‘Renault overweegt te stoppen als F1-motorleverancier’
Renault/Alpine overweegt zich terug te trekken als motorleverancier
in de Formule 1, heeft RacingNews365 begrepen van diverse bronnen.
Om er zeker van te zijn dat het F1-team in 2026 wel gewoon in actie
kan komen, heeft men gesprekken gevoerd met andere
motorleveranciers. De verwachting is dat een van de overige
leveranciers tot een overeenkomst kan komen met het huidige
F1-team, mocht Renault/Alpine definitief besluiten om het
motorproject van 2026 stil te zetten. Dan gaan de reglementen flink
op de schop. De Franse autofabrikant zou niet verder willen gaan
met de ontwikkeling van de 2026-motor omdat de kosten te hoog
oplopen. Als het project in de komende maanden beëindigd wordt, kan
het merk veel kosten besparen. Het laat zien hoe duur de bouw van
de nieuwe motor is. Waarschijnlijk heeft de stap geen gevolgen voor
het personeel op de desbetreffende afdeling, vooral omdat ze
ingezet kunnen worden voor andere motorprojecten binnen het grote
Renault-concern. Daarnaast probeert men intern nog altijd een
oplossing te vinden, zodat de F1-motorenafdeling wel in leven kan
houden. Alpine geeft geen commentaar op vragen van RacingNews365 .
Teleurstelling voor de Formule 1 Voor de Formule 1 zou het een
grote teleurstelling zijn als Renault/Alpine geen motoren meer zou
leveren vanaf 2026. Met de toetreding van Audi en Red Bull
Powertrains/Ford kwam het aantal leveranciers namelijk uit op zes.
Dat aantal wordt nu dus hoogstwaarschijnlijk teruggebracht naar
vijf. Nog steeds een mooi aantal, maar het betekent ook dat de
helft van de teams niet met een eigen motor zal rijden. Alleen als
General Motors in 2028 toetreedt tot de Formule 1, is het
percentage van 50% verleden tijd. Voor de Formule 1 zou dat
belangrijk zijn, aangezien de klasse dan laat zien dat je als
motorleverancier juist hier actief wil zijn. Voorlopig zijn er geen
twijfels over de toekomst van Alpine in de Formule 1. Mocht het
merk besluiten om het motorproject stop te zetten, staan er
kandidaten klaar om vanaf 2026 een motor te leveren. Belangrijke
kandidaten lijken in dat geval Honda en Audi te zijn, mede omdat
zij vanaf 2026 maar aan één team motoren leveren. Wel begint Audi
aan een gloednieuw project en is het niet zeker dat zij gelijk een
klantenteam aan zich willen binden. Ook Ferrari, Mercedes en Red
Bull Powertrains zijn in theorie opties. De kans op een deal met
RB-Powertrains lijkt echter niet groot te zijn, want zij zouden
zich met Ford ook eerst op zichzelf willen richten. Ferrari
verliest met Sauber een klantenteam en vormt daardoor ook een
ideale kandidaat voor Alpine, aangezien de Italianen in het
verleden hebben aangegeven graag met drie teams samen te willen
werken. Motorleveranciers mogen namelijk aan maximaal drie teams
een motor verkopen, liet de FIA aan RacingNews365 weten. Alleen
Mercedes zit aan dat maximum en moest dispensatie krijgen om Alpine
van een motor te voorzien. Voor nu is het vooral de vraag onder
welke naam het team verder zal gaan. Blijft het Alpine heten
terwijl ze met een motor van een andere autofabrikant racen? Het
lijkt misschien niet de meest logische combinatie, maar een
desbetreffend scenario is zeker niet uitgesloten. De afgelopen
maanden gingen er ook al geruchten rond dat Alpine wellicht
overgenomen zou worden. Mocht het team daadwerkelijk verkocht
worden, is het niet uitgesloten dat het team onder een andere naam
verder zal gaan in de koningsklasse van de autosport. Voor nu
liggen echter alle opties nog op tafel en hoopt Alpine nog altijd
dat ze intern tot een oplossing kunnen komen. Dit kan het merk
bijvoorbeeld doen door de F1-motorafdeling deels te verkopen aan
een koper of partner. In de komende weken zullen de Fransen dan ook
een cruciale beslissing moeten nemen over de toekomst.
in de Formule 1, heeft RacingNews365 begrepen van diverse bronnen.
