Ferrari wint heerlijke 24 uur Le Mans, ook veel Nederlands succes

Ferrari heeft de 24 uur van Le Mans gewonnen. Het is de tweede zege
op een rij voor het Italiaanse merk, nadat het vorig jaar ook al
won in Le Mans. Waar vorig jaar de nummer 50-auto van Ferrari wist
te zegevieren, is nu de andere Ferrari de gelukkige. Het werd een
uitputtingsslag, met vrij veel onderbrekingen, maar geen grote
gaten. Vooral het weer en de vele crashes zorgde ervoor dat het
veld vrij dicht bij elkaar bleef en er dus een schitterend gevecht
losbrak tussen verschillende merken.  De teams in de
Hypercar-klasse lieten er meteen geen gras over groeien. Nadat
Porsche en Cadillac vanaf de eerste twee posities mochten starten,
waren het de Ferrari's die al vroeg de leiding overnamen. Nyck de
Vries en zijn Toyota teamgenoten kwamen vooral tijdens de
wisselende omstandigheden naar voren. Toch waren het opnieuw de
Ferrari's die in de drogere omstandigheden de snelste waren. Tegen
het einde van de wedstrijd werd het steeds duidelijker dat het
gevecht ging tussen Ferrari en Toyota. Dat gevecht werd er
uiteindelijk een tussen de Ferrari met nummer 50 en de Toyota met
nummer 7. Die laatste, met de teamgenoot van Nyck de Vries achter
het stuur, had de betere strategie, maar wist uiteindelijk niet
meer de aanval in te zetten bij de Ferrari van Antonio Fuoco,
Miguel Molina en Nicklas Nielsen. De Italianen moesten diep gaan en
eindigde de race met slechts 2%(!) brandstof. Het is de tweede
overwinning van Ferrari op een rij sinds het terugkeerde op Le
Mans. Vele crashes en regen Ook dit jaar stond de race bol van
spectaculaire momenten. Vooral tijdens de nachtelijke fase van de
wedstrijd, was er lange tijd een neutralisatie, vanwege
verschillende incidenten. Zo moest er op meerdere stukken van het
circuit stukken vangrail vervangen worden en liep er op een gegeven
moment een hond op de baan. Dit oponthoudt was vooral funest voor
de Ferrari's aan de kop van het veld, want zij reden ronde lang
rondt op slicks, terwijl de baan overduidelijk te nat was.  En ook
dit jaar waren er weer een hoop crashes. De een nog vreemder dan de
andere. Vooral op zondagochtend wisten een hoop coureurs hun auto
niet op de baan te houden. Het zorgde voor een lange safety
car-periode én full corse yellow, nadat twee Cadillac's én een
LMGT3 Aston Martin achter elkaar de muur raakte. Vooral de crash
van de Aston Martin was een flinke, waardoor de race
geneutraliseerd werd . De Nederlanders Maar hoe deden de
Nederlanders het dan? Vooral in de 'beginfase' van de wedstrijd was
het alleen maar kommer en kwel voor onze landgenoten. Nyck de Vries
en Robin Frijns hingen een beetje in het middenveld bij de
hypercars, terwijl Renger van der Zande met de Cadillac steeds meer
en meer de aansluiting verloor met de kop van het veld. Ook in de
overige klasses waren de Nederlanders niet succesvol in de
openinsfase. Bent Viscaal en Nicky Catsburg moesten al snel opgeven
in de LMP2-klasse en ook Larry ten Voorde in de LMGT3 zag zijn auto
uitvallen. Maar zodra de nacht viel over de Franse stad, veranderde
alles. Want in de wisselende omstandigheden kwam Toyota bij de
hypercars opeens boven drijven. De auto met startnummer 7, en met
Nyck de Vries achter het stuur, maakte een enorme opmars en deed
opeens mee om de overwinning. Ook in de LMP2 en LMGT3 was er kans
op een Nederlands zege met respectievelijk Job van Uitert en Morris
Schuring. Beide heren gingen lange tijd aan de leiding van hun
eigen klasse.

Top Headlines

Oudere Top Headlines