Nederlanders kennen tegenvallende start in 24 uur van Le Mans
De teams in de Hypercar-klasse begonnen met een spannend gevecht
aan de 24 uur van Le Mans. De beide bolides van Ferrari AF Corse
begonnen zelfs ontzettend goed aan de race, want Nicklas Nielsen
(auto #50) en Antonio Giovinazzi (auto #51) hadden niet lang nodig
om de eerste twee posities over te nemen van Porsche Penske
Motorsport (auto #6) en Cadillac Racing (auto #3). Een slimme
strategie leverde de beide bolides een ruime voorsprong op na de
eerste regenbui, al is daar inmiddels het één en ander aan
veranderd. Het vroege terugvallen van de Cadillac-bolide was
slecht nieuws voor Renger van der Zande, want het team van de
Nederlander zal een grote achterstand goed moeten maken de komende
twintig uur. Het team rijdt op dit moment op de dertiende plek en
is daarmee dus flink teruggevallen ten opzichte van die tweede
startpositie, maar Van der Zande is zelf nog niet begonnen aan een
stint. Ook Nyck de Vries heeft een lastige start achter de rug, al
ontstonden de problemen voor de Toyota Gazoo Racing-bolide (auto
#7) al voor de start van de race. Tijdens de warm-up ronde knalde
de Nederlander achterop een voorganger en zijn 23e startpositie
hielp ook niet mee. De Vries nam als eerste plaats achter het stuur
en leek nog even aan een opmars te beginnen, maar de Nederlander
wist nog niet echt vruchten af te werpen. Toch rijdt het team van
De Vries na vier uur op een keurige derde positie. Tot slot kende
Robin Frijns toch wel de meest tegenvallende start van alle
deelnemende Nederlanders. Na ruim twee uur kwam de coureur van BMW
M Team WRT (auto #20) met een flinke klapper in de muur terecht ,
waardoor hij flinke schade opliep. Frijns kon gelukkig op eigen
kracht terug naar de pitstraat rijden, maar de nodige
reparatiewerkzaamheden waren nodig om de auto weer terug de baan op
te sturen. Na vier uur zit Frijns zelf nog achter het stuur, al
bevindt hij zich wel op de laatste plek in de Hypercar-klasse.
Tussenstand Hypercar-klasse na vier uur racen: AF Corse, auto #83
Ferrari AF Corse, auto #50 Porsche Penske Motorsport, auto #5 LMP2
Ook de Nederlanders in de LMP2-klasse hebben het niet makkelijk, al
bleef de echte pech hen tot dusver nog bespaard. De nodige pitstops
gooiden natuurlijk roet in het eten en dat geldt ook voor de
LMP2-coureurs. Bent Viscaal begon vanaf de twaalfde startpositie
met een keurige stint aan de race, maar na vier uur racen rijdt de
Proton Competition-bolide (auto #9) op de zevende plek. IDEC Sport
(auto #28), het team van Job van Uitert, ging als tweede van start,
maar is in de eerste vier uur ook ver teruggevallen. Inmiddels
rijdt het team van Van Uitert op de achtste positie. Ook Nicky
Catsburg, uitkomend voor het team van Crowdstrike Racing By APR
(auto #45), gaat nog een lastige twintig uur tegemoet. De
Nederlander zat na vier uur zelf achter het stuur, maar reed op een
eenzame veertiende plek rond. Één voordeel is wel dat het team
vanaf de laatste startpositie is begonnen aan de race, dus er
worden wel stappen gezet door het Portugese team. Tussenstand
LMP2-klasse na vier uur racen: Vector Sport, auto #10 COOL Racing,
auto #37 AF Corse, auto #183 LMGT3 In de LMGT3-klasse doen de
Nederlandse deelnemers het een stuk beter, in ieder geval in
vergelijking met hun concullega's in de andere klassen. De JMW
Motorsport-bolide (auto #66) van Larry ten Voorde rijdt momenteel
op de derde positie en is dus geen posities verloren de afgelopen
vier uur. De Manthey EMA-bolide (auto #91) van Morris Schuring
rijdt zelfs op de eerste plek in de LMGT3-klasse, dus daar loopt
alles nog op rolletjes. Tussenstand LMGT3-klasse na vier uur
