Waarom de concurrentie Verstappen tot favoriet bombardeert in Spanje

Na het Grand Prix-weekend in Canada was de concurrentie van Red
Bull eensgezind: Max Verstappen en Sergio Perez zouden er weer
staan in Spanje. Oké, Verstappen won de Grand Prix van
Emilia-Romagna en Canada, maar echt overtuigend ging dat allemaal
niet. De fantastische start van het seizoen, Verstappen won
dominant in Bahrein, Saoedi-Arabië, Japan en China, verdween wel
een beetje naar de achtergrond vanaf het moment dat McLaren en
Ferrari grote updates meenamen en Verstappen het vuur aan de
schenen begonnen te leggen. Sterker nog, Verstappen werd in Miami
en Monaco verslagen door Lando Norris en Charles Leclerc. De RB20
presteert niet naar behoren op hobbels en kerbstones, met een
mindere snelheid tot gevolg. Verstappen sprak in Monaco zelfs van
een fundamenteel probleem aan de auto en temperde de verwachtingen
rond een snelle oplossing. De concurrentie rook daarom bloed. En
toch bombardeerden vooral Carlos Sainz en Charles Leclerc
Verstappen weer tot favoriet voor de Grand Prix van Spanje. Leclerc
zei bijvoorbeeld het volgende: "We hebben drie races, inclusief
Canada, gehad waar hobbels en kerbstones zeer belangrijk zijn. Ik
verwacht alleen dat Red Bull vanaf de Grand Prix van Spanje weer
beter gaat presteren. Hopelijk gebeurt dat niet, maar ik denk dat
wij het in elk geval goed hebben gedaan als we naar de start van
het seizoen kijken." Traditionele circuits Waarom de concurrentie
zo voorzichtig is over de kansen in Spanje? Omdat hobbels en
kerbstones geen cruciale rol spelen en dat Red Bull goed zou moeten
liggen. Het traditionele circuit is recht toe, recht aan en staat
bekend als een representatieve graadmeter voor de rest van het
seizoen. Imola, Monaco en Canada waren toch redelijke
buitenbeentjes qua lay-out en zorgen soms voor scheve
verhoudingen.  Het beste bewijs is waarschijnlijk Mercedes. De
Zilverpijlen profiteerden in Canada van de regenachtige
omstandigheden en de lay-out van het circuit en deden zelfs lange
tijd mee om de overwinning. Tot nu toe was dat nog te hoog gegrepen
en zo was het team er de afgelopen dagen weer als de kippen bij om
de verwachtingen te temperen. In Barcelona moet teambaas Toto Wolff
nog maar zien hoe ver George Russell en Lewis Hamilton kunnen
komen. Canada was wellicht een eenmalige opleving. Het moet ook
gezegd worden dat Red Bull op traditionele circuits voorlopig
ongenaakbaar was. In Japan, ook een representatieve baan, waren Max
Verstappen én Sergio Perez vele malen sneller dan McLaren en
Ferrari en haalden ze ogenschijnlijk simpel een 1-2'tje binnen. De
updates van de concurrentie moesten op dat moment nog wel volgen,
maar het neemt niet weg dat Red Bull mede daarom ook als favoriet
wordt gezien. Nummer drie Carlos Sainz moest in Japan 20 seconden
toegeven, een immens verschil. Probleem Voor Red Bull én de
concurrentie breekt dus een cruciale fase aan. Na de Grand Prix van
Spanje reist het circus meteen door naar Oostenrijk en
Groot-Brittannië, waar wederom twee traditionele circuits wachten.
Als Red Bull weet te domineren in Spanje, moeten McLaren en Ferrari
vrezen dat Verstappen in ieder geval de komende drie races verder
gaat uitlopen. De hoop op de rijderstitel zal dan wel langzaam gaan
afnemen bij mannen als Leclerc en Norris. De houvast voor de
concurrentie? Het feit dat de updates goed lijken te werken en het
gat met Red Bull in ieder geval kleiner is geworden. Eén klein
foutje en McLaren en Ferrari kunnen zomaar profiteren. Het ligt dus
voor de hand dat Verstappen het initiatief gaat hebben in Spanje,
maar geen moment mag verzaken. De rest kan dan wel zeggen dat Red
Bull de favoriet is, ze loeren op hun kans. Het is aan Verstappen
om toe te slaan. Hoe gaat de GP van Spanje verlopen voor
Verstappen? Laat het weten in de poll!

Top Headlines

Oudere Top Headlines