Sensationele Red Bull-deal of eigen fabrieksteam: de opties voor Alpine

Het was groot nieuws: Renault/Alpine overweegt om het motorproject
voor 2026 op te schorten, zo heeft RacingNews365 begrepen. Het
Franse merk hoopt zo eventueel veel kosten te besparen en wil in
dat geval als klantenteam de Formule 1 veroveren. Tot nu toe is er
geen definitief besluit genomen, maar teambaas Bruno Famin kijkt
wel om zich heen en heeft al gesprekken met andere
motorleveranciers gevoerd. Maar hoe ziet de mogelijke toekomst van
het team er dan uit? Het belangrijkste aspect is natuurlijk de
motor. Alpine moet op zoek naar een geschikte en welwillende
leverancier, wat altijd een lastige opgave is. Toch staan er wel
wat gegadigden klaar. De belangrijkste kandidaat lijkt op het oog
Ferrari te zijn, vooral omdat het Italiaanse team in Stake F1 een
klant verliest. Stake F1 gaat in 2026 door het leven als
fabrieksteam van Audi. Ferrari heeft altijd de voorkeur
uitgesproken om met twee klanten samen te werken, waardoor Alpine
duidelijk in beeld komt. Nu er een plaatsje beschikbaar is naast
Haas, kan het zomaar zijn dat Ferrari welwillend tegenover een deal
met Alpine staat. Een directe concurrent is het Franse team immers
ook nog niet. Meestal is dat nog wel een heikel puntje in dit soort
gesprekken. Red Bull Zijn er andere opties? Jazeker, want Alpine
zou naar verluidt ook met Red Bull hebben gesproken. Het team van
Max Verstappen bouwt vanaf 2026 een eigen motor in samenwerking met
Ford. Een deal ligt echter niet voor de hand, mede omdat Red Bull
zich eerst op de eigen teams, inclusief RB, zal willen focussen.
Het project is gloednieuw en een deal met Alpine is mogelijk een
gok. Hetzelfde geldt voor Audi. Bovendien gingen Red Bull en
Renault na een lange samenwerking niet zo gezellig uit elkaar in
2018. Mocht een deal met Ferrari, Audi of Red Bull Powertrains niet
lukken, blijven Mercedes en Honda over. In het geval van Mercedes
zal er eerst een verzoek bij de FIA neergelegd moeten worden. Het
Duitse merk levert in 2026 aan drie teams (Mercedes, McLaren en
Williams) en zit zo aan het maximum in de reglementen. Mercedes
heeft nu overigens wel dispensatie om aan een vierde team (Aston
Martin) motoren te leveren, maar moet dat proces opnieuw opstarten
als het tot een deal met Alpine komt. Honda heeft maar één klant in
Aston Martin en behoort dus wel tot de mogelijkheden. Uiteindelijk
begint het allemaal met het besluit rond het eigen project. Het is
nog niet volledig uitgesloten dat Alpine toch doorgaat als
fabrieksteam. De bouw van de motor is al in volle gang en wellicht
zijn de testresultaten zodanig goed dat het vertrouwen het wint van
de zorgen. Bovendien lijkt Alpine op zoek te zijn naar een partner
die een deel van de kosten van het motorproject wil dragen, om zo
de toekomst veilig te stellen. Ook is een volledige verkoop van het
team niet uitgesloten. Als de stekker eruit wordt getrokken, zijn
er in elk geval opties genoeg. Eén ding is zeker: het team zal op
de grid blijven staan, maar het is voorlopig niet duidelijk in
welke vorm.

Top Headlines

Oudere Top Headlines