FIA wilde eigenlijk dunnere banden in 2026: "Waren te nerveus"
In 2026 gaan de reglementen van de Formule 1 op de schop . Om onder
meer gewicht te besparen worden de banden iets smaller. De in 2022
geïntroduceerde 18-inch banden worden behouden, maar de breedte van
de voorbanden is met 25 mm verminderd en die van de achterbanden
met 30 mm. Dit levert slechts een minimaal verlies van grip op. De
FIA had echter graag gezien dat de banden nog smaller werden, maar
durfde dit toch niet aan. Jan Monchaux, technisch directeur bij de
FIA wat betreft de eenzitters legt uit waarom. "We willen niet dat
de banden al vroeg in 2026 een bron van zorg zijn. De nieuwe
motoren lijken, vooral in de tractiefase, een enorme hoeveelheid
vermogen te hebben. We waren gewoon een beetje nerveus om voor veel
kleinere banden te gaan. Op een gegeven moment waren er discussies
om naar banden van 16 inch te gaan wat zou kunnen leiden tot
oververhittingsproblemen. Dat zou dan het enige onderwerp worden
waar mensen en teams over praten bij de start van 2026. De banden
zijn dus minder smal dan we allemaal hadden gehoopt." "We wilden
echter niet te veel afwijken van wat we al kennen en waar we op dit
moment vrij tevreden over zijn. We hebben al genoeg veranderingen
in 2026 met de motor, het chassis en ook de aerodynamica-regels,
dat we het niet de juiste keuze vonden om nog een eventueel risico
te nemen met de banden."
meer gewicht te besparen worden de banden iets smaller. De in 2022
geïntroduceerde 18-inch banden worden behouden, maar de breedte van
de voorbanden is met 25 mm verminderd en die van de achterbanden
met 30 mm. Dit levert slechts een minimaal verlies van grip op. De
FIA had echter graag gezien dat de banden nog smaller werden, maar
durfde dit toch niet aan. Jan Monchaux, technisch directeur bij de
FIA wat betreft de eenzitters legt uit waarom. "We willen niet dat
de banden al vroeg in 2026 een bron van zorg zijn. De nieuwe
motoren lijken, vooral in de tractiefase, een enorme hoeveelheid
vermogen te hebben. We waren gewoon een beetje nerveus om voor veel
kleinere banden te gaan. Op een gegeven moment waren er discussies
om naar banden van 16 inch te gaan wat zou kunnen leiden tot
oververhittingsproblemen. Dat zou dan het enige onderwerp worden
waar mensen en teams over praten bij de start van 2026. De banden
zijn dus minder smal dan we allemaal hadden gehoopt." "We wilden
echter niet te veel afwijken van wat we al kennen en waar we op dit
moment vrij tevreden over zijn. We hebben al genoeg veranderingen
in 2026 met de motor, het chassis en ook de aerodynamica-regels,
dat we het niet de juiste keuze vonden om nog een eventueel risico
te nemen met de banden."
