strijdt hij in de hypercar-klasse van het WEC. Dit weekend maakt
hij zijn debuut in de iconische 24 uur van Le Mans. Toch blijft er
voor Schumacher maar één doel over: terugkeren in de Formule 1. Hij
vertelt bij Motorsport.com over zijn toekomstplannen en hoe zijn
avontuur in het WEC hier aan bij kan dragen: "Dit stelt me in staat
om er met een volledige open geest in te gaan zonder te veel van
mijn egoïsme, dat ik in de Formule 1 nog had, met me mee te nemen."
Schumacher doelt in deze op het feit dat je in het WEC nauw samen
moet werken met twee andere coureurs. Volgens Schumacher gaat dat
samenwerken dan ook erg goed bij Alpine: "Ik wil slagen en het is
dus dat het hele team in dezelfde richting pusht. Dat is ook wat we
doen. Gelukkig heb ik twee ervaren teamgenoten die me soms, als ik
iets te egoïstisch bezig ben, even terug op mijn plaats zetten en
zeggen: 'Oké, denk er eens op deze manier over'. Dat helpt echt."
Nog geen plan B Toch blijft dat egoïsme voor Schumacher iets wat
hij niet volledig los wil laten. Volgens de Duitser heb je dat
namelijk nodig als je in de Formule 1 wilt slagen, iets wat hij nog
niet uit zijn hoofd heeft gezet: "Dat is ook iets wat we niet
moeten vergeten. Ik probeer nog steeds om terug te keren in de
Formule 1. Dat blijft een groot doel voor mij en het is iets wat ik
niet compleet opzij ga schuiven." "Voor mij was de keuze voor het
WEC grotendeels gebaseerd op het behouden van mijn functie als
reservecoureur in de Formule 1, om zo dus de connecties met
F1-teams te behouden," zo verklaart Schumacher zijn keuze voor de
hypercar-klasse van het WEC. Het feit dat dit kampioenschap vooral
in Europa racet en 'maar' acht races kent, maakte het kampioenschap
extra aantrekkelijk voor Schumacher: "Het was destijds een grote
focus om aanwezig te zijn bij F1-evenementen. Dit was dus de enige
mogelijkheid om te racen en het te combineren met de Formule 1." Nu
Alpine definitief afscheid gaat nemen van Esteban Ocon, wordt de
naam van Schumacher steeds vaker genoemd als potentiële opvolger
van de Fransman. Volgens Schumacher hangt een tweede kans in de
Formule 1 vooral van zijn eigen houding af: "Vertrouwen is punt
één, maar hoop is iets anders. Op dit moment doe ik mijn werk op de
plekken waar ik het zelf in de hand heb, want een Formule 1-zitje
bemachtigen is iets wat buiten mijn macht ligt." Mocht een
F1-stoeltje niet lukken, is een volgend seizoen in het WEC een
optie voor Schumacher? Zo ver wil de Duitser nog niet denken.
Sterker nog, hij heeft nog helemaal geen alternatief: "Ik zal daar
wel over nadenken als het daar tijd voor is. We zitten nog niet op
de helft van het F1-seizoen, dus het is nog een beetje vroeg voor
mij om aan een plan B te denken."