racen: Manthey EMA, auto #91 Team WRT, auto #46 JMW Motorsport,
auto #66
aan de 24 uur van Le Mans. De beide bolides van Ferrari AF Corse
begonnen zelfs ontzettend goed aan de race, want Nicklas Nielsen
(auto #50) en Antonio Giovinazzi (auto #51) hadden niet lang nodig
om de eerste twee posities over te nemen van Porsche Penske
Motorsport (auto #6) en Cadillac Racing (auto #3). Een slimme
strategie leverde de beide bolides een ruime voorsprong op na de
eerste regenbui, al is daar inmiddels het één en ander aan
veranderd. Het vroege terugvallen van de Cadillac-bolide was
slecht nieuws voor Renger van der Zande, want het team van de
Nederlander zal een grote achterstand goed moeten maken de komende
twintig uur. Het team rijdt op dit moment op de dertiende plek en
is daarmee dus flink teruggevallen ten opzichte van die tweede
startpositie, maar Van der Zande is zelf nog niet begonnen aan een
stint. Ook Nyck de Vries heeft een lastige start achter de rug, al
ontstonden de problemen voor de Toyota Gazoo Racing-bolide (auto
#7) al voor de start van de race. Tijdens de warm-up ronde knalde
de Nederlander achterop een voorganger en zijn 23e startpositie
hielp ook niet mee. De Vries nam als eerste plaats achter het stuur
en leek nog even aan een opmars te beginnen, maar de Nederlander
wist nog niet echt vruchten af te werpen. Toch rijdt het team van
De Vries na vier uur op een keurige derde positie. Tot slot kende
Robin Frijns toch wel de meest tegenvallende start van alle
deelnemende Nederlanders. Na ruim twee uur kwam de coureur van BMW
M Team WRT (auto #20) met een flinke klapper in de muur terecht ,
waardoor hij flinke schade opliep. Frijns kon gelukkig op eigen
kracht terug naar de pitstraat rijden, maar de nodige
reparatiewerkzaamheden waren nodig om de auto weer terug de baan op
te sturen. Na vier uur zit Frijns zelf nog achter het stuur, al
bevindt hij zich wel op de laatste plek in de Hypercar-klasse.
Tussenstand Hypercar-klasse na vier uur racen: AF Corse, auto #83
Ferrari AF Corse, auto #50 Porsche Penske Motorsport, auto #5 LMP2
Ook de Nederlanders in de LMP2-klasse hebben het niet makkelijk, al
bleef de echte pech hen tot dusver nog bespaard. De nodige pitstops
gooiden natuurlijk roet in het eten en dat geldt ook voor de
LMP2-coureurs. Bent Viscaal begon vanaf de twaalfde startpositie
met een keurige stint aan de race, maar na vier uur racen rijdt de
Proton Competition-bolide (auto #9) op de zevende plek. IDEC Sport
(auto #28), het team van Job van Uitert, ging als tweede van start,
maar is in de eerste vier uur ook ver teruggevallen. Inmiddels
rijdt het team van Van Uitert op de achtste positie. Ook Nicky
Catsburg, uitkomend voor het team van Crowdstrike Racing By APR
(auto #45), gaat nog een lastige twintig uur tegemoet. De
Nederlander zat na vier uur zelf achter het stuur, maar reed op een
eenzame veertiende plek rond. Één voordeel is wel dat het team
vanaf de laatste startpositie is begonnen aan de race, dus er
worden wel stappen gezet door het Portugese team. Tussenstand
LMP2-klasse na vier uur racen: Vector Sport, auto #10 COOL Racing,
auto #37 AF Corse, auto #183 LMGT3 In de LMGT3-klasse doen de
Nederlandse deelnemers het een stuk beter, in ieder geval in
vergelijking met hun concullega's in de andere klassen. De JMW
Motorsport-bolide (auto #66) van Larry ten Voorde rijdt momenteel
op de derde positie en is dus geen posities verloren de afgelopen
vier uur. De Manthey EMA-bolide (auto #91) van Morris Schuring
rijdt zelfs op de eerste plek in de LMGT3-klasse, dus daar loopt
alles nog op rolletjes. Tussenstand LMGT3-klasse na vier uur
racen: Manthey EMA, auto #91 Team WRT, auto #46 JMW Motorsport,
auto #66
