Vowles ziet F2 naderen met nieuwe F1-regels: "Fundamentele mismatch"

De FIA onthulde de nieuwe chassisregels voorafgaand aan de Grand
Prix van Canada. Deze regels omvatten de veelbesproken X- en
Z-modus, waarmee actieve aerodynamica wordt toegepast op zowel de
voorvleugel als de achterkant van de auto. Hoewel dit noodzakelijk
is vanwege de nieuwe regels voor de motoren, hoopt men dat deze
aanpak de topsnelheden beschermt. Want die krijgen een flinke klap
door de toename van hybride vermogen in de motorregels.
Tegelijkertijd moeten de nieuwe reglementen de benodigde downforce
behouden om zo de bochtensnelheden te handhaven.  Er wordt echter
gevreesd dat de algehele richting tot een drastische verhoging van
de rondetijden zal leiden, waardoor F1 zal afglijden naar het
niveau van andere series, zoals Super Formula, IndyCar en zelfs de
Formule 2. Het is iets waar al eerder kritisch over gesproken werd,
zo ook door de teambaas van Williams, James Vowles. Hij is bang dat
de Formule 1, vanaf 2026 haar status als koningsklasse verliest.
"Het is van groot belang dat we nog steeds de toonaangevende serie
in de autosport zijn", zo vertelt Vowles aan de media, waaronder
RacingNews365 , wanneer hij wordt gevraagd hoe belangrijk het is
dat F1 de koningsklasse van de autosport blijft. "Zo zie ik ons.
Wij zijn het topje van de ijsberg. En daarom moeten we ervoor
zorgen dat we onze prestaties en snelheid kunnen handhaven. En op
dit moment denk ik dat Andrea (Stella, teambaas van McLaren, die
zei dat de nieuwe auto's op dit moment te langzaam zullen zijn in
de bochten en te snel op de rechte stukken) het goed heeft
samengevat. Er is sprake van een fundamentele mismatch." Vertrouwen
in oplossing Toch is er weinig echte bezorgdheid dat de Formule 1
uiteindelijk langzamer zal zijn dan F2, en de FIA gaf al aan open
te staan voor het aanpassen van de reglementen . Toch zullen de
teams moeten samenwerken om de reeds bevestigde regels nog te
veranderen. Op dit moment lijkt het er op dat het gat tussen de
Formule 1 en Formule 2 slechts luttele secondes wordt, iets wat
voor Vowles te weinig is. Toch heeft de Brit er nog steeds
vertrouwen in dat er een 'betere oplossing' komt. "Het verschil in
prestaties met een F2-auto kan slechts enkele seconden bedragen. En
dat begint een beetje krap te worden, vooral als je het vergelijkt
met de andere series in de wereld die je hebt genoemd (Super
Formula en IndyCar)," zo legt hij uit. "Maar zoals Andrea al zei,
zijn dit ontwerpregels. En deze week nog zijn er twee wijzigingen
doorgevoerd die behoorlijk wat downforce hebben weggenomen. Ik heb
er alle vertrouwen in dat we tot een betere oplossing zullen komen.
Het is niet zo dat we er zo ver vanaf zijn. Er is alleen wel wat
meer werk voor nodig."

Top Headlines

Oudere Top Headlines