Om er zeker van te zijn dat het F1-team in 2026 wel gewoon in actie
kan komen, heeft men gesprekken gevoerd met andere
motorleveranciers. De verwachting is dat een van de overige
leveranciers tot een overeenkomst kan komen met het huidige
F1-team, mocht Renault/Alpine definitief besluiten om het
motorproject van 2026 stil te zetten. Dan gaan de reglementen flink
op de schop. De Franse autofabrikant zou niet verder willen gaan
met de ontwikkeling van de 2026-motor omdat de kosten te hoog
oplopen. Als het project in de komende maanden beëindigd wordt, kan
het merk veel kosten besparen. Het laat zien hoe duur de bouw van
de nieuwe motor is. Waarschijnlijk heeft de stap geen gevolgen voor
het personeel op de desbetreffende afdeling, vooral omdat ze
ingezet kunnen worden voor andere motorprojecten binnen het grote
Renault-concern. Daarnaast probeert men intern nog altijd een
oplossing te vinden, zodat de F1-motorenafdeling wel in leven kan
houden. Alpine geeft geen commentaar op vragen van RacingNews365 .
Teleurstelling voor de Formule 1 Voor de Formule 1 zou het een
grote teleurstelling zijn als Renault/Alpine geen motoren meer zou
leveren vanaf 2026. Met de toetreding van Audi en Red Bull
Powertrains/Ford kwam het aantal leveranciers namelijk uit op zes.
Dat aantal wordt nu dus hoogstwaarschijnlijk teruggebracht naar
vijf. Nog steeds een mooi aantal, maar het betekent ook dat de
helft van de teams niet met een eigen motor zal rijden. Alleen als
General Motors in 2028 toetreedt tot de Formule 1, is het
percentage van 50% verleden tijd. Voor de Formule 1 zou dat
belangrijk zijn, aangezien de klasse dan laat zien dat je als
motorleverancier juist hier actief wil zijn. Voorlopig zijn er geen
twijfels over de toekomst van Alpine in de Formule 1. Mocht het
merk besluiten om het motorproject stop te zetten, staan er
kandidaten klaar om vanaf 2026 een motor te leveren. Belangrijke
kandidaten lijken in dat geval Honda en Audi te zijn, mede omdat
zij vanaf 2026 maar aan één team motoren leveren. Wel begint Audi
aan een gloednieuw project en is het niet zeker dat zij gelijk een
klantenteam aan zich willen binden. Ook Ferrari, Mercedes en Red
Bull Powertrains zijn in theorie opties. De kans op een deal met
RB-Powertrains lijkt echter niet groot te zijn, want zij zouden
zich met Ford ook eerst op zichzelf willen richten. Ferrari
verliest met Sauber een klantenteam en vormt daardoor ook een
ideale kandidaat voor Alpine, aangezien de Italianen in het
verleden hebben aangegeven graag met drie teams samen te willen
werken. Motorleveranciers mogen namelijk aan maximaal drie teams
een motor verkopen, liet de FIA aan RacingNews365 weten. Alleen
Mercedes zit aan dat maximum en moest dispensatie krijgen om Alpine
van een motor te voorzien. Voor nu is het vooral de vraag onder
welke naam het team verder zal gaan. Blijft het Alpine heten
terwijl ze met een motor van een andere autofabrikant racen? Het
lijkt misschien niet de meest logische combinatie, maar een
desbetreffend scenario is zeker niet uitgesloten. De afgelopen
maanden gingen er ook al geruchten rond dat Alpine wellicht
overgenomen zou worden. Mocht het team daadwerkelijk verkocht
worden, is het niet uitgesloten dat het team onder een andere naam
verder zal gaan in de koningsklasse van de autosport. Voor nu
liggen echter alle opties nog op tafel en hoopt Alpine nog altijd
dat ze intern tot een oplossing kunnen komen. Dit kan het merk
bijvoorbeeld doen door de F1-motorafdeling deels te verkopen aan
een koper of partner. In de komende weken zullen de Fransen dan ook
een cruciale beslissing moeten nemen over de toekomst.
