Norris doet boekje open over mentale impact van eerste F1-overwinning
Tijdens de Grand Prix van Miami was het dan eindelijk zover: Lando
Norris won de eerste Formule 1-race van zijn carrière. Hij
profiteerde van de timing van de safety car en was Max Verstappen
te slim af door op het juiste moment een pitstop te maken. Hij reed
in rap tempo weg bij de Nederlander, op weg naar zijn eerste zege.
Zo'n eerste overwinning zou naar verluidt een grote verandering
teweeg brengen in de mindset van coureurs, maar daar kijkt Norris
toch anders naar. De McLaren-coureur heeft niet het idee dat zijn
aanpak er heel anders uit ziet na die eerste overwinning, terwijl
vaak beweerd wordt dat het makkelijker zou zijn om nog meer te
winnen na die eerste doorbraak. Norris had zijn overwinning in
Miami deels te danken aan de updates die McLaren dat weekend
introduceerden. Daardoor kon de Brit optimaal profiteren van het
vernieuwde pakket, wat zelfs in de weken die volgden een groot
effect hadden op de vorm van het team. Norris legt tegenover onder
meer RacingNews365 uit dat zijn mindset hetzelfde is gebleven, maar
dat hij die nu toe kan passen op een ander gevecht. "Mijn mindset
is nog hetzelfde, hoor! Eigenlijk is er niet veel veranderd sinds
die overwinning, want ik heb hard mijn best gedaan om alles
hetzelfde te houden. Ik denk dat je, zodra je te veel probeert te
veranderen, de druk of zenuwen waarschijnlijk begint te voelen.
Maar ik doe nog altijd hetzelfde: ik rijd mijn rondjes, kijk naar
de data en probeer alsmaar sneller te worden. Daar verandert niets
aan, want je strijdt altijd om een betere positie." De
McLaren-coureur kan zelf niet zo goed begrijpen waarom die eerste
overwinning veel zou moeten veranderen aan de manier waarop hij
zijn race rijdt. "Het zal vast gepaard gaan met zenuwen of een
grotere druk op je schouders, vooral als je tijdens de kwalificatie
het snelste rondje wil rijden of iets in die richting. Maar
tegelijkertijd verandert zou het niet heel veel moeten veranderen,
toch?" Proberen het verschil te vinden Ook Norris weet namelijk als
geen ander dat McLaren de afgelopen jaren hard gewerkt heeft om
weer mee te strijden in de voorhoede van het veld. Die pogingen
waren uitermate succesvol en dus volgden Ferrari en Mercedes het
voorbeeld van de Britse renstal. Red Bull Racing moet daardoor
steeds vaker in hun spiegels kijken, want de concurrentie kan de
Oostenrijkse renstal steeds vaker uitdagen. De kans is groot dat
Red Bull nog een voorsprong in handen heeft op de meeste circuits,
maar het verschil met de concurrentie is ongetwijfeld kleiner
geworden. De races worden daardoor ook steeds spannender en dat
heeft wél een positief effect op Norris. Het vechten om een
podiumplek of zelfs overwinning maakt hem nog enthousiaster dan
voorheen. "Ik denk dat ik gewoon probeer mezelf zo goed mogelijk te
positioneren, want het gevoel dat ik in de auto heb is heel erg
belangrijk. Ik moet vertrouwen hebben in de auto en niet te veel
nadenken." "Maar het geeft hoe dan ook een beter gevoel als je weet
dat je kan strijden om een podiumplek of zege. Ik denk wel dat het
veld dichter bij elkaar ligt nu en dat zorgt natuurlijk voor meer
motivatie. Dat brengt natuurlijk veel met zich mee... Je probeert
telkens die extra duizendste van een seconde uit je auto te persen,
want op dat moment kan dat het verschil maken. Dat kan het verschil
worden tussen een vijfde plek of een overwinning."
Norris won de eerste Formule 1-race van zijn carrière. Hij
profiteerde van de timing van de safety car en was Max Verstappen
te slim af door op het juiste moment een pitstop te maken. Hij reed
in rap tempo weg bij de Nederlander, op weg naar zijn eerste zege.
Zo'n eerste overwinning zou naar verluidt een grote verandering
teweeg brengen in de mindset van coureurs, maar daar kijkt Norris
toch anders naar. De McLaren-coureur heeft niet het idee dat zijn
aanpak er heel anders uit ziet na die eerste overwinning, terwijl
vaak beweerd wordt dat het makkelijker zou zijn om nog meer te
winnen na die eerste doorbraak. Norris had zijn overwinning in
Miami deels te danken aan de updates die McLaren dat weekend
introduceerden. Daardoor kon de Brit optimaal profiteren van het
vernieuwde pakket, wat zelfs in de weken die volgden een groot
effect hadden op de vorm van het team. Norris legt tegenover onder
meer RacingNews365 uit dat zijn mindset hetzelfde is gebleven, maar
dat hij die nu toe kan passen op een ander gevecht. "Mijn mindset
is nog hetzelfde, hoor! Eigenlijk is er niet veel veranderd sinds
die overwinning, want ik heb hard mijn best gedaan om alles
hetzelfde te houden. Ik denk dat je, zodra je te veel probeert te
veranderen, de druk of zenuwen waarschijnlijk begint te voelen.
Maar ik doe nog altijd hetzelfde: ik rijd mijn rondjes, kijk naar
de data en probeer alsmaar sneller te worden. Daar verandert niets
aan, want je strijdt altijd om een betere positie." De
McLaren-coureur kan zelf niet zo goed begrijpen waarom die eerste
overwinning veel zou moeten veranderen aan de manier waarop hij
zijn race rijdt. "Het zal vast gepaard gaan met zenuwen of een
grotere druk op je schouders, vooral als je tijdens de kwalificatie
het snelste rondje wil rijden of iets in die richting. Maar
tegelijkertijd verandert zou het niet heel veel moeten veranderen,
toch?" Proberen het verschil te vinden Ook Norris weet namelijk als
geen ander dat McLaren de afgelopen jaren hard gewerkt heeft om
weer mee te strijden in de voorhoede van het veld. Die pogingen
waren uitermate succesvol en dus volgden Ferrari en Mercedes het
voorbeeld van de Britse renstal. Red Bull Racing moet daardoor
steeds vaker in hun spiegels kijken, want de concurrentie kan de
Oostenrijkse renstal steeds vaker uitdagen. De kans is groot dat
Red Bull nog een voorsprong in handen heeft op de meeste circuits,
maar het verschil met de concurrentie is ongetwijfeld kleiner
geworden. De races worden daardoor ook steeds spannender en dat
heeft wél een positief effect op Norris. Het vechten om een
podiumplek of zelfs overwinning maakt hem nog enthousiaster dan
voorheen. "Ik denk dat ik gewoon probeer mezelf zo goed mogelijk te
positioneren, want het gevoel dat ik in de auto heb is heel erg
belangrijk. Ik moet vertrouwen hebben in de auto en niet te veel
nadenken." "Maar het geeft hoe dan ook een beter gevoel als je weet
dat je kan strijden om een podiumplek of zege. Ik denk wel dat het
veld dichter bij elkaar ligt nu en dat zorgt natuurlijk voor meer
motivatie. Dat brengt natuurlijk veel met zich mee... Je probeert
telkens die extra duizendste van een seconde uit je auto te persen,
want op dat moment kan dat het verschil maken. Dat kan het verschil
worden tussen een vijfde plek of een overwinning."